خراسان جنوبی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان مسجد جامع هندوالان می‌باشد.

مسجد جامع هندوالان؛ بنایی تاریخی در دل درمیان

سلام نو - سرویس گردشگری: مسجد جامع هندوالان واقع در روستای هندوالان شهرستان درمیان، از آثار با شکوه به جای مانده در دوران تیموریان است. این مسجد از مساجد فعال روستای هندوالان می باشد و همه روزه نماز جماعت با حضور نمازگزاران در آن برگزار می گردد.

مسجد جامع هندوالان؛ بنایی تاریخی در دل درمیان

معماری

این بنای تاریخی مذهبی دارای بخش هایی از قبیل سردر ورودی، صحن، محراب، شبستان و گنبد خانه می باشد. در دوطرف گنبدخانه، شبستان ستون دار قرار داشته و از ویژگی های منحصر به فرد آن می توان به سبک پوشش و روشنایی آن اشاره کرد.

این بنا از نظر تزئینات آجری بسیار متنوع بوده و تزئینات آن شامل؛ فیل پوش‌ها، گوشواره ‌ها، قالب‌ های گچی، رسمی‌ بندی محراب‌ ها و نحوه آجر چینی گنبدها است.

وجود کتیبه‌ هایی با خط کوفی مربوط به قرن پنجم یا ششم هجری قمری احتمال ساخت مسجد را در آن زمان تقویت می‌ کند، این مسجد در دوران بعد مرمت شده ‌است. براساس کتیبه موجود در این مسجد، در سال ۱۲۳۷ هجری قمری نیز مرمت شده‌ است.

مسجد جامع هندوالان؛ بنایی تاریخی در دل درمیان

موقعیت مکانی

روستای هندوالان از توابع شهرستان درمیان بخش مرکزی است که در ۸۵ کیلومتری شمال شرق بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و در ۲۵ کیلومتری از اسدیه مرکز شهرستان درمیان واقع شده است .

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید