۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 55400166

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان رودخانه شاوور می‌باشد که در شوش واقع شده است.

سفری لذت‌بخش به رودخانه شاوور

سلام نو - سرویس گردشگری: رودخانه شاوور در ۱۸ کیلومتری شمال‌ غرب شهر شوش، در ساحل شرقی روستای جریه سید احمد از به هم پیوستن چند چشمه به هم شکل می‌گیرد. این رودخانه زیبا از میان شهر عبور می‌کند و از جاذبه های گردشگری شوش محسوب می‌شود. طبق اسناد تاریخی، شاوور یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین رودخانه‌های ایران است. شاوور یکی از منابع تغذیه‌کننده تالاب بامدژ محسوب می‌شود و دو سد شاوور و خیر آباد روی آن احداث شده‌اند.

سفری لذت‌بخش به رودخانه شاوور

شاوور را با نام‌های دیگری مانند شاه‌هور و شاه‌پور نیز می‌شناسند. البته این “شاه” در شاه‌هور به معنای سلطنتی بودن یا پادشاهی بودن آن نیست. دقیقاً به مشابه چیزی که در شاه‌گلی تبریز نیز می‌بینیم، تنها بزرگی و عظمت رودخانه را با کلمه‌ی شاه نشان می‌دهند و شاه‌هور یا شاوور به معنای “هور بزرگ” یا “رود بزرگ” است. این رود به قدری پُر آب بود که سطح آن از زمین‌های دو طرفش بالاتر می‌رفت و به راحتی زمین‌های کشاورزی مردم را سیرآب می‌کرد.

سفری لذت‌بخش به رودخانه شاوور

اما به تدریج با شسته شدن کف رودخانه و بستر مسیر رود و البته خشکسالی‌های پی در پی منطقه، سطح آب پایین رفت و به وضع کنونی رسید. این رودخانه در اوایل دهه ۱۳۰۰ نیز دچار کم‌آبی و خشکی شدید شد؛ به حدی که مجبور شدند برای مقابله با کم‌آبی و زنده نگه داشتن کشاورزی منطقه دو سد خیرآباد و شاوور را بر مسیر آن احداث کنند. این رودخانه مسیر حدود ۹۰ کیلومتری را از سرچشمه در روستای سید احمد شوش تا اهواز طی می‌کند و از این نظر، از بلندترین رودهای استان نیز محسوب می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید