۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 55399674

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان قلعه تل می‌باشد که در ایذه واقع شده است.

آشنایی با قلعه تل ایذه

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه تل از جاهای دیدنی استان خوزستان است و بر فراز تپه‌ای قرار دارد که شهر پیرامون آن با همین نام شناخته می‌شود. بنای اولیه این قلعه حدود سال ۱۷۹۰ میلادی بنا شده است و ساخت آن را به محمد تقی‌خان چهارلنگ بختیاری نسبت داده‌اند. قلعه تل به علت قرار گرفتن در دشتی حاصلخیز و مجاورت با نواحی کوهستانی و راه‌های ارتباطی شوش، ایذه و شهرکرد و اصفهان، همواره مورد توجه بوده است. با واقع شدن روی یک زیگورات‌ عیلام، این قلعه موقعیت ممتاز نظامی داشته و همواره مورد استفاده خان‌ها و جنگجویان محلی قرار گرفته است. در ساخت قلعه از خشت و گل استفاده کرده‌اند و آن را با چهار برج مدور، به شکل دژهای نظامی قدیم ساخته‌اند. آجرهای بنا قدمتی پیش از اوایل دوره قاجار یا زند ندارد و سنگ قلوه‌های به‌کار رفته در بنا، نشانی از معماری دوره زند است.

آشنایی با قلعه تل ایذه

معماری قلعه

قلعه دارای چهار برج و به شکل مربع ساخته شده و در یکی از زاویه‌ های آن یک عمارت چهار ضلعی احداث شده بود که در طبقه فوقانی آن "لامردون" و یا مهمان خانه قرار داشته است. در طبقه تحتانی راهرو مسقف طویلی این ساختمان را به محوطه مرکزی قلعه متصل می‌ ساخت. قلعه دارای دو حیاط بود که قسمت بیرونی جهت میهمانان و مستخدمین و گارد محافظ و قسمت داخلی مخصوص خانواده خان شامل خانواده محمد تقی خان و برادرش آکلبعلی بود.

قلعه بلندترین نقطه و گویاترین نشانه شهر برای تازه‌ واردان به شهر یا مسافرانی است که از مسیر ارتباطی اهواز به اصفهان عبور می کنند. در پای این قلعه رودخانه‌ ای جاری است که آب چشمه‌ هایی را به رودخانه گلال انتقال می ‌دهد. این رودخانه منبع تأمین آب اراضی فراوانی در قلعه تل و بوگری است که عمدتاً زیر کشت صیفی‌ جات و برنج هستند. روستای بوگری که اینک به شهر قلعه تل بسیار نزدیک شده یکی از نقاط سرسبز و خوش عطر دشت قلعه ‌تل محسوب می شود. یکی از چشمه‌ های مسدود شده در پای این قلعه از قدیم مهمترین منبع تأمین آب ساکنان بود که تا مدت‌ ها آب پاک و گوارایی داشت.

آشنایی با قلعه تل ایذه

نحوه دسترسی

شهر قلعه ‌تل که از مکانهای باستانی ایران در خوزستان محسوب میشود، در شرق اهواز و در سمت راست جاده ارتباطی اهواز ـ (هفتکل) ـ باغملک ـ ایذه ـ اصفهان، پس از عبور از شهر باغ ‌ملک قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید