۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 55404122

فارس یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان قلعه سفید می‌باشد.

سفری مجازی به قلعه سفید

سلام نو - سرویس گردشگری: شهرستان لامرد در ۴۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان فارس واقع شده و تا خلیج نیلگون فارس ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهرستان مناطق نمونه و ویژه گردشگری، آثار تاریخی و صنایع دستی بسیار دارد و به سرزمین نخل‌ های همیشه سبز و برکه ‌های سفید مشهور است. در کنار آثار طبیعی تاریخ این منطقه نیز چشمگیر است. مجموعه تاریخی علیخان اشکنان از جاذبه های گردشگری این شهرستان است که شامل دو مسجد، یک حمام و یک شبستان بوده که در شهر اشکنان واقع شده و متعلق به دوره قاجار می باشد.

سفری مجازی به قلعه سفید

ویژگی‌ها

حدود ۴۰۰ متر بالاتر به سمت جنوب مسجد علیخان و در دو سمت خیابان امام حسین (ع) فعلی چند بنای باستانی دیگر جلب توجه می نماید که شامل یک قلعه عظیم و یک آب انبار بسیار بزرگ و یک مسجد کوچک اما زیبا می باشد. این چند بنا که روی هم رفته معروف به مجموعه علیخانی میباشند هر کدام به نوبه خود آثاری ارزشمند و قابل اعتنا هستند که در فاصله سالهای ۱۲۷۵ هجری قمری تا سال ۱۳۰۰ هجری قمری بنا شده است. قلعه عظیم سفید اشکنان مقر حکومت خوانین اشکنان در دوره قاجار بوده که روزگاری نه چندان دور حاکم قسمت جنوبی استان فارس بوده اند و بر اساس مدارک موجود مسئولیت دریافت مالیات از بخش عمده ای از استان هرمزگان، بخش شیبکوه فعلی و جزایر تابعه از جمله؛ کیش نیز بر عهده ایشان بوده است. این قلعه بزرگ که شامل شش حیاط مجزا و چهار برج نگهبانی و یک خندق عمیق در اطراف آن است، در دو تا سه طبقه و به متراژ حدود ۴۰۰۰ متر مربع بنا گردیده و به عنوان قلعه مرکزی و چند قلعه دیگر در اندازه کوچکتر در روستاها و مناطق تابعه، زیر مجموعه آن بوده است؛ که کارگزارانِ خان در آن مستقر بوده اند.

سفری مجازی به قلعه سفید

از ویژگی های این قلعه وجود برجی عظیم در وسط قلعه بوده که نگهبان، نردبان طنابی آن را با خود بالا می کشیده و کسی جز نگهبان، امکان ورود به آنجا را نداشته است. این برج بر کل قلعه، منازل اطراف و دشت پیرامون خود اشراف داشته است. این قلعه تسخیر ناپذیر توسط علی خان، کلانتر وقت بنا شد. در حال حاضر تنها بخشی از دیواره های طبقه همکف و یک برج نیمه مخروبه و خندقی پر از آوار ساختمانی از آن بر جای مانده؛ که به دلیل کم توجهی در آستانه تخریب کامل می باشد. از آنجا که مصالح به کار رفته در این قلعه بیشتر خشت و گل می باشد، بیش از هر چیز در معرض فرسایش توسط باران و حوادث طبیعی است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید