استان سیستان و بلوچستان با طبیعتی خارق العاده و بی نظیر یکی از پر جاذبه‌ترین شهرهای ایران است که شهر کوهرنگ در آن واقع شده که شگفت انگیزترین نقاشی‌های خالق هستی را دارا می‌باشد که بسیاری از گردشگران را مجذوب آن‌ها هستند.

آبشاری خیره‌کننده در دل کوهرنگ

سلام نو - سرویس گردشگری: آبشار تونل کوهرنگ در نزدیکی شهرستان چلگرد، از توابع شهرستان کوهرنگ، در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از سرچشمه‌های رودهای کارون و زاینده رود به‌شمار می‌رود. این آبشار که از جاذبه های گردشگری کوهرنگ به حساب می‌آید، از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است، تونلی که جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌های پیرامون به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ احداث شد. در نزدیکی این آبشار امکانات رفاهی متعددی مانند محل اسکان مسافران، پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفه‌های فروش سوغاتی و صنایع دستی، آلاچیق و... وجود دارد.

آبشاری خیره‌کننده در دل کوهرنگ

علت اهمیت غار

از زمان های قدیم این آبشار از اهمیت ویژه ای برای حاکمان برخورداربود و هم اکنون نیز ارزش بسیاری برای مردم اهالی و حتی برای مردم اصفهان دارد. آب آبشار کوهرنگ همان آب رودخانه ماربره است که درسال ۹۶۶هجری قمری توسط شاه عباس کبیر به میرجهانگیرخان فرمانروای بختیار دستور صادر شد تا دو رود ماربره و زاینده را به هم وصل کنند طی تلاش هایی که انجام شد با مرگ شاه عباس این کار ناتمام می ماند.یکی از علت هایی که از دیر باز سعی در یکی کردن این دو رود بوده است نزدیکی سرچشمه های آنان است به همین دلیل در سال های بعد نیز از این پروژه استقبال شد .نام تونل که برگرفته از نام شهر است شامل سه تونل است که در بازه زمانی زیادی از هم ساخته شده است اولین تونل آن در مهر سال ۱۳۲۷احداث شد که در مهر سال ۱۳۳۲به اتمام رسید. تونل دوم نیز در سال ۱۳۵۰به بهره برداری رسید و آخرین تونل آن در ۱۳۷۰ به اتمام رسید.

آبشاری خیره‌کننده در دل کوهرنگ

ویژگی‌های غار

آب آبشار کوهرنگ که بخشی از آن مورد آبیاری زمین های کشاورزی قرار می گیرد نقش به سزایی در دائمی بود آب زاینده رود دارد. اطراف آبشار مملو از چمن زار های سبز و تعدادی درخت است که گاها می توان پرواز پرندگان کوچک و خوش صدا را در آن دید و در بهار و تابستان می توان جلوه های بی نظیر آن را تماشا کرد. در کنار این جاذبه زیبا سازه هایی جهت رفاه حال بازدید کنندگان تعبیه شده است که در این میان می توان به چند واحد مسکونی و سرویس بهداشتی اشاره کرد اگر قصد ماندن را در این مکان داشته باشید می توانید از چادر مسافرتی هم استفاده کنید از آن جایی که آب آبشار با فشار زیادی همراه است به هیچ وجه امکان آب تنی کردن در آن وجود ندارد و بهتر است برای حفظ این اثر زیبا از هرگونه آسیب رساندن به آن خودداری کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید