امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که برای طراحی و ساخت خانه های مسکونی مثل ویلاها باید از بین ده ها نمونه سبک معماری بهترین گزینه ای که با سلیقه و روحیات ما سازگاری دارد یک مورد را انتخاب کنیم. سبک های معماری مدرن و کلاسیک نسبت به بقیه شهرت و معروفیت بیشتری دارند اما کمتر کسی به طور دقیق از تفاوت های این دو سبک مطلع است.

ویلای مدرن و کلاسیک چه تفاوتی دارند؟

هنگام انتخاب بین سبک های معماری مدرن و کلاسیک در طراحی ویلا تنها صحبت از سلیقه نیست بلکه نزدیک شدن به روحیات، سلیقه و تیپ شخصیتی است تا در نهایت رضایت کامل داشته باشید. در ادامه کلیه تفاوت های بین ویلا مدرن و کلاسیک را به طور مختصر و مفید بیان خواهیم کرد.

تفاوت های ویلای مدرن و کلاسیک

طراحی ویلا به سبک مدرن به عقیده برخی افراد مقاوم ترین و بهترین نمونه طراحی ویلاهای شیک محسوب می شود و از این طریق می توانید از ساختمان با کاربری های مختلف استفاده کنید. طراحی حیاط ویلا مدرن به همراه دکوراسیون داخلی و نما از جدیدترین سبک های طراحی است اما به دلیل اینکه توانسته به زیبایی هر چه تمامتر، سادگی، کاربردپذیری و در عین حال شیک و لوکس بودن را با هم ترکیب کند، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. اما چه تفاوتی بین این سبک با سبک کلاسیک وجود دارد؟ در ادامه توضیح می دهیم.

  • اصول کلی معماری

اساسا طراحی ویلا کلاسیک و مدرن با یکدیگر متفاوت هستند به شیوه ای که در سبک مدرن طرفدار سادگی و حفظ زیبایی و حذف عناصر زائد و تزییناتی است تا فضاهای باز و وسیع داشته باشید. اما در سبک کلاسیک همه چیز باید لوکس و لاکچری با جزئیات فراوان و همراه با المان های تزیینی باشد. به همین دلیل عمدتا ویلاهای کلاسیک پر هزینه تر از ویلاهای مدرن هستند.

  • طراحی نما

در طراحی نمای ویلای مدرن عموما از شکل های هندسی مکعبی و ساده با بخش های توپر و توخالی بدون برجستگی سازی و تزیینات خاص استفاده می شوند. درب و پنجره و نماکاری در عین سادگی زیبا به نظر می رسند و خبری از کنده کاری و سنگ تراشی نیست. پنجره ها وسیع و بزرگ هستند تا نورگیری ویلا زیاد باشد. جنس متریال نمای ویلاهای مدرن عموما از نوع بتن اکسپوز، سیمان سفید، شیشه ای و یا حتی پیش ساخته است. ارتباط برقرار سازی بین محیط بیرونی نما با محیط داخلی هم از اصول مهم دیگر سبک مدرن است.

اما برای ویلاهای کلاسیک این گونه نیست و شما نماکاری مجلل با تزیینات و کنده کاری های مختلف می بینید. ستون های بلند در سبک های معماری دوریک، کرنتین و غیره شاهد هستید که با برجستگی های مختلف تزیین شده اند. به طور کلی نمای ویلا کلاسیک باید شکوه و عظمت را فریاد بزند به همین دلیل عموما از جنس سنگ های گران قیمت مثل گرانیت و سنگ مرمر هستند.

ویلای مدرن و کلاسیک چه تفاوتی دارند؟

  • انتخاب رنگ در طراحی

رنگ در طراحی ویلاها براساس سبک معماری است و جالب اینکه یکی از جنبه های اصلی تفاوت بین سبک های مدرن و کلاسیک نیز محسوب می شود. هنگام انتخاب رنگ در طراحی محوطه و نما گرفته تا کلیه بخش های دکوراسیون داخلی، اگر سبک مدرن انتخاب کرده باشید باید رنگ های خنثی مثل سفید و مشکی، طوسی، خاکستری و مشابه آن انتخاب کنید. اما اگر سبک کلاسیک می پسندید باید رنگ های تجملاتی مثل طلایی، قهوه ای، برنزی، نقره ای و مشابه آن را انتخاب کنید.

  • محوطه و فضای سبز

محوطه سازی و طراحی آن در ویلاها اهمیت زیادی دارد چرا که تأثیر اولیه عمیقی بر روی صاحبین خانه می گذارد و محل دورهمی دوستانه و جلسات مهم کاری نیز هست. در ویلاهای کلاسیک برای طراحی محوطه باید ویژگی ها و اصولی مثل آبنماهای سنگی، متقارن بودن المان ها، سنگ فرش سازی محوطه، نورپردازی های فراوان و تجملاتی، المان های سنگی مختلف، جداسازی بخش ماشین رو و پیاده رو و غیره رعایت شوند. اما برای محوطه سازی در ویلای مدرن جزییات غیر ضروری حذف شده و صرفا جنبه کاربردی و مفید آن سنجیده می شود. دسترسی راحت بخش های مختلف نیز باید در نظر گرفته شوند.

  • نورپردازی و نورگیری

یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهمی که بین ویلای مدرن و کلاسیک وجود دارد نورپردازی و نورگیری ساختمان است. ویلاهای مدرن بدون استثنا همگی دارای پنجره های طویل و عریض و تراس و بالکن هایی هستند که هدف از طراحی و ساخت آنها نورگیری حداکثری است. نورپردازی هم صرفا از نوع عمومی و کاری است و نورهای تأکیدی که برای المان های تزیینی به کار می روند کارایی ندارند. در سمت مقابل ویلاهای کلاسیک را داریم که بیشتر تمرکز بر نورپردازی تجملاتی و تزییناتی است و چندان بر روی نورگیری تأکید نشده هر چند پرده های لاکچری این ویلاها تا حد زیادی جلوی ورود نور طبیعی را می گیرند.

ویلای مدرن و کلاسیک چه تفاوتی دارند؟

  • دکوراسیون داخلی

اگر متراژ دکوراسیون داخلی شما زیاد نیست بهترین سبک برای شما مدرن است چون وسایل ضروری کاملا حذف شده و صرفا جنبه کاربردی اشیا و وسایل مهم هستند. در سمت مقابل می توانید از ویلاهای کلاسیک استفاده کنید اگر فضای بزرگی دارید و با استفاده از المان های تزیینی در فضای اطراف مشکلی ندارید. دکوراسیون داخلی سبک مدرن خلوت بوده و خبری از شلوغی فضا نیست که دقیقا نقطه مقابل ویلا کلاسیک است.

  • دیوار و سقف

جنس دیوارها در سبک مدرن عموما از جنس گچ هستند که برای سقف به شکل سقف کاذب و کناف کار می شوند. اما در سبک کلاسیک کاغذ دیواری های لوکس و لاکچری به کار می روند که با رنگ و اصول کلی است که توضیح دادیم.

جمع بندی

تفاوت ویلای مدرن و کلاسیک بسیار کلی و گسترده است که ما به مهمترین آنها اشاره کردیم. این تفاوت ها به شما کمک می کنند تا بهترین سبک معماری را برای طراحی و ساخت ویلای مدنظر خودتان انتخاب کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید