دیدنی های قمصر کاشان پر شمار است و با رفتن به هر یک از آن‌ها تجربه نابی را برای خود رقم می‌زنیم.

دیدنی‌های درجه یک قمصر کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: قدمت شهر قمصر بالا بوده چرا که بخشی از اصفهان می باشد و همان طور که احتمالا می دانید یا حدس زده اید تاریخ این استان به سال های دور برمی گردد. به دلیل یافت شدن تعدادی سکه در پای کوه هایی که در شمال شرقی قمصر قرار دارند دال بر این موضوع است که در زمان هخامنشیان این شهر وجود داشته است. با یافت شدن این مسکوکات گفته شده که قدمت قمصر به پیش از اسلام تعلق دارد ولی باز هم این موضوع را با قطعیت بیان نکرده اند. یکی از مورخان تاریخی به نام قمی که در قرن چهارم می زیسته، حرف زیادی درباره کاشان نگفته ولی در همان تعداد محدود گفته هایش نیز از اطراف قمصر سخن گفته ولی از این شهر هیچ حرفی به میان نیاورده است. به هر حال این شهر دارای قدمت بالایی بوده و درباره تاریخ دقیق آن اطلاعات چندانی در دسترس نمی باشد. ملکشاه سلجوقی در سال 532 قمری به ناحیه کاشان حمله کرد و باعث شد تا قمصر تخریب و ویران گردد.

دیدنی‌های درجه یک قمصر کاشان

نقاط دیدنی قمصر

باغ پرندگان: باغ پرندگان قمصر با حدود ۱۰ هکتار وسعت، از زیباترین جاهای دیدنی این شهر است؛ باغی که می‌توانید در آن چند ساعتی را به گشت‌وگذار بپردازید و از تفریح در آن لذت ببرید. در باغ پرندگان قمصر حیواناتی از ۱۷ کشور مختلف و همچنین جانوران بومی ایرانی نگهداری می‌شوند. برخی از پرندگان شکاری مانند شاهین و عقاب در قفس هستند؛ در حالی که دیگر پرندگان به‌صورت آزادانه در کنار شما پرواز می‌کنند؛ موضوعی که برای بسیاری از بازدیدکنندگان بسیار جذاب و دلنشین است.

باغ پرندگان قمصر در ورودی شهر قرار دارد و دارای امکاناتی چون رستوران، سفره‌خانه، سالن کنفرانس و سالن غذاخوری برای سرویس‌دهی به بیش از ۳,۰۰۰ نفر، گلخانه، دریاچه، آبشار و بازارچه صنایع دستی است. در این باغ می‌توانید از حدود ۱۵۰۰ گونه کمیاب مانند انواع طوطی، مرغابی، فلامینگو، کبوتر، توکا، چکاوک، اسب مینیاتوری، بز، آهو و دیگر حیوانات دیدن کنید.

آدرس: شرق شهر قمصر، کیلومتر دو جاده قمصر به کاشان

تلفن: ۵۵۶۴۴۴۹۷ ۰۳۱

ساعت فعالیت: همه‌روزه از ساعت هشت تا ۱۹

دیدنی‌های درجه یک قمصر کاشان

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک: منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک با مساحت ۵۹,۹۶۶ هکتار در ارتفاعات رشته‌کوه‌های کرکس در شهر برزک، از زیباترین شهرهای استان اصفهان، قرار دارد؛ منطقه‌ای که در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۹ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده ثبت شد. بیشتر وسعت منطقه، کوهستانی با ارتفاع بالای ۱۴۰۰ متر از سطح دریا است و قسمت محدودی را نواحی دشتی تشکیل می‌دهد.

در منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک با اقلیم خشک و نیمه‌خشک، گونه‌های نادر جانوری و گیاهی نظیر کل، بز، قوچ، میش، پلنگ، گربه وحشی، گربه پالاس، کفتار، گرگ، روباه، پایکا، انواع جوندگان و خزندگان، انواع پرندگان از جمله کبک، تیهو، بلدرچین، کوکر شکم سیاه، عقاب صحرایی، پیغو، انواع گیاهان گون، درمنه و چوبک به چشم می‌خورند. چشم‌اندازهای طبیعی و چشمه‌سارهای متعدد و زیبا از جاذبه‌های گردشگری منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک هستند و پیک‌نیک در آن در فصول گرم سال از تفریحات محبوب گردشگران به شمار می‌آید.

آدرس: غرب شهر قمصر، گستره جغرافیایی میان سه شهر برزک، قمصر، جوشقان‌وکامو

دیدنی‌های درجه یک قمصر کاشان

باغ کیهان قمصر: باغ کیهان یا رحمت‌آباد از دیدنیهای محبوب قمصر است که در سال ۱۳۵۲ شمسی همراه با یک رشته قنات توسط «سید کیهان لاجوردی قمصری» خریداری و در طول ۴۰ سال، آباد و امکانات رفاهی متعددی به آن اضافه شد. شرکت در جشن گلاب‌گیری در باغ، قدم زدن در راهروهای مزین به درختان بزرگ گردو، صنوبر و مو و اقامت در اتاق‌های زیبای باغ کیهان از پرطرفدارترین فعالیت‌های گردشگران در قمصر به شمار می‌روند. یک خانه باغ زیبا، دو سوئیت تک و دو خوابه بزرگ سنتی با سقف‌های چوبی، استخر بزرگ آبیاری و یک آلاچیق بزرگ، محوطه گلاب‌گیری سنتی همراه با استخر و انبارهای آن و محوطه قدیمی گلاب‌گیری سنتی همراه با حوض پر آب و اتاقی ذوزنقه‌ای‌شکل از امکانات تعبیه‌شده در باغ کیهان قمصر هستند.

آدرس: شهر قمصر، محله میان ده، روبه‌روی بلوار کمربندی و رشته‌کوه قبله

تلفن: ۲۶۴۴۸۳۸ ۰۹۱۳

دیدنی‌های درجه یک قمصر کاشان

جشنواره گلاب‌گیری و سرای خاتون

جشنواره گلاب گیری: زمانی که می گوییم بهتر است از تاریخ ۱۵ الی ۲۵ اردیبهشت در قمصر کاشان باشید، برای این است که جشنواره گلاب گیری را از دست ندهید. در واقع شرکت در جشنواره گلابگیری مهم ترین هدف گردشگران از سفر به قمصر است. این جشنواره امروزه با بسیاری از رسومات مذهبی تلفیق شده است. علاوه بر شرکت در جشنواره، می توانید ساعات زیادی را در میان گل های صورتی و باغات گسترده قمصر بگذرانید و قطعه ای از بهشت زیبا را در زمین مشاهده کنید.

سرای خاتون قمصر: سرای خاتون قمصر خانه‌ای شخصی با سبک معماری مدرن و اسلامی و حوضی زیبا، طاق و ایوانی چشم‌گیر است که یک سفره‌خانه سنتی و یک فروشگاه صنایع دستی نیز دارد. طبق نظر کارشناسان، معماری این بنا از خانه تاریخی پیرنیا الگوبرداری شده است. گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های سرای خاتون قمصر از شاخصه‌های منحصربه‌فرد این بنا به شمار می‌روند؛ به‌طوری که برخی آن را با عالی قاپو اصفهان و شاهچراغ مقایسه می‌کنند. سرای خاتون متعلق به مهندس رضایی است و در سال‌های اخیر ساخته شده است؛ با این وجود بنایی مطرح در حوزه گردشگری منطقه به حساب می‌آید و پرونده آن برای ثبت در آثار ملی ایران ارسال شده است. مقرنس‌کاری، گره‌سازی و رسمی‌بندی از دیگر هنرهای به کار رفته در سرای خاتون قمصر هستند و از بخش‌های مختلف آن می‌توان هشتی، اندرونی، شاه‌نشین، سرداب، اتاق موسیقی و اتاق آینه را نام برد.

دیدنی‌های درجه یک قمصر کاشان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید