یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان فارس می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان مسجد علی خان می‌باشد.

از مسجد علی خان چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: شهرستان لامرد در ۴۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان فارس واقع شده و تا خلیج نیلگون فارس ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهرستان مناطق نمونه و ویژه گردشگری، آثار تاریخی و صنایع دستی بسیار دارد و به سرزمین نخل‌ های همیشه سبز و برکه ‌های سفید مشهور است. در کنار آثار طبیعی تاریخ این منطقه نیز چشمگیر است. مجموعه تاریخی علیخان اشکنان از جاذبه های گردشگری این شهرستان است که شامل دو مسجد، یک حمام و یک شبستان بوده که در شهر اشکنان واقع شده و متعلق به دوره قاجار می باشد.

از مسجد علی خان چه می‌دانید؟

معماری و ساختار مسجد علی خان

این بنا دارای مساحتی برابر با ۶۰۰ متر مربع است و از دو شبستان و یک صحن تشکیل می شود. شبستان اصلی در محوطه مسجد قرار دارد و سقف آن را با تیر و تیرچه‌ی چوبی منقش کرده اند، همچنین ایوانی زیبا ورودی شبستان اصلی را به طور کامل پوشش داده است. ظاهر ایوان تقریبا به درون مسجد شباهت دارد با این تفاوت که ستون های داخلی مسجد مدور ولی ستون های ایوان چهار گوش است. صحن این مسجد سقف شبستانی را تشکیل می دهد که به صورت زیرزمینی ساخته شده و معماری آن با شبستان اصلی متفاوت است. سقف آن از داخل به صورت گنبدی ولی از بیرون مسطح که با سنگ و گچ پوشش داده شده است. هر دو شبستان به طور مجزا دارای محراب هستند که البته محراب شبستان اصلی به شکل خاصی متفاوت از سایر قسمت های مسجد گچ بری شده است. تزئینات این مسجد شامل نقاشی های چشم نواز و خیره کننده ای می شود که با رنگ آمیزی منحصر به فرد بر روی تیرها و تیرچه های سقف همراه است. این نقاشی ها به قالیچه های قدیمی که اکنون رنگشان رفته است شباهت دارند. دیوارها وستون های شبستان به رنگ سبز ملایم و با طرح برگ نقاشی شده بودند که در تعمیرات از بین رفته اند. در مجموع استفاده از رنگ لاجوردی به عنوان رنگ زمینه به همراه رنگین کمانی از رنگ های طبیعی فضایی رویایی را در مسجد به وجود آورده است. در این مسجد کتیبه ای دیده می شود که بر سر در ورودی شبستان نصب شده است و بر روی آن ابیاتی در وصف مسجد و سازنده آن و همچنین در مدح ناصرالدین شاه قاجار دیده می شود.

از مسجد علی خان چه می‌دانید؟

در جمله آخر آن نیز سال ساخت بنا، که ۱۲۹۶ هجری قمری است، آورده اند. از ویژگی های منحصر به فرد این بنا، سیستم تهویه ای است که در معماری آن تعبیه کرده اند. در دیواره های بلند شبستان دو نوع پنجره ایجاد شده است، یک نوع آن پنجره مشبکی است که در ارتفاع حدود ۴ متری و تقریبا در زیر سقف مسجد قرار دارد و درست در زیر آن، پنجره ای بزرگ تر و چسبیده به کف تعبیه شده است. این ساختار را در چهار طرف مسجد اعمال کرده اند که سبب شده است که همیشه بادی در محوطه داخلی مسجد جریان داشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید