بدون شک بعد از رفتن به کاشان یکی از آثاری که باید دید، تپه سیلک است با ما همراه باشید تا بدانیم فاصله کاشان تا تپه سیلک چقدر است.

فاصله کاشان تا تپه سیلک چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تپه سیلک در جنوب غربی کاشان قرار دارد و در اصل ویرانه کهن‌ترین زیگورات باستانی ایران به شمار می‌رود که نخستین تمدن شهرنشینی در آن شکل گرفته‌ است. این تپه تاریخی برای اولین بار در سال ۱۳۱۱ توسط رومن گیرشمن مورد اکتشاف قرار گرفت. یکی از ویژگی‌هایی که این منطقه را بیش از پیش برای علاقه‌مندان به تمدن‌های باستانی جالب می‌کند، زندگی ۵۰۰۰ ساله مردم است. ضمن اینکه کشف ابتدایی‌ترین نوع سفال‌ها تا پیشرفته‌ترین آن‌ها در این محوطه تاریخی، پیشرفت تمدن و زندگی مردم را نشان می‌دهد. از نکات دیدنی این منطقه باستانی وجود خرده‌سفال‌های چند هزار ساله روی زمین و پیرامون این تپه‌ها است.

پیمودن فاصله کاشان تا تپه سیلک

مسیر تپه های سیلک به کاشان مسافت ۴ کیلومتر و فاصله زمانی ۵ دقیقه است. در واقع باید بگوییم سفر با خودروهای شخصی برای گردش کار را آسان تر می کند بنابراین اگر هنگام مسافرت از ماشین های شخصی استفاده می کنید می توانید به سمت راست جاده کاشان به فین بروید و روستای دیزچه را بیابید در این جا می توانید تپه سیلک را مشاهده کنید. اگر هم با وسیله نقلیه عمومی راهی سفر به کاشان شده اید جای هیچ نگرانی نیست چرا که می توانید از تاکسی های که درون شهر قرار دارند استفاده نمایید. آدرس: کاشان، ۳ کیلومتری کاشان، جاده کاشان به فین، روستای دیزچه.

جالب است بدانید که تپه های سیلک در واقع عبادتگاه مردم باستان بوده است و مانند بسیاری از سازه های مذهبی دیگر آن زمان شکلی هرمی داشته است، این تپه ها از گل رس و سفال ساخته شده اند. باید بدانید حتی تا یک قرن پیش هم کسی از وجود چنین تمدن بزرگی اطلاعی نداشت، تا این که حدود ۸۰ سال پیش بعد از سیلی که در زمین های کشاورزی کاشان رخ داد، این منطقه ی تاریخی بیرون افتاد.

فاصله کاشان تا تپه سیلک چقدر است؟

در جریان این نمایان شدن، باستانی شناسان و دانشمندان و محققان به این منطقه رفتند تا اطلاعات بیشتری در مورد ان به دست بیاورند و بعد از حفاری هایی که انجام دادند تعداد زیادی اشیای سفالی مربوط به آن زمان و تعدادی از ابزارهایی که در آن دوران بین مردم سیلک استفاده می شده است و رواج داشته است را پیدا کردند. غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه و به دست آمدن اشیای پر ارزش در آن باعث شد تا طبق معمول افراد سودجو و کلاهبردار هم پایشان به این منطقه باز شود. افراد غارتگر این گنجینه های پر ارزش و گرانبها را که مربوط به کشور است به یغما بردند و به دلالان عتیقه جات فروختند و بسیاری از این اشیا که نه فقط متعلق به کاشان بلکه متعلق به همه ی مردم ایران است و نمادی از تاریخ کهن کشور هستند از ایران خارج شدند.

بازدید از تپه سیلک کاشان

محوطه باستانی سیلک همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان بازدیدکنندگان است. هزینه بلیط ورودی (در سال ۱۴۰۱) برای بازدیدکنندگان ایرانی ۱۰ هزار تومان و بازدیدکنندگان خارجی ۱۰۰ هزار تومان است. زیگورات، معماری مذهبی یا همان نیایشگاه مربوط به ایران و عراق ( بین النهرین ) بوده است که یه شکل برج مطبق و هرمی شکل ساخته می شده است . ساخت این بناها از ۲۵۰۰ تا ۴۲۰۰ سال پیش رایج بوده است .زیگورات سیلک کاشان از گل رس و سفال بنا شده است. مجموعه تاریخی سیلک کاشان تا سال ۱۳۱۰ شمسی در میان مردم کاشان ناشناخته بود و از آن به عنوان شهر نفرین شده یاد می کردند .

پس از گیرشمن دوباره تحقیقات درین زمینه معلق ماند و تا سال ۱۳۸۰ توجهی به آن نشد دراین زمان دکتر صادق ملک شهمیرزادی به مدت ۵ سال برای ادامه تحقیقات و کاوش ها به این منطقه رفت و از نتایج بدست آمده درین تحقیق زیگورات یا همان نیایشگاه سیلک کشف شد که رومن گیرشمن نتوانسته بود آن را پیدا کند. سیلک تپه تاریخی سیلک درتاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

فاصله کاشان تا تپه سیلک چقدر است؟

دیدنی‌های نزدیک و اطراف تپه سیلک

  • حمام فین کاشان: ۴ کیلومتر
  • باغ فین کاشان: ۴.۱ کیلومتر
  • موزه ملی کاشان: ۴.۲ کیلومتر
  • کوشک صفوی: ۴.۹ کیلومتر

حمام فین کاشان: حمام تاریخی فین در باغ فین کاشان قرار دارد. این حمام قدیمی به ‌دلیل قتل امیرکبیر مشهور است. در قسمت جنوبیِ باغ فین، دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف هستند. در فاصله‌ی ۶ کیلومتری جنوب شهر کاشان، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد که در گذشته به روستای فین کوچک مشهور بوده و با توجه به تقسیمات کنونی شهر کاشان در انتهای خیابان امیرکبیر واقع شده است.

باغ فین کاشان: این باغ یکی از برترین نمونه های باغ های ایرانی است و همین خود دلیلی بوده تا در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت برسد. درون این باغ درختان سر به فلک کشیده، فواره های کوتاه و بلند و همچنین صدای عبور آب در دل سنگ فرش های باغ همگی در کنار هم بازدیدکنندگان را محسور خواهد کرد.

موزه ملی کاشان: آخرین بخش باغ فین کاشان، موزه ملی کاشان است. این موزه دارای سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی است. اشیای بخش باستان شناسی این موزه نیز از حفاری‌های انجام شده در تپه سیلک و چغازنبیل و حسنلو و خوروین و لرستان به دست آمده اند.

فاصله کاشان تا تپه سیلک چقدر است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید