۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
کد خبر: 55404457

در این مطلب به معرفی شماری از جاهای دیدنی شهرستانک از جمله کاخ ناصری، چشمه گله گیله و قلعه دزدبند می پردازیم.

جاهای دیدنی شهرستانک

سلام نو-سرویس گردشگری: بادهایی که عطر دشت های آویشن و رایحه باغ های سیب را با خود حمل می کنند. کوه هایی که آفتاب طلایی فام آسمان ایران را از ستیغ خود به شکوه تمام بر پهنه دشت می تابانند. جنگل هایی که لباس سبز بر تن کوهپایه های البرز می پوشانند و با هر نفس طراوت و پاکی را به جان طبیعت ارزانی می کنند. رودخانه هایی که خروشیدن شان استعاره ای کوتاه و کامل از سیالیت زندگیست. آبشارهایی که رنگین کمان را بر پشت دارند و آواز شادمانه پرندگان را در پیش. بهشتی که در همین نزدیکی هاست.

از جاده چالوس حرف می زنیم. از زیباترین جاده ایران و چهارمین جاده زیبای جهان. از مسیری که تماشایی تر و جذاب تر از مقصد خود است. مسیری که در گوشه و کنار آن بهشتی ترین روستاهای ایران بنیان خود را بنا نهاده اند. نام هایی که هر کدام می توانند موضوع یک سفر کامل و فراموش نشدنی باشند: ارنگه، ابهرک، خور، سپهسالار، هریجان، نسا و شهرستانک.

در این مطلب به معرفی یکی از این روستاها یعنی روستای شهرستانک می پردازیم. همچنین شماری از از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی شهرستانک را نیز معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شهرستانک کجاست؟

روستای شهرستانک در کیلومتر چهل و چهارم جاده چالوس واقع شده است و یکی از روستاهای تابعه بخش آسارا در استان البرز می باشد. آسارا شمالی ترین منطقه استان البرز است که از پنجاه و شش روستا و سه دهستان تشکیل شده است. این سه دهستان عبارتند از دهستان های نسا، آدران و آسارا. دهستان نسا که کوچکترین دهستان این منطقه است هفده روستا را در درون خود جای داده است. روستای شهرستانک توریستی ترین روستا در میان این هفده روستا است. شهرستانک که در پنجاه و چهار کیلومتری شمال غربی کرج قرار دارد یک منطقه ییلاقی و نیمه کوهستانی به شمار می رود. ارتفاع این روستا از سطح دریا بالغ بر دو هزار متر است. این موقعیت جغرافیایی موجب شده است تا این روستا به یک ییلاق به شدت خنک و مطبوع و دلپذیر بدل گردد. تابستان های خنک و خوش آب و هوای این روستا و پاییزهای زیبا و هزار رنگ آن همه ساله گردشگران پرشماری را جذب شهرستانک می کنند.

جاهای دیدنی شهرستانک

پاییز زیبای شهرستانک

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی شهرستانک

- کاخ ناصری: مهمترین جاذبه گردشگری روستای شهرستانک بدون شک کاخ ناصری است. کاخ ناصری که با نام کاخ شهرستانک نیز شناخته می شود در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. شهرستانک ییلاق محبوب ناصرالدین شاه بوده است. وی در حدود صد و پنجاه سال پیش دستور ساخت این عمارت باشکوه را داد تا بسیاری از روزهای تابستانی خود را به منظور تفرج و شکار در این منطقه سپری کند. معماری این بنا بر عهده آقا محمد ابراهیم خان یا همان معمارباشی معروف بوده است که کاخ گلستان تهران را نیز همین معمار چیره دست طراحی کرده است. کاخ ناصری در دره گله گیله واقع در جنوب شهرستانک قرار دارد و مسیر دسترسی به آن می بایست با پای پیاده طی شود. طی کردن مسیر دسترسی به این بنای تاریخی حدود دو ساعت زمان خواهد برد.

- چشمه گله گیله: یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستانک که در فاصله نزدیک با کاخ ناصری نیز قرار دارد چشمه گله گیله می باشد. برای رسیدن به این چشمه می بایست از کاخ ناصری به سمت شمال حرکت کنید تا پس از حدود بیست دقیقه پیاده روی به چشمه برسید. گله گیله از زیر یک سنگ سرچشمه می گیرد و در نهایت خود نیز سرچشمه رودخانه شهرستانک می باشد. در اطراف این چشمه درختان وحشی گردو و گیلاس و آلبالو به طور انبوه روییده اند و جلوه ای زیباتر را به این ناحیه بخشیده اند.

- قلعه دزدبند: قلعه دختر یا همان قلعه دزدبند از دیگر جاهای دیدنی شهرستانک است. این قلعه بر فراز بلندترین قله کوه شهرستانک واقع شده است. قلعه دزدبند به احتمال زیاد نه یک قلعه بلکه یک عمارت دیده بانی بوده است. در حال حاضر چیز زیادی از این بنای تاریخی به جا نمانده است اما پایه سه اتاق و سقف یکی از آنها هنوز پابرجاست. این قلعه با استفاده از قلوه سنگ و ملات ساروج ساخته شده است.

- درخت سرو اورس: در معرفی جاهای دیدنی شهرستانک نمی توان ذکری از درخت کهنسال سرو اورس این روستا به میان نیاورد. درختی پیر و باشکوه با عمری بالغ بر دو هزار و هشتصد سال. پهنای این سرو اورس حدود چهارده متر و ارتفاع آن حدود هفده متر است. این درخت سرو در قسمت جنوب شرقی شهرستانک واقع شده است و مسیر دسترسی به آن با یک پیاده روی بیست دقیقه ای همراه است. سرو اورس پیر شهرستانک شاید زیباترین چیزی باشد که در این روستا می توان به چشم دید. موجود زنده ای که شاید آخرین یادگار از عصر باشکوه ایران باستان باشد.

جاهای دیدنی شهرستانک

رودخانه شهرستانک

- دیگر دیدنی ها: از جمله دیگر جاهای دیدنی شهرستانک می توان به تپه شنستون واقع در جنوب دره گله گیله و کتیبه شهرستانک واقع در کنار کاخ ناصری اشاره کرد. رودخانه شهرستانک و آبشار کم ارتفاعی که در نزدیکی سرچشمه این رودخانه قرار دارد نیز دیگر جاذبه های طبیعی این روستای زیبا هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • تاصر IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    البته یک شهرستانک هم در جغتای داریم که هندوانه اش درکل کشور بعنوان هندوانه 🍉 جوین معروف است10

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید