بدره یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل ایلام جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر تنگه زرانگوش می‌باشد که توجه گردشگران بسیاری را به خودش جلب کرده است.

زرانگوش؛ تنگه‌ای تاریخی در دل بدره

سلام نو - سرویس گردشگری: زرانگوش نام روستایی است که در شهرستان بدره واقع در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد. این روستا دارای تنگه ای به همین نام است ، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی واقع در تنگه زرانگوش از طریق جاده ای خاکی در روستا قابل دسترسی است و گردشگران می‌توانند این آثار را مشاهده کنند. در همان آغاز جاده تنگه ای پر رمز و راز شروع می‌شود و تا آخر آن پر از عجایب طبیعی است که آثاری تاریخی نیز در آن قرار گرفته است. تنگه زارنگوش که حدود دو کیلومتر است با ارتفاع بسیار زیاد دارای بیش از ۱۲ آثار تاریخی و طبیعی است که بسیاری از آثار تاریخی آن از بین رفته است و زیر تخت سنگهای بزرگ دفن شده اند. تنگه زرانگوش از نظر طبیعی و تاریخی منطقه ای کم نظیر است که طبق گفته کارشناسان در این تنگه آثار تاریخی با قدمت پیش از تاریخ وجود دارد که هم اکنون از بین رفته اند و این تنگه مجموعه ای کامل از آثار تاریخی و طبیعی است که حتی باید در سطح جهانی معرفی شوند.

زرانگوش؛ تنگه‌ای تاریخی در دل بدره

ویژگی‌ها

در این تنگه تخت سنگهای بزرگ به اشکال مختلف زیبایی‌های منحصر به فردی را خلق کرده که حتی یکی از سنگها به نماد روستای زرانگوش تبدیل شده است. این سنگ به نام “بردبل” معروف است در وسط تنگه قرار دارد که خود می‌توان حتی در سطح جهانی معرفی شود. مردم روستای زرانگوش به زبان لری حرف میزنند و شغل اغلب مردم این روستا کشاورزی و دامپروری می‌باشد. عمده‌ترین محصولات کشاورزی زرانگوش خیار، گوجه، گندم و جو می‌باشد. در مورد اصالت مردم این روستا دو نظر وجود دارد. گروهی معتقدند اصالت مردم این روستا از ایوان و طایفه کلهر بوده است و گروهی آنان را از طایفه متش میدانند که یکی از طوایف معروف بیرانوند می‌باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید