یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان آذربایجان غربی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان کاخ موزه باغچه جوق می‌باشد که در دل ماکو قرار دارد.

از کاخ موزه باغچه جوق چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: کاخ موزه باغچه جوق یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی استان آذربایاجان غربی است که در شش کیلمتری شهر ماکو و در نزدیکی روستای زیبای باغچه جوق قرار گرفته است. این کاخ که از دوره قاجار به یادگار مانده است در فاصله دو کیلومتری جاده بازرگان واقع شده و یکی از زیباترین کاخ های ایرانی است که متعلق به حاکم ماکو یا همان مرتضی قلی خان ‌اقبال ‌السلطنه ماکویی است. وی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار بود که بیشتر با نام سردار ماکو شناخته می شود. وی تمایلات زیادی به عثمانی و روسیه داشت و از مخالفان جریان مشروطه محسوب می شد. سردار ماکو که از ثروت زیادی برخوردار بود در دوره حکومت رضا خان توسط فرمانده لشکر آذربایجان به حیله ای گرفتار زندان شده و اموالش توقیف شد و در نهایت در همان زندان دارفانی را وداع گفت.

از کاخ موزه باغچه جوق چه می‌دانید؟

نکات بازدید از کاخ موزه باغچه جوق

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ غربی در سال ۱۳۹۹ گفته بود که کاخ موزه باغچه جوق ماکو در ایام تابستان و بعد از عادی شدن شرایط کرونا، آماده بازدید علاقه‌مندان و گردشگران است. با این حال، برای اطمینان از بازبودن این مجموعه حتما از قبل با سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی تماس بگیرید.

این بنای تاریخی اخیرا مرمت شده است، پس در حفاظت و حراست از آن بکوشید.

از کاخ موزه باغچه جوق چه می‌دانید؟

معماری بنا

عمارت از بخش های مختلفی همچون تالار آیینه، شاه نشین، اتاق چهره، تالار اصلی، اتاق ناهارخوری، اتاق خواب و .. تشکیل شده است. هر یک از این اتاق ها با انواع هنرهای زیبا آراسته شده اند در این بین تالار آیینه که با آیینه کاری های بسیار ظریفی آراسته شده و حوضی ستنگی در میان آن واقع شده است بسیار زیبا و چشم نواز است. علاوه بر آیینه کاری های خیره کننده گچ بری های بسیار ظریف و هنرمندانه انواع نقاشی های حیرت انگیز با مضامین مختلف، ارسی های زیبا، شیشه های رنگی، گلدان های حجاری شده، مجسمه های زیبا و.. از دیگر تزئینات فاخر این کاخ بسیار زیباست. در این کاخ می توانید لوازم خانه را نیز از نزدیک ببینید.

انواع پرده های زربافت، مبل های لوکس کاردست کشورهای اروپایی از بهترین و مرغوب ترین چوب ها، ظروف چینی و کریستال زیبا که اغلب کار هنرمندان اروپایی است، فرش های دستبافت نفیس، تخت خواب های زیبا، آیینه ها، لوسترها و .... تنها بخشی از دکوراسیون لوکس این کاخ است که نشان از اهمیت آن از نگاه صاحبخانه است. در طبقه اول عمارت نیز موزه ای برپا شده است که به نمایش پوشش مردان و زنان کرد و همچنین سایر اقوام ایرانی در طول تاریخ پرداخته و انواع سلاح های جنگی مربوط به سال های قبل و همچنین دوره قاجار و همچنین عکس های بسیاری از ماکو ر در کنار آثار تاریخی کشف شده از هزاره های قبل از میلاد را به نمایش گذاشته است. از دیگر بخش های بنا می توان به انبار، گلخانه، حمام و ... اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید