۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 55402456

در این مطلب به معرفی روستای ابهرک جاده چالوس و شرح دیدنی ها و جاذبه های گردشگری این روستا می پردازیم.

روستای ابهرک جاده چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: می گویند جاده چالوس مسیری است که از مقصد خود جذاب تر است. پر بیراه هم نیست. جاده ای که قدم به قدم در مسیر آن جنگل و کوه و رودخانه و آبشار به چشم می خورد و سرسبزی و نسیم های خنک و خوشبوی آن جایی در ناخودآگاه هر ایرانی به ثبت رسیده است. در واقع جاده چالوس نه تنها یک مسیر بلکه در بسیاری از مواقع یک مقصد است. روستاهای زیبا و تماشایی حاشیه این جاده می توانند مقصدی ایده آل برای یک سفر بهاری، تابستانی و حتی پاییزی باشند. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از این روستاها یعنی روستای ابهرک جاده چالوس بپردازیم. با ما همراه باشید.

روستای ابهرک جاده چالوس کجاست؟

روستای ابهرک جاده چالوس یکی از روستاهای هفت گانه منطقه معروف ارنگه است. این هفت روستا عبارتند از: روستای سر زیارت، روستای جی، روستای گوراب، روستای سیجان، روستای چاران، روستای خور و روستای ابهرک. منطقه ارنگه در کیلومتر هجدهم جاده چالوس و در حد فاصل دو کوه پورا و گورا واقع شده است و فاصله روستاهای آن با یکدیگر بسیار کم می باشد. این منطقه از جمله توابع بخش آسارا از استان البرز است. آسارا خود شامل سه دهستان است که عبارتند از دهستان آدران، دهستان آسارا و دهستان نسا. دهستان آدران تشکیل شده از هجده روستای مختلف است که یکی از این روستاها روستای ابهرک جاده چالوس است.

جمعیت روستای ابهرک جاده چالوس بر طبق سرشماری صورت گرفته در سال ٩٥ معادل نود نفر می باشد. اهالی این روستا تات زبان هستند و این زبان را با گویش طالقانی صحبت می کنند.

طبیعت روستای ابهرک جاده چالوس

روستای ابهرک جاده چالوس محبوب ترین روستا در میان روستاهای هفت گانه منطقه ارنگه است. در توصیف این روستا فقط می توان این عبارت را بیان کرد: بهشتی در قلب جاده چالوس. روستای ابهرک با کوچه باغ های دل انگیز خود و آبشارهای زلال و رودهای لطیف خود شناخته می شود. اینجا طبیعت به عریانی تمام، زیبایی ها و خواستنی های خود را سخاوتمندانه به انسان ها عرضه می کند. در درون روستای ابهرک به هر سمتی که بروید سعادتمند خواهید شد. هر سو دیدنی های خاص خود را دارد و می توان یک روز تمام را در دل این اقلیم بهشتی پرسه زد و هنوز هم از جادوی طبیعت شگفت آور جاده چالوس سیر نشد.

روستای ابهرک جاده چالوس

روستای ابهرک

دیدنی ها و جاذبه های طبیعی

روستای ابهرک جاده چالوس اگرچه روستایی جداگانه محسوب می شود اما بسیاری از گردشگران این هفت روستای منطقه ارنگه را به شکلی واحد و با نام روستای ارنگه می شناسند. در حقیقت نیز مرز چندان واضحی بین این هفت روستا وجود ندارد و به محض خروج از یکی وارد دیگری خواهید شد. بنابراین در معرفی جاذبه های گردشگری روستای ابهرک نمی توان از جاذبه های شش روستای دیگر نیز چشم پوشید.

مهمترین جاذبه گردشگری که در نزدیکی روستای ابهرک جاده چالوس قرار دارد آبشار معروف هفت چشمه می باشد. این آبشار با نود ارتفاع و به عنوان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران گل سرسبد جاذبه های گردشگری ابهرک است. آبشاری که محدوده اطراف آن از چنان خنکایی برخوردار است که در چله تابستان نیز آب و هوای آن کاملا اردیبهشتی است. صدای این آبشار و رنگین کمانی که همیشه در پشت آن دیده می شود نیز از دیگر جذابیت های هفت چشمه هستند.

اما اگر می خواهید قدیمی ترین چنار ایران را ببینید راهی مقبره امامزاده حسین شوید. این درخت چنار کهنسال با شکوهی اساطیری در حیاط این امامزاده قد برافراشته است. اما این تنها جاذبه تاریخی ابهرک نیست. گورستان تاریخی ارنگه نیز در نزدیکی این روستا قرار دارد و باستان شناسان پیشینه این گورستان را به چند هزار سال پیش مربوط می دانند.

دیگر جاذبه گردشگری که در نزدیکی روستای ابهرک جاده چالوس قرار دارد آبشار خور می باشد. این آبشار زیبای پنجاه متری یکی از محبوب ترین مکان های توریستی جاده چالوس در فصل تابستان است و خنکای محدوده اطراف آن گردشگران بسیاری را راهی این جاذبه بی مثال طبیعی می کند. جذابیت آبشار خور نه تنها از خود آبشار بلکه از مسیر منتهی به آن نیز ناشی می شود. مسیری که انباشته از درختان پرشمار سیب، آلو و گیلاس است و مزه این میوه های وحشی در مسیر آبشار خور نیز می تواند انگیزه شما برای بازدید از این آبشار را دو چندان نماید.

روستای ابهرک جاده چالوس

آبشار خور

بهترین زمان سفر به این روستا

روستای ابهرک جاده چالوس یکی از پرآب ترین روستاهای اقلیم البرز به شمار می رود. طبیعتا این پرآبی باعث خواهد شد که درجه حرارت روستا نیز نسبتا پایین باشد. بنابراین فکر سفر به ابهرک در فصل زمستان را از سر بیرون کنید. در عوض اگر می خواهید از گرمای هوای تابستان و یا وضعیت شرجی استان های شمالی کشور در این فصل فرار کنید یکی از ایده آل ترین گزینه ها برای شما روستای ابهرک است. تابستان این روستا تفاوتی با بهار ندارد. شاید حتی پرنورتر و زیباتر نیز باشد. پاییز ابهرک نیز گرچه کمی سرد است اما برگ ریزان آن و ترکیب رنگ برگ های درختان روستا می تواند گردشگران را برای بازدید از این روستا در فصل پاییز وسوسه کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم اویسی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    0 0
    بسیار زیبا ودلنشین پدر بزرگم ابهرکی بوده واز آهنگرانهااست.اما زود مرحوم شده وپدر ۶ ماهه‌ بوده‌ وپدر خودش رو ندیده مادر بزرگم از اویسیهای سرجوب بوده وفامیل پدرم رو به اویسی تغییر داده تا مدرسه وتحصیل به مشکل بر نخورده وپدرم فکر می‌کرد پدر مادر بزرگم پدرشه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید