با سفر به کاشان و گشت و گرد در این شهر پر جاذبه پیشنهاد می‌کنیم دیدن آرامگاه‌های مشاهیر کاشان یادتان نرود.

بازدید از آرامگاه‌های مشاهیر کاشان را از یاد نبرید

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاشان علاوه بر داشتن بناهای تاریخی و گردشگری بی نظیر، دارای تعداد زیادی آرامگاه نیز هست که از جمله دیگر جاذبه های گردشگری این شهر گردشگرپذیر هستند. در کنار باغ فین، خانه های تاریخی و سایر مکان های گردشگری کاشان، تعداد آرامگاه های کاشان کم نیستند. از آنجایی که سرزمین ایران هنرمندان ، ادیبان، عارفان و دانشمندان بسیاری را در دامان خود پرورش داده است، آرامگاه‌های این مشاهیر نیز از جمله جاذبه ‌های گردشگری کشور محسوب می‌شوند. در کاشان چندین آرامگاه زیبا از مشاهیر نامدار ایرانی ساخته شده است.

چند آرامگاه جالب

آرامگاه بابا افضل: در روستای خوش آب و هوای کوهپایه‌ای مرق ( ۳۰ کیلومتری کاشان )، آرامگاه عارف نامی و شاعر بزرگ قرن هفتم ، خواجه افضل الدّین محمّد بن حسن مرقی کاشانی مشهور به « بابا افضل کاشانی » ـ متوفی ۷۰۷ هجری قمری واقع شده است. این آرامگاه دارای گنبد مخروطی شکل دوازده ترکی با کاشی فیروزه‌ای و ایوانی با ستون‌های چوبی است که مشرف به باغ‌های سرسبز روستا می‌باشد. در کنار قبر بابا افضل ، قبر دیگری وجود دارد که به قبر « پادشاه زنگ » معروف است. بعضی از محققان معتقدند که او یکی از سلاطین زنگبار است که در سفری به ایران مجذوب بابا افضل شده و به خدمت وی در آمده است.

دیدن آرامگاه‌های مشاهیر کاشان یادتان نرود!

آرامگاه فیض کاشانی: آرامگاه ملا محسن فیض کاشانی مفسّر عالی قدر و محدّث بزرگ قرن یازدهم هجری در مزاری به همین نام واقع شده‌است. او وصیت کرد قبرش فاقد هرگونه گنبد باشد. قبر او با ضریحی فولادی که آفتاب به او تابیده شود نصب شده‌است. بنای کنونی آرامگاه فیض توسط فرهاد میرزا معتمدالدوله فرزند عباس میرزا نایب السلطنه ساخته شده‌است. فیض کاشانی در سال ۱۰۹۱ هجری قمری در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. در مزار فیض کاشانی علاوه بر او عالمان و فقیهان و شاعران و هنرمندان بسیاری خفته اند.

دیدن آرامگاه‌های مشاهیر کاشان یادتان نرود!

آرامگاه شاه عبّاس کبیردر جوار امامزاده حبیب بن موسی (ع) در محله پشت مشهد کاشان و در رواق جنوبی: زیارتگاه، قبر شاه عبّاس کبیر قرار دارد. شاه عباس کبیر پنجمین و معروف‌ترین پادشاه صفوی بود. رسم پادشاهان ایران این بود که محل دفن حقیقی خود را پنهان نگه دارند به همین جهت هنگام دفن اجساد پادشاهان معمولاً شش تا دوازده تابوت به اسم پادشاه معرفی و در جاهای مختلف دفن می‌کردند و جز دو سه نفر از نزدیکان، کسی از محل دفن پادشاه آگاه نبود؛ بنابراین قطعی نیست که این آرامگاه محل دفن دقیق پادشاه باشد ولی به عنوان آرامگاه شاه عباس کبیر ثبت شده‌است.

دیدن آرامگاه‌های مشاهیر کاشان یادتان نرود!

آرامگاه سهراب سپهری: سهراب سپهری نقّاش و شاعر معاصر است که در سال ۱۳۰۷ در کاشان متولد و در سال ۱۳۵۹ شمسی دار فانی را وداع گفت و در صحن امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال در ۳۰ کیلومتری کاشان به خاک سپرده شد.

دیدن آرامگاه‌های مشاهیر کاشان یادتان نرود!

دو تن از مشاهیر کاشان که در این شهر آرامگاه ندارند

غیاث الدین جمشید کاشانی نخستین ریاضی دان وضع کننده کسرهای اعشاری ، غیاث الدین جمشید بن مسعود بن محمد طبیب درسال ۷۹۰ هجری قمری درکاشان متولد شد. وی از برجسته ترین ریاضی دانان مسلمان و منجمی زبردست بود . طبق المناطق وسیله دقیقی در رصد ، طرح و نقشه رصدخانه سمرقندو محاسبه سینوس یک درجه ، از دستاوردهای علمی این منجم و ریاضی دان ایرانی است. غیاث الدین جمشید کاشانی که در غرب به الکاشی معروف است را می توان پدر علم نظریه اعداد نیز دانست.

مفتاح الحساب ، رساله محیطیه درباره استخراج نسبت محیط دایره و قطر که امروزه آن را با "پی" یونانی نشان می دهند ، زیج خاقانی و زیج تسهیلات از مهمترین کتابهای اوست . غیاث الدین جمشید کاشانی سال ۸۳۲ هجری قمری در ۴۲ سالگی در سمرقند دار فانی را وداع گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

دیدن آرامگاه‌های مشاهیر کاشان یادتان نرود!

محمد خان غفّاری ملقّب به کمال الملک استاد برجسته و گرانقدر ایران در هنر نقاشی درشهر نیشابور بدرود حیات گفت. او در ۱۳سالگی از کاشان به تهران آمد و در دارالفنون به تحصیل مشغول شد. پیشرفت کمال الملک در یادگیری هنرنقاشی بسیار سریع بود و در اندک مدتی وی با سمت نقاش باشی در دربار ناصرالدین شاه به کار پرداخت.این هنرمند ارزنده در این مدت آثاری خلق کرد که نمایانگر استادی و مهارت وی در نقاشی است. تابلوی معروف تالار آیینه که محمد غفاری نزدیک به ۵ سال بر روی آن کار کرد نخستین اثری بود که با امضای کمال الملک آن را به پایان رساند.

کمال الملک برای تکمیل دانش خود درهنر نقاشی به چند کشور اروپایی سفر کرد. او در سال۱۳۲۹هجری قمری مدرسه صنایع مستَظرَفه را تأسیس کرد. کمال الملک درزمان رضاخان از ترسیم چهره او خودداری کرد و به همین علت به روستای حسین آباد نیشابور تبعید شد. سرانجام بعد از فوت، پیکر این هنرمند برجسته و استاد ارزنده ایران زمین در آرامگاه عطّار نیشابوری به خاک سپرده شد.

دیدن آرامگاه‌های مشاهیر کاشان یادتان نرود!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید