سیروان یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل ایلام جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر قلعه سازبن می‌باشد.

از قلعه سازبن سیروان چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه سازبن در مسیر رودخانه سیمره و بالای تنگه‌ای به همین نام قرار دارد. موقعیت ویژه جغرافیایی این قلعه، اهمیت این بنا در دوران قدیم را مشخص می‌کند. این قلعه در بخش شرقی شهر لومار و شمال روستای «ورگچ» قرار دارد و اطراف آن را مناظر بکر و چشم‌نواز پوشانده‌اند. شکل معماری قلعه سازبن و مصالح به کار رفته در آن نشان می‌دهند این بنا در دوره ساسانیان ساخته شده است. برای بازدید از قلعه و تنگه سازبن، باید به دل طبیعت بروید. اگرچه مسیر دسترسی به این قلعه چندان مناسب نیست؛ بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

پیش از بازدید از قلعه سازبن می‌توانید زمانی را با اتراق در حوالی دریاچه سد سیمره یا قایق سواری در آب این رودخانه و دریاچه بگذرانید. برای لذت از زیبایی‌های این منطقه باید حتما ۶ ماه نخست سال را انتخاب کنید. تنگه‌های برنجان و شمشه نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی در مسیر رودخانه سیمره هستند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

از قلعه سازبن سیروان چه می‌دانید؟

ساختار

دیوارهای بلند، نگهبانی‌های بزرگ، ستون‌ها و بخش‌های مختلف این دژ تنگه سازبن ایلام را به شهرتی منطقه‌ای رسانده بود و زبانزد عام و خاص بود. امروزه بخش‌هایی از قلعه سازبن آسیب دیده که احتیاج به مرمت دارند و در صورت توجه به آن، شکوه و جلال گذشته‌ی خود را باز می‌یابد. لازم به ذکر است که از این دژ تنها ستون‌ها و دیوارهایی به یادگار مانده که همچنان قابل مشاهده‌اند و از راه دور نیز می‌توان آن‌ها را دید. قلعه سازبن در زمان خود از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار بود و به دلیل مشرف بودن به دشت‌ها و تنگه‌های اطراف، امنیت منطقه را تامین می‌کرد و از نفوذ دشمنان سرزمین‌های غربی ممانعت به عمل می‌آورد. در ساخت قلعه تنگه سازبن ایلام از سنگ و چوب و دیگر مصالح این منطقه استفاده شده است و به دلیل استحکام زیادی که در گذشته داشت، امروزه همچنان بخشی از ابهت خود را حفظ کرده است. قلعه سازبن در ورودی تنگه قرار گرفته و از زوایای مختلفی قابل مشاهده است. با اینکه اطلاعات بیشتری درباره قلعه سازبن نیست، ولی ابهت و جذابیت آن باعث شده تا مورد توجه و بازدید گردشگران قرار گیرد و همچون ماشین، زمان آن‌ها را به روزگاران دور سرزمین ایلام ببرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید