یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول می‌باشد.

آشنایی با مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول

سلام نو - سرویس گردشگری: خوزستان در جنوب غربی کشور، یکی از هیجان‌انگیزترین مقاصد گردشگری، به‌خصوص در ایام نوروز است. جاهای دیدنی خوزستان چنان متنوع و متعدد هستند که هیچ گردشگری دلسرد از این سفر بازنمی‌گردد، از سازه‌های آبی شوشتر گرفته تا پل‌های اهواز، از زراس گرفته تا آرامگاه شوش دانیال.

دزفول یکی از مهم‌ترین شهرهای خوزستان است، شهری با مردمی خون‌گرم و جاذبه‌های گردشگری گوناگون. در میان جاهای دیدنی دزفول، مجتمع فرهنگی سینمایی به‌نظر گزینه‌ای عجیب می‌آید. اما این مجموعه با معماری خود توانسته است شهرتی جهانی کسب کند. به‌دلیل برخورداری از رنگ‌وبوی معماری ایرانی اسلامی، استفاده از آجرنماها و کاشی‌های لعابی و کاربرد بادگیرهای مدرن و سقف‌های گنبدی، محتمع فرهنگی سینمایی دزفول از زیباترین سازه‌های ایران، بعد از جنگ تحمیلی است. امروزه این مجتمع در بخش‌های مختلف به شهروندان خدمات فرهنگی و هنری ارائه می‌دهد.

آشنایی با مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول

معماری مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول

ساختار طرح بر مسیر حلزونی و چرخان استوار لشا که همراه با حرکت آب، از یک حیاط مربع بر سطح زمین آغاز می‌شود و با چرخشی از درون یک مخروط معکوس شفاف، روی شیب‌رویی مدور به حیاطی هشت ضلعی در عمق زمین می‌رسد تا با ایهام، داستان گذار انسان را از جهان مادی به بهشت همانندسازی کند. نقشه ساختمان از یک پردازش شمسه در سه بعد به دست آمده است و بادگیرهای چهارگانه پران در اطراف این حیاط بهشتی، نگاه به آسمان را تشدید می‌کند. در این طرح پشت بام‌های ساختمان، جزیی از محوطه و تداوم درون ساختمان به بیرون تلقی می‌شود و بدنه ساختمان به‌صورت لایه‌دار، به‌تدریج عرصه‌های درونی باز و بسته را تعریف می‌کند.

آشنایی با مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول

نمای آجری خارجی در بخش‌هایی از داخل به‌صورت نمای ساروج سفید درآمده و در نقاطی با معقلی‌هایی از کاشی فیروزه‌ای و لاجوردی در نقش گره، ترکیب و با ایجاد سوراخ‌های لانه کبوتری در لبه‌های پشت بام‌ها، به‌نوعی با معماری منطقه تلفیق شده است. این در حالی است که بخش اعظم ساختمان در مخزن بزرگی از بتون در داخل زمین قرار دارد و سازه ساختمان به‌صورت ترکیبی از فولاد و بتون ساخته و در سقف تالارها از تاوه‌های پیش‌ساخته استفاده شده است. تمامی این‌ها در اغلب فضاها به‌صورت نمایان دیده می‌شود و بدین ترتیب به اصول فروتنی و صداقت پاسخ گفته شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید