یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان هرمزگان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان معبد هندوها بندرعباس می‌باشد.

از معبد هندوهای بندرعباس چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران یکی از آثار تاریخی و مورد توجه شهر بندرعباس در جنوب کشور است. ساختمان این معبد شامل یک اتاق چهار گوش میانی با یک گنبد است. جنس این معبد به دلیل موقعیت جغرافیایی بندرعباس از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی است. طرح این بنا کاملاً تحت تاثیر معماری معابد هندی است که گنبد مقرنس شکل آن از گنبد های دیگر متمایز می کند. تاریخچه معبد هندوهای بندر عباس

معبد هندوهای بندر عباس در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، برابر با ۱۲۷۰ خورشیدی، در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالملک بنا شد. جمیعت هندوهای مقیم بندر عباس در زمان احداث معبد، شامل حدود یک‌ صد نفر می‌شد که غالبا به کار تجارت مشغول بودند. این معبد برای نیازهای این جمعیت که از سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ خورشیدی در این شهر سکونت داشتند، ساخته شده است.

از معبد هندوها بندرعباس چه می‌دانید؟

این معبد یکی از آثار منحصربه‌فردی است که از سوی تجار شهری به نام شیکار پور از غرب هند ساخته شد. زمانی که آن‌ها بندر عباس را ترک کردند، بت‌های معبد و طاقچه محراب را با خود بردند. این بنا پس از آن زمان کم‌کم مخروبه شد تا اینکه از طریق سازمان میراث فرهنگی در چند نوبت تحت تعمیر اساسی قرار گرفت.

پرستشگاه بت‌گوران نشانه‌ای زنده از روابط تجاری باشکوه میان هندی‌ها و ایرانی‌ها است؛ نشانی که امروز آن‌چنان مورد کم توجهی قرار گرفته است که کمتر کسی به آن با دیده دقت می‌نگرد. مردم بومی بندر عباس هم با ویژگی‌های تاریخی این بنا بیگانه‌اند؛ زیرا اطلاعات زیادی از این بنا و معماری معبد هندوها ندارند.

از معبد هندوها بندرعباس چه می‌دانید؟

معماری معبد هندوها

در اتاق معبد چندین طاقچه و قاب‌ ساخته شده‌ و دور تا دور اتاق نیز ۴ راهرو وجود دارد و داخل راهروها نیز حجره‌های کوچکی برای طلبه‌های مکتب برهمنی وجود داشته است. در داخل برخی از اتاق‌ها هم نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که می توان به خدای فلوت زن به نام کریشنا اشاره کرد که جزو مهم ترین مجسمه هاست. راه پله‌های مارپیچی نیز به سمت بالا و به بام معبد می رسد که ساق معبد نام دارد. ۴ نورگیر در ۴ طرف و گنبد عظیمی به شکل ذوزنقه‌ و تزئینات مربوط به آیین هندویی هستند. همچنین در ۴ طرف گنبد، حدودا ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد. در قسمت شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که زمانی تالار اجتماعات بوده است. در این تالار نقاشی‌های مختلفی خواهید دید که هر کدام از آن‌ها بیانگر فلسفه خاصی است. با توجه به تغییرات آب و هوایی، ساختمان دچار تخریب شده که مرمت‌هایی نیز انجام گرفته است.

از معبد هندوها بندرعباس چه می‌دانید؟

مناسب‌ترین زمان بازدید از معبد هندوهای بندر عباس

بندر عباس هوایی گرم و شرجی دارد؛ بنابراین بهتر است در فصول سرد سال راهی این منطقه شوید. برای بازدید از معبد هندوها نیز توصیه می‌کنیم، ساعات اولیه روز یا غروب را انتخاب کنید تا گرمای هوا آزاردهنده نباشد. البته شب‌ها نیز معبد هندوها با نورپردازی، جلوه‌ای جذاب به خود می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید