در فاصله یک ماه باقیمانده تا برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، تزریق امید از سوی وزیر ارشاد درباره برگزاری یک جشنواره خوب به نوعی پاسخ به کسانی است که تلاش می‌کنند تا بر ساز تحریم این رویداد سینمایی بنوازند. در شرایطی که دبیر جشنواره مدت‌هاست در سکوت خبری به سر می‌برد، وزیر ارشاد تلاش کرده است تا در مصاحبه‌های خود یک خوش‌بینی امیدوارکننده را دنبال کند.

حال و هوای چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر + لیست فیلم های احتمالی

به گزارش سلام نو، امسال یکی از ویژه‌ترین جشنواره‌های فیلم فجر پیش‌رو خواهد بود. این ویژگی نه به دلیل فیلم‌های حاضر در جشنواره، بلکه به دلیل شرایط اجتماعی ماه‌های اخیر است. زدن بر طبل تحریم از سوی برخی سینما گران، رفتارهای مشکوک خانه سینما یا بیانیه‌ای به نام هیئت مدیره انجمن نویسندگان و منتقدان سینما در گل‌آلوده شدن فضای روانی سینما بی‌تأثیر نبوده است. در صورتی که سازمان سینمایی بتواند چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را به سلامت و با یک کیفیت قابل قبول برگزار کند، پاسخ محکمی به همه تحریم‌طلبان و بهانه‌گیران خواهد داد. از این‌رو حتی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد هم مستقیماً وارد میدان شده و تلاش کرده نسبت به برگزاری یک جشنواره قوی امید بدهد.
به اهداف فجر خواهیم رسید!
اسماعیلی، وزیر ارشاد درباره جشنواره فیلم فجر گفت: «اکنون فعالیت‌های حوزه فرهنگی همگی در حال انجام است؛ در برخی حوزه‌ها این فضا به دلیل مسائل حاشیه‌ای تحت‌الشعاع قرار گرفته بود که در هفته‌های اخیر در حال برطرف شدن است.»
وی با بیان اینکه بخش اندکی از فعالیت‌های هنری که دچار وقفه شده بود با همکاری اهالی فرهنگ و هنر در حال برطرف شدن است، افزود: «ما در وزارت فرهنگ، خودمان را خادم همه اهالی فرهنگ و هنر می‌دانیم.»
اسماعیلی تصریح کرد: «آغوش ما در وزارت فرهنگ و ارشاد روی هر فردی که می‌خواهد طبق قانون و در چارچوب قانون برای منافع مردم، ایجاد شور و نشاط در جامعه، فعالیت کند باز است.»
عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه الحمدلله فضایی که امروز جلو رفته، همین نکته را نشان می‌دهد که ما به هدفمان رسیده‌ایم، ادامه داد: «امروز مقدمات جشنواره‌های هنری فجر به‌خوبی طی شده و به یاری خدا و با کمک اهالی فرهنگ و هنر، جشنواره‌های بسیار خوبی را در سال جاری تجربه خواهیم کرد.»
وی در ادامه گفت: «ما اعلام کردیم که برنامه‌های مربوط به جشنواره‌های فرهنگی و برنامه‌های هنری مانند کنسرت‌ها طبق روال سابق در حال انجام است، برخی حاشیه‌های بیرونی به این موضوع لطمه می‌زند و عده‌ای با کارهای سیاسی، اقتصاد اهالی فرهنگ و هنر را به گروگان گرفتند که آن را حل می‌کنیم.»
وزیر ارشاد همچنین پس از پایان جلسه هیئت دولت در هفته گذشته در جمع خبرنگاران فضای جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر را مطلوب دانست و گفت: «تاکنون ۷۵ فیلم به جشنواره امسال رسیده و بررسی آن‌ها در حال انجام است. تعداد فیلم‌ها هم از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است.»
اسماعیلی خاطرنشان کرد: «بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در همه بخش‌ها رشد ارسال آثار رسیده به جشنواره فجر را داریم. در بخش بین‌الملل در سینما، تئاتر و موسیقی رشد خوبی داریم و در سینما بالای ۵۰۰اثر و تئاتر بیش از ۱۶۰ اثر رسیده و کارها انجام می‌شود.»
کم‌کاری دبیرخانه فجر و ابهامات موجود
در شرایطی که عده‌ای داخل بدنه سینما در حال تخریب جشنواره فیلم فجر هستند و نیاز است تا جشنواره از کیان خود حراست کند، دبیر و دبیرخانه این جشنواره ترجیح داده‌اند سکوت کنند و همه چیز را به سخنان وزیر ارشاد حواله دهند، حتی دبیرخانه جشنواره نیز نتوانسته بر مبنای تقویم سالانه برگزاری که یک روند تقریباً ثابتی است، اطلاع‌رسانی انجام دهد، به‌طوری‌که سال گذشته در چنین روزهایی نام اسامی فیلم‌های حاضر در فستیوال فیلم فجر مشخص شده بود، اما امسال هنوز خبری نیست. کم‌کاری از سوی جشنواره باعث شده برخی جنبه‌های جشنواره چهل و یکم فیلم فجر در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. مهم‌ترین ابهام این است که چه فیلم‌هایی امسال در جشنواره حضور دارند و نحوه برگزاری جشنواره به چه شکل خواهد بود. عباس کریمی، روزنامه‌نگار و منتقد سینما با انتقاد از شیوه فعالیت جشنواره تا امروز می‌گوید: «در هر رویداد استانداردی باید شفاف‌سازی در اولویت کار دست‌اندرکاران باشد. به عنوان مثال در همین جشنواره فیلم فجر باید اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در این رویداد به صورت شفاف اعلام شود تا بعد از آنکه هیئت انتخاب نتیجه را اعلام کرد، کارشناسانی که می‌توانند همه فیلم‌ها را تماشا کنند نظر بدهند که آیا گزینش هیئت انتخاب درست بوده یا خیر!»
فیلم‌هایی که احتمالاً در فجر خواهند بود
امسال جشنواره فیلم فجر باز هم با عنوان بین‌المللی برگزار می‌شود. از این‌رو انتظار می‌رود فیلم‌های حاضر در بخش بین‌الملل معرفی شوند که هنوز این اتفاق رخ نداده است. با این حال با توجه به فیلم‌هایی که در سال جاری تولید شده‌اند، می‌توان امید داشت که برخی از مهم‌ترین فیلم‌های در دست تولید به جشنواره برسد و بر قوام این دوره از جشنواره بیفزاید.
فیلم سینمایی «غریب»، زندگی شهید بروجردی به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری (حضور عیاری در جشنواره پس از سال‌ها می‌تواند یکی از جذابیت‌های این دوره باشد)، «پرونده باز» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، فیلمسازی که مدت‌هاست فیلم‌هایش در جشنواره با اقبال روبه‌رو نبوده است، فیلم سینمایی «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی که این روزها اظهارات متناقضی بین تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم برای حضور در جشنواره شنیده می‌شود، فیلم سینمایی «پالایشگاه» محصول فارابی که شنیده شده مهرداد خوشبخت، کارگردانی آن را برعهده دارد و گفته می‌شود تلاش‌هایی برای نرسیدن این فیلم به جشنواره در حال انجام است. فیلم سینمایی «مؤمن» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست که زندگی شهید همدانی را دستمایه ساخت این اثر سینمایی کرده است و فیلم «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج که به تهیه‌کنندگی سازمان اوج ساخته می‌شود، بخشی از آثاری است که به احتمال زیاد در بهمن امسال در جشنواره فجر رونمایی خواهند شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید