خوزستان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر کلیسای سورت گاراپت می‌باشد که در آبادان واقع شده است.

سورت گاراپت؛ دیدنی‌ترین کلیسای آبادان

سلام نو - سرویس گردشگری: آبادان از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. با برخورداری از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، جاهای دیدنی آبادان گستره وسیعی را در بر می‌گیرند و جاذبه‌های آن دل هر گردشگری را راضی می‌کند. یکی از این دیدنی‌ها، کلیسای سورت گاراپت است.

کلیسای سورت گاراپت یکی از سه کلیسای شهر آبادان بوده است که قدمت آن به دوره پهلوی بازمی‌گردد. امروزه از دو کلیسای دیگر اثری نیست؛ اما همچنان می‌توان از فضای بیرونی کلیسای گاراپت بازدید کرد.

سورت گاراپت؛ دیدنی‌ترین کلیسای آبادان

سرگذشت کلیسای سورت گاراپت

همانطور که گفتیم، در زمانی حکومت و امپراطوری عثمانی ها، جان ارمنی ها بسیار در خطر بود، چون در آن زمان بزرگان و قدرتمندان عثمانی تصور می کردند که برای ایجاد یک کشور جدید، تمام افراد از اقلیت های دیگر مانند ارمنی ها باید کشته شوند. این قتل و کشتار عمومی موجب شده بود که بسیاری از ارمنی ها برای نجات جان خود، به کشورهای همسایه از جمله ایران پناه ببرند. به همین دلیل در آن زمان تعداد ارمنی ها در ایران بسیار بیشتر از زمان حال بود. به طوری که گفته می شود تنها در آبادان بیش از هزار نفر از ارمنی ها زندگی می کردند. با گذشت زمان و سکونت طولانی مدت ارامنه، نیاز به وجود مکانی مقدس برای عبادت مشهود بود. به همین دلیل در سال ۱۳۳۶ شمسی، کلیسای سورت گاراپت ساخته شد. ناگفته نماند که قبل از آن، کلیساهای دیگری نیز مانند کلیسای کریستوفر و آشوری نیز وجود داشتند، اما با گذشت زمان و آسیب های بسیار زیادی که ایجاد شد، امروزه تنها نامی از این ۲ کلیسا وجود دارد و جای خالیشان در آبادان مشهود است.

سورت گاراپت؛ دیدنی‌ترین کلیسای آبادان

معماری کلیسای سورت گاراپت

ورودی کلیسای سورت گاراپت شامل چهار در دو لنگه قهوه‌ای رنگ چوبی می‌شود که بر هر لنگه آن نقش صلیبی برجسته حک شده است. کلیسا دو گنبد مخروطی شکل آلومینیومی دارد. یکی از گنبدها بر ساختمان اصلی کلیسا واقع شده است و دیگری در قسمت انتهایی کلیسا قرار دارد؛ محلی ناقوس جای گرفته است.

سورت گاراپت؛ دیدنی‌ترین کلیسای آبادان

نحوه دسترسی

برای بازدید از این مکان تنها کافی است به راننده تاکسی نام کلیسای سورت گاراپت را بگویید. اگر می خواهید با ماشین شخصی بروید نیز نگرانی ای نداشته باشید. آبادانی ها به مهمان نوازی و خون گرمی شان معروف هستند، و اگر آدرس این کلیسا را از آن ها بپرسید، به خوبی راهنمایی تان خواهند کرد. مدت زمان بازدید از این مکان نیز بین یک تا دو ساعت است، پیشنهاد می کنیم برنامه ریزی های لازم برای تفریح در آبادان را از قبل آماده کنید تا بتوانید از تمام جاذبه های گردشگری دیدن کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید