بوکان یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر غار قلایچی می‌باشد.

قلاچی؛ غاری دلنشین در دل بوکان

سلام نو - سرویس گردشگری: غار قلایچی که با نام غار قالایچی نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در مجاورت تپه باستانی قلایچی، یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار دارد. شکل‌گیری این غار طبیعی در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی صورت گرفته است. از این غار به‌عنوان غنی‌ترین و سخت‌ترین غارهای مکشوف در ایران از نظر ساختار یاد می‌کنند. با هشت متر قطر دهانه، غار در ارتفاع ۱۷۵۰ متری کوهی با همین نام واقع شده است. هرچند غار قلایچی از جاذبه های گردشگری بوکان به شمار می‌آید؛ پیمایش آن نیازمند داشتن تجهیزات و توانایی تخصصی غارنوردی است.

قلاچی؛ غاری دلنشین در دل بوکان

وجه تسمیه

نام تالار اول کازیوه به معنای آغاز روز است چرا که طلوع خورشید بر فراز چاه تالار اول به خوبی هویداست. با یک فرود سی متری دیگر وارد تالار بعدی می شویم. تالار دوم به یاد سرپرست گروه اکتشافی دوم که این تالار را کشف کرده اند مقبل نامیده می شود. با ورود به تالار سوم با منظره ای شگفت انگیز روبرو می شوید. دریاچه ای وسیع از آبهای زیرزمینی که در میان غارنوردان با نام دریاچه خزر شناخته می شود. این تالار که از قدمت بالایی برخوردار است نیز با نام تالار کردستان شناخته می شود. تالار چهارم هم دالان ها و راهروهای متعددی را در خود جای داده است. این تالار دو دریاچه کوچکتر و کم عمق تر را نیز در بر گرفته است که راهرویی کوچک از میان دریاچه ها عبور می کند. تالار چهارم به یاد رودخانه خروشان سیروان با این نام می خوانند. البته این تالار با نام کاترینا نیز شناخته میشود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید