هرمزگان یکی از استان‌های پرجاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان قلعه فین می‌باشد که در بندرعباس واقع شده است.

فیت؛ قلعه‌ای وصف‌نشدنی در بندرعباس

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه فین در بخش فین، در فاصله ۹۵ کیلومتری از بندر عباس قرار دارد و از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید. این قلعه روی تپه‌ای مرتفع جای گرفته است و قدمت آن را از روی سفال‌های به‌دست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد. قلعه فین تا دهه‌های اخیر نیز مورد استفاده خوانین منطقه قرار می‌گرفت و احتمالا در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌ است. با توجه به اهمیت تاریخی، این اثر در سال ۱۳۸۱، با شماره ۷۲۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فیت؛ قلعه‌ای وصف‌نشدنی در بندرعباس

معماری قلعه فین بندرعباس

در ساخت بخش‌های مختلف قلعه فین بندرعباس، از مصالحی همچون ساروج، خشت‌های مربع و سنگ‌های نامنظم استفاده‌شده است. در بازدید از این قلعه در گوشه شمال شرقی برج مدوری به چشم می‌خورد که قسمت‌های زیادی از آن فروریخته و اکنون شما دیواری را می‌بینید که نزدیک به ۹ متر طول دارد و ارتفاع باقیمانده این دیوار به حدوداً ۳ متر می‌رسد. سفال‌های پراکنده در دامنه‌های تپه طبیعی قلعه فین حکایت از این داستان دارد که زمان ساخت و قدمت این قلعه تاریخی به دوره ایلخانی و تیموری برمی‌گردد و تا دهه‌های اخیر نیز مورداستفاده خان‌های منطقه قرار می‌گرفت، چراکه بر روی دامنه تند آن الحاقاتی با اسکلت فلزی، سیمان، آجر و کاشی ساخته شد و بعدها به بدنه قلعه فین اضافه گردید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید