یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان محوطه باستانی ارجان جنب می‌باشد که در بهبهان واقع شده است.

آشنایی با محوطه باستانی ارجان جنوب

سلام نو - سرویس گردشگری: محوطه باستانی ارجان جنب رودخانه مارون در ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی بهبهان قرار گرفته است. وسعت این محوطه حدود ۵۰۰ هکتار است و قدمت آن به دوران ساسانیان نسبت داده می‌شود.

یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی که از جاهای دیدنی خوزستان به شمار می‌رود، جام طلایی ارجان است. شکل حلقه طلایی ارجان شبیه به یک نیلوفرآبی و حامل پیام‌های اساطیری زیادی است. گفته می‌شود که قدمت این حلقه به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد.

آشنایی با محوطه باستانی ارجان جنب

قدمت بنا

در مطالعات اولیه‌ای که در خصوص شهر قدیم ارجان صورت گرفته، به این نتیجه رسیده بودند که قدمت این شهر باستانی به دوره ساسانیان می‌رسد، اما در سال ۱۳۶۱ به هنگام ساختن سدی بر روی رودخانه مارون، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد و به دوره ایلامی کشف شد که حاوی تابوتی بزرگ از جنس برنز بود. در درون این تابوت، اشیایی به همراه آن یافت شده است که می‌توان به ۹۸ دکمه زرین، یک خنجر، یک میله نقره ای، ده ظرف استوانه ای شکل، تنگ و ساغر و سینی برنز اشاره کرد که در حال حاضر در موزه شهر بهبهان مورد نگه‌داری قرار گرفته‌اند. از دیگر آثار کشف شده در این تابوت باستانی، حلقه‌ای طلایی است که در دست چپ جسد قرار داشت.

آشنایی با محوطه باستانی ارجان جنب

از نشانه‌های جالبی که بر رویِ دسته این حلقه به چشم می‌خورد، نوشته‌ای به نام "کیدین- هوتران" پسر کورلوش است که به زیبایی در دسته حلقه، حک شده است. عده‌ای شکلِ حلقه طلایی ارجان را تجسمی از یک لوتوس (نیلوفر آبی) می‌دانند که حامل پیام‌های ذهنی و اساطیری است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید