۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 55398595

ایران بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از بناهای تاریخی و زیبای ایران قلعه صمصام‌ السلطنه نام دارد که در دل شهرکرد در سیستان و بلوچستان واقع شده است.

معرفی قلعه صمصام‌ السلطنه

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه صمصام‌ السلطنه در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد، در شمال غرب شلمزار قرار دارد و به دست صدر اعظم ایران در دوره مشروطه، نجف قلی خان، ملقب به صمصام السلطنه ساخته شده است. با دو هزار متر مربع وسعت و ۵۰۰ متر مربع زیربنا، این بنا در دو طبقه احداث شده بود که طبقه دوم آن تخریب شده است. طبقه اول نیز شامل چندین اتاق با ایوان و ستون‌های سنگی می‌شود که با نقوش حجاری‌شده گیاهی تریین شده‌اند. این اثر از مکان های دیدنی شهرکرد به شمار می‌آید و در ۲۶ آذر ۱۳۵۶، به شماره ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معرفی قلعه صمصام‌ السلطنه

معماری قلعه صمصام السلطنه

این قلعه تاریخی به دستور نجف قلی خان ملقب به صمصام السلطنهساخته شد او یکی از بزرگان ایل بختیاری و رئیس تمامی وزیران در زمان قاجار بوده است که در دوران ریاست کارهای فراوانی اعم از اخراج مستشار آمریکایی، لغو عهدنامه ترکمان چای، و فرمانداری چهارمحال و بختیاری را کرده است. این قلعه که محل سکونت او بوده است حدود هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است و به سبک ایرانی و مستطیل شکل و در دو طبقه بناشده است. این بنا تعداد زیادی اتاق و ایوان دارد.طبقه اول آن از چند اتاق تشکیل شده است که با طاق و تویزه و خشت خام پوشیده شده است جلوی این اتاق ایوانی قرار دارد که دارای ستون های سنگی است و با نقوش برجسته گیاهی تزئین شده اند طبقه دوم بنا نیز شامل اتاق های متعددی است واز ایوانی برخوردار بود که اکنون اثری از آن به جای نمانده است. اگرچه گذر زمان آسیب فراوانی به این اثر کهن وارد کرده است ولی همچنان بخش هایی از آن محکم و پابرجا است از جمه قدیمی ترین جاهای تاریخی شهرکرد است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید