دزفول یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر خانه‌ تیزنو می‌باشد.

سفری رویایی به خانه‌ تیزنو دزفول

سلام نو - سرویس گردشگری: در بافت قدیمی دزفول که گام بردارید، با گذشتن از کوچه‌ها و ساباط‌ها، در تاریخ گم می‌شوید. بازار قدیم، حمام‌ها، گذرها، مسجدها، خانه‌ها و کوچه‌های قدیمی، سبک معماری شهر را به نمایش می‌گذراند. این بناها از آجر ساخته‌ شده‌اند و به همین دلیل دزفول، شهری آجری نامیده می‌شود.

بیشتر از صد خانه‌ قدیمی با معماری ناب در دزفول وجود دارد که بعضی از آن‌ها ثبت ملی شده‌اند. یکی از خانه‌های تماشایی و جاهای دیدنی دزفول، خانه‌ تیزنو است. با قدمتی که به دوره صفویان بازمی‌گردد، در بنای این خانه می‌توان نشانه‌هایی از دوران‌های قاجار و پهلوی را نیز مشاهده کرد. اکنون خانه تیزنو در اختیار اداره میراث فرهنگی دزفول قرار گرفته است و امکان بازدید از آن برای عموم وجود دارد.

سفری رویایی به خانه‌ تیزنو دزفول

معماری خانه تیزنو دزفول

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، یکی از برجسته ترین خصوصیات خانه تیزنو در مقایسه با سایر خانه های تاریخی شهر دیدنی دزفول، معماری بسیار زیبا و فاخر این مکان است. این خانه از نمای باشکوه آجری تشکیل شده که در نخستین نگاه نیز هر گردشگری را تحت تاثیر زیبایی خود قرار خواهد داد.
وقتی از درب اصلی قدم در خانه تیزنو می گذارید، وارد هشتی عریضی خواهید شد که سقف آن به شکلی هنرمندانه با اشکال هندسی کثیرالاضلاع و با استفاده از قلوه سنگ رودخانه ای رسمی‌کاری شده است. پس از عبور از هشتی، دو مسیر پیش پای شماست: سمت چپ هشتی و سمت راست آن. سمت چپ هشتی شما را به بخش بیرونی خانه، جایی که از میهمانان پذیرایی می شود، خواهد برد و سمت راست آن، شما را به بخش اندرونی و یا اتاق های خصوصی خانه هدایت خواهد کرد. برای بازدید از حیاط اصلی خانه، باید از سمت چپ وارد شوید. پس از ورود به حیاط، با فضایی دنج و دلنشینی مواجه خواهید شد که به زیبایی و با استفاده از معماری سنتی ایرانی تزئین گردیده است. حوض نیلگون مرکزی حیاط و باغچه سرسبز اطراف آن در همان بدو ورود شما را تحت تاثیر خود قرار داده و محو زیبایی خود خواهد ساخت.

سفری رویایی به خانه‌ تیزنو دزفول

در گوشه حیاط، چهار پله وجود دارد که شما را به طبقه همکف و ایوان هدایت خواهد کرد. ایوان طبقه همکف از بخش های نورگیر و تماشایی خانه تیزنو بشمار می رود و با جلوه شگفت انگیز خود بر زیبایی این عمارت افزوده است. استفاده از پنجره های مشبک و ارسی در ایوان این خانه سبب شده است که نور خورشید به زیبایی به رنگ های مختلفی در ایوان پخش شده و فضای بسیار دل انگیزی را بوجود آورد. در ضلع جنوبی ایوان، غلام گردش و اتاق های خانه قرار گرفته اند که هر کدام به زیبایی و با بهره گیری از معماری ناب ایرانی طراحی شده اند.
طبقه بالای خانه تیزنو نیز از دو قسمت شرقی و غربی (متشکل از چند درب ورودی و تعدادی اتاق) تشکیل شده است. از این بخش خانه تیزنو می توان منظره زیبای رودخانه دز و پل دزفول را نظاره و تصاویر بسیار زیبایی را ثبت کرد. خوب است بدانید که خانه تیزنو از دو زیرزمین مجزای شبستان و شوادون تشکیل شده است. شبستان خانه تیزنو حدود یک متر و نیم پایین تر از حیاط قرار گرفته و از آنجایی که این بخش از خانه باید وزن سنگین این بنا را تحمل کند، از مصالح بسیار باکیفیت در احداث دیوارهای باربر آن استفاده شده است.

سفری رویایی به خانه‌ تیزنو دزفول

نحوه دسترسی به خانه‌ تیزنو

برای دسترسی به خانه تیزنو، خود را به میدان امام خمینی برسانید. از آنجا مسیرتان را به‌سمت رودخانه دز، در امتداد خیابان طالقانی ادامه دهید. پس از حدود ۳۰۰ متر، نرسیده به انتهای خیابان طالقانی، به فرعی ورودی خانه خواهید رسید که در ابتدای آن چاپخانه گلستان در سمت راست قرار دارد. در فرعی مورد نظر بپیچید و پیش بروید. در انتهای کوچه، خانه تیزنو انتظار شما را می‌کشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید