۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
کد خبر: 55407439

نسبم شاید برسد، به گیاهی در هند، به سفالینه‌ای از خاک سیلک... این بخشی از شعر معروف اهل کاشانم سروده سهراب سپهری است. ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که سیلک در این شعر یعنی چه؟

سیلک یعنی چه؟

سلام نو-سرویس گردشگری: محوطه و تپه های سیلک در ضلع جنوبی غربی شهر کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین (خیابان امیر کبیر) واقع شده که شامل دوتپه شمالی و جنوبی (گورستان الف- ب ) به فاصله ۶۰۰ متری از هم می باشد.گورستان الف با قدمت ۳۵۰۰ ساله در ۲۰۰ متری جنوب قرار داشت که امروزه بروی آن بلوار امیرالمومنین کشیده شده. گورستان ب نیز با قدمت ۳۰۰۰ ساله در زیرباغ ها و مزارع کشاورزی ضلع غربی تپه قرار گرفته است. وتنها زیگورات سیلک که ۱۵.۹۴ متر از ارتفاع ان باقی مانده است که ازسه طبقه سکوی مطبق و یک پاگرد در جنوب سکوی اول و یک راه بالا رو ساخته شده است.که در بازسازی جدبد بنای زیگورات این راه به شکل پلکان نشان داده شده است.که کهن ترین زیگورات های ایران می باشد و در دوره چهارم در کنار معبد اصلی شهر سیلک بنا شده است.

دو گورستان و دو تپه تاریخی در سیلک

منطقه سیلک شامل ۲ تپه باستانی و ۲ گورستان است. تپه شمالی در مقایسه با تپه جنوبی از قدمت بیشتری برخوردار است و حدود ۶۰۰ متر از آن فاصله دارد. در حدود ۲۰۰ متری تپه جنوبی گورستان الف و در حدود ۲۰۰ متری غرب آن گورستان ب قرار دارد که متاسفانه امروزه به دلیل ساخت و سازها، دیگر اثری از آنها نیست. هر یک از تپه ها شامل ۲ دوره فرهنگی هستند که قدمت قدیمی ترین آثار کاوش شده به حدود ۷۵۰۰ سال پیش باز می گردد. به این ترتیب ، سیلک از کهن ترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران به شمار می آید.

سیلک یعنی چه؟

جنس خانه‌های باستانی تپه سیلک

طبق کاوشهای به عمل آمده ، خانه های ساکنان اولیه سیلک شامل کلبه هایی از نی و خار و خاشاک بوده که احتمالا روی آنها را با گل می پوشاندند. خانه های ساکنان دوره بعدی هم با دیوارهایی به شکل چینه ساخته می شد. چینه گل خامی است که با دست شکل می دادند و روی هم می گذاشتند تا دیوار بالا آید. در این دوره هنوز خشت شناخته نشده ، دیوارها پی ندارند و کف خانه ها هم از گل کوبیده است. در زیر آنها نیز تعدادی قبر وجود دارد. در دوره ای از تاریخ ، درگذشتگان را در کف خانه ها دفن می کردند. ظاهرا اجساد را هم به هنگام دفن ، با رنگ قرمز می پوشاندند.

سیلک یعنی چه؟

تاریخ کشف تپه سیلک

در سال ۱۹۳۳ با پیدا شدن چند سفال زیبا در پاریس و شناخته شدن محل اکتشاف این ظروف در سیلک کاشان مشاوره موزه ملی فرانسه بر ان شد تا در اکتبر همان سال مجوز حفاری در این منطقه مهم را اخذ کند و هیئت فرانسوی به سرپرستی پرفسور رومن گیرشمن مامور حفاری در سیلک گردید.این هیئت باستان شناسی طی سه سال (۱۹۳۳-۱۹۳۴-۱۹۳۷) تپه ها را مورد کاوش قرار دادند و بلافاصله در سال ۱۹۳۸ تحقیقات خود را در دو جلد تحت عنوان سیلک کاشان به زبان فرانسوی در پاریس منتشر نموداند.بعد از گذشت ۷۰ سال از کاوش های انجام شده توسط هیئت فرانسوی طرح بازنگری به سرپرستی دکتر صادق ملک شهمیرزادی در طی سالهای ۱۳۸۰تا ۱۳۸۵ در دو تپه شمالی و جنوبی انجام گرفت که تحقیقات انجام شده در مسیر انتشار است.

جاده کاشان به سیلک

سیلک یعنی چه؟

مجموعه تاریخی تپه سیلک کاشان در سمت راست جاده کاشان به فین واقع شده است و از کاشان بیشتر از ۳ کیلومتر فاصله ندارد. این مجموعه تمدنی و ارزشمند تاریخی در نزدیکی روستای دیزچه یا فین واقع شده و در شش ماه اول سال ساعت ۹ صبح تا ۱۸: ۳۰ بعد از ظهر و در شش ماه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۶: ۳۰ بعد از ظهر آماده پذیرایی از گردشگران است. البته تپه سیلک کاشان هم مثل باقی مجموعه های تاریخی، در تعطیلات رسمی و ایام سوگواری تعطیل است و خدماتی ارائه نمی دهد. شما می توانید با خرید بلیط ورودی، وارد مجموعه شوید و از طریق دالان اصلی، پا به جهان اقوام باستانی این منطقه بگذارید و سفری به هفت هزار سال پیش داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    0 10
    اصل آریایی‌ها و ایرانیها هندی هستش
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      5 1
      بیشتر مطالعه بفرمایید
    • سامان IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 0
      نمی دونی واطلاعات نداری چیزی ننویسد
  • M.M IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    4 0
    زندگی آبتنی کردن در حوضچه اکنون است... زندگی حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد... زندگی حس تمنای همین خاطره هاست... زنده یاد سهراب سپهری. روحت شاد و غرق رحمت.‌‌..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید