یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان کول خرسون می‌باشد که در دزفول واقع شده است.

 کول خرسون؛ دیدنی‌ترین جاذبه دزفول

سلام نو - سرویس گردشگری: کول خرسون دزفول در جنوب غرب ایران، مقصدی مناسب برای افرادی است که به ماجراجویی و هیجان در سفر علاقه دارند. این جاذبه کمتر شناخته شده، طبیعی و بکر، تکه‌ای گمشده از بهشت است و از جاهای دیدنی دزفول به شمار می‌آید. بازدید از کول خرسون یا دره ارواح فقط به افراد باتجربه و طبیعت‌گرد پیشنهاد می‌شود و بهتر است بدانید که اگر با بی‌تجربگی، نداشتن آمادگی لازم و آشنا نبودن به خطرات طبیعت راهی این دره شوید، ممکن است هیچ‌وقت به خانه برنگردید.

سفر به کول خرسون دزفول، تجربه‌ای بی‌بدیل برای شما خواهد بود. در سفر به این منطقه جاذبه‌های طبیعی بسیاری چون چشمه، دریاچه و رودخانه در انتظار شما هستند.

 کول خرسون؛ دیدنی‌ترین جاذبه دزفول

علت نامگذاری کول خرسان

هنوز کسی دقیقا نمی داند که چرا نام این پدیده طبیعی را کول خرسان گذاشته اند. کلمه کول در زبان محلی به معنای دره ی بسیار باریک و تنگ است اما در مورد اینکه چرا خرسان به آن اضافه شده نظر قطعی وجود ندارد. برخی معتقدند وجود تعداد زیادی خرس در این منطقه در دوران گذشته باعث شده تا چنین کلمه ای به نام این دره اضافه شود.

 کول خرسون؛ دیدنی‌ترین جاذبه دزفول

نحوه دسترسی

برای دسترسی به کول خرسون چند مسیر وجود دارد:

مسیر اول: دسترسی از روستای بیشه بزان در منطقه شهیون و از طریق جاده شهیون دزفول (سمت چپ جاده مجاور در روستای بیشه بزان) آغاز می‌شود. پس از آن که از روستای پاقلعه در منطقه شهیون عبور کردید، حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی در پیش دارید تا به کول خرسون برسید.

مسیر دوم: دسترسی از روستای پاقلعه در منطقه شهیون و از طریق جاده شهیون دزفول آغاز می‌شود.

مسیر سوم: دسترسی از روستای اسلام آباد در منطقه چغامیش و از بلوار شهدای پلیس دزفول آغاز می‌شود.

برای رسیدن به ورودی دره ارواح نیز باید حداقل چهار کیلومتر پیاده‌روی کنید. توجه داشته باشید که مسیر پیاده‌روی گاهی در دامنه‌های پرشیب و مسیر نسبتا ناهموار قرار می‌گیرد و باید برای پیمایش آن آمادگی داشته باشید. فراموش نکنید که بهتر است قبل از تاریکی هوا از محل خارج شوید. این مسیر پوشیده از درختان کنار و نخل است. علاوه بر این انبوه نیزارها، سدر، انگور، پسته وحشی، انجیر وحشی جلوه‌ خاصی را به نمایش می‌گذارند.

 کول خرسون؛ دیدنی‌ترین جاذبه دزفول

مناسب‌ترین زمان بازدید

انتخاب زمان سفر مناسب برای بازدید از دره ارواح بسیار ضروری است و شما نمی‌توانید در هر زمان از سال به این دره بروید. به شما تاکید می‌کنیم که این بخش از مقاله را به دقت مطالعه کنید و توصیه‌ها را جدی بگیرید. اگر در فصل اشتباهی به دره ارواح سفر کنید، در سیلاب‌های منطقه گیر خواهید افتاد؛ سیلاب‌هایی که تا ارتفاع ۱۵ متری تنگه خرسون بالا می‌روند و باعث خفگی گردشگران می‌شوند.

فراموش نکنید که قبل از سفر پیش‌بینی‌های آب و هوایی را بررسی کنید تا از نبود بارش باران در روزهای پیش رو مطمئن شوید. زمانی را برای سفر انتخاب کنید که چند روز قبل و چند روز آینده آن، هوای آفتابی اعلام شده است.

آب و هوای دره ارواح با محیط اطراف خود متفاوت است. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که از آنجا که این منطقه در استانی با آب و هوای گرم واقع شده است، فصول سرد سال، زمان بهتری برای سفر هستند؛ در حالی که دمای کول خرسون همواره چند درجه از محیط اطراف خود کمتر است و دمای آن در تابستان نهایتا به ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. جالب است بدانید که بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، اختلاف دمای تنگه خرسون با شهر دزفول گاهی به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

به‌طور کل می‌توان گفت که زمان مناسب برای پیمایش کامل کول خرسون، اواسط خرداد ماه است؛ زیرا با پایان یافتن باران‌های بهاری و گرم شدن هوا خطرات کمتری شما را تهدید می‌کند و احتمال بروز سیلاب به حداقل می‌رسد. در این زمان از سال، هوا نه گرم و نه سرد است. با این وجود فراموش نکنید که حتی در خرداد ماه نیز باید گزارش هواشناسی را بارها از منابع معتبر بررسی کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید