جاذبه‌های زیبای استان سیستان و بلوچستان وصف نشدنی است و در گوشه گوشه این شهر جای گرفته‌اند. یکی از زیبایی‌های این شهر که در کوهرنگ واقع شده است روستای سر آقا سید می‌باشد.

از روستای سر آقا سید چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای سر آقا سید کوهرنگ از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در استان چهار محال و بختیاری است که در میان کوهستان‌های سرسبز زاگرس قرار دارد. معماری پلکانی، پوشش اصیل و سنتی مردم، آداب و رسوم خاص و طبیعت بکر و تماشایی از برجسته‌ترین ویژگی‌های روستای سر آقا سید هستند. در طول سال‌های اخیر به‌دلیل استقبال طبیعت گردان از این منطقه، گردشگران زیادی با این روستا آشنا شده‌اند و گردشگران خارجی نیز به این منطقه سفر کرده‌اند.

روستای سر آقا سید از زیباترین جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری است که هنوز بکر و دست نخورده مانده است. این روستا امکانات محدودی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان سفر به مناطق روستایی دنج و خلوت به شمار می‌رود. در فصل‌های سرد سال جمعیت روستای سر آقا سید کاهش می‌یابد و در طول فصل‌های گرم گردشگران زیادی به این منطقه می‌روند. عشایر بختیاری نیز در ۶ ماه نخست سال به اطراف این روستا کوچ می‌کنند.

از روستای سر آقا سید چه می‌دانید؟

سرگذشت روستا

روستای سر آقا سید شهرکرد در دل کوه کنده کاری شده است. فکر می‌کنید روستا چند سال قدمت دارد؟ باستان شناسان با توجه به موقعیت قرار گرفتن روستا اعتقاد دارند این روستا از نخستین پناهگاه‌های انسان است و قدمتی هزار ساله دارد. کارشناسان، روستا را مربوط به دوره «پارینه سنگی» دانسته‌اند؛ اما تنها سند موجود که برای اثبات قدمت روستا استفاده می‌شود، شجرنامه امامزاده این روستاست که نشان دهنده این است که فردی به نام عیسی ۶۰۰ سال قبل به همراه خانواده خود به این روستا آمده و زندگی تشکیل داده‌اند.

نحوه دسترسی روستای سرآقاسید

تنها مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید از غرب شهر چلگرد، در مرکز شهرستان کوهرنگ آغاز می‌شود. بیشتر این مسیر خاکی است و در زمان بارش برف زمستانی مسدود می‌شود

مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید از غرب شهر چلگرد آغاز می‌شود. فاصله این شهر تا روستای سر آقا سید در حدود ۵۰ کیلومتر است. در ابتدای مسیر این جاده به روستای «شیخ علیخان» خواهید رسید. پس از آن جاده آسفالت تمام می‌شود و ادامه مسیر را باید در جاده‌ای خاکی و پرپیچ‌وخم طی کنید. در طول این مسیر می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی زیبایی مانند «غار یخی چما» و «قله زردکوه» دیدن کنید.

در مسیر چلگرد تا روستای سر آقا سید خودروهای محلی تردد می‌کنند و در صورت تمایل می‌توانید ماشین خود را در شهر چلگرد پارک کنید و باماشین‌های خطی به‌سمت این روستا بروید. جاده خاکی روستای سر آقا سید تنها مسیر ارتباطی مردم این روستا با شهرها و روستاهای دیگر است که در سال ۱۳۶۳ ساخته شد. این جاده در طول فصل‌های سرد به‌دلیل یخ زدگی مسیر و احتمال بالای ریزش سنگ، مسدود می‌شود.

  • آدرس روستای سر آقا سید: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد، روستای سر آقا سید

از روستای سر آقا سید چه می‌دانید؟

معماری روستا

در بالا اشاره کردیم که روستا به ماسلوله زاگرس شهرت دارد؛ حدس بزنید چرا؟ روستای سر آقا سید کوهرنگ یکی از روستاهای پلکانی ایران است که بافتی شبیه به بافت ماسوله دارد؛ به‌شکلی که حیاط خانه بالا پشت بام خانه پایین است. این بافت پلکانی ظاهری به هم‌پیوسته به خانه‌های روستا داده است که از فاصله دور دیدنی است. جنس خانه‌های روستا از خشت، سنگ و چوب است. البته خانه استحکام خوبی دارند. دیوار خانه‌ها ضخیم است و درهای چوبی خانه کوچک ساخته شده‌اند تا اهل خانه را از سرما حفظ کنند. معماری خانه‌ها خبر از نبوغ سازنده‌های روستا می‌دهد. از دیگر نکات جالب توجه خانه‌های روستا این است که اکثر خانه‌های روستا از دو بخش تشکیل شده‌اند یک بخش مربوط به زندگی اهل منزل و بخش دیگر مناسب دام و طیور طراحی شده است.

مردم روستا مهمان‌نوازی خود را حتی در ساخت خانه هم نشان داده‌اند؛ چون قسمت مسکونی خانه دو بخش دارد؛ بخشی مخصوص مهمان و بخشی برای اهل خانه. در و پنجره خانه‌ها رو به امامزاده باز می‌شود و از بالا منظره‌ایی دل‌انگیز دارد که سوژه‌ایی جذاب برای عکس است. وقتی در پایین روستا بایستید، غروب خورشید و روشن‌شدن چراغ خانه‌ها صحنه بسیار زیبایی ایجاد می‌کند که یکی از چندین منظره جذاب این روستاست.

از روستای سر آقا سید چه می‌دانید؟

مناسب‌ترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به روستای سر آقا سید ۶ ماه نخست سال است. در بهار هوای این روستا خنک و دلپذیر می‌شود و با تاریکی هوا ممکن است کمی احساس سرما کنید. با شروع سال جدید، در فروردین ماه برف‌ها شروع به آب شدن می‌کنند و طبیعت اطراف این روستا جان تازه می‌گیرد. هرچه به‌سمت تابستان پیش برویم، بر سرسبزی روستای سر آقا سید و ییلاق‌های اطراف آن افزوده می‌شود. فصل بهار بهترین زمان برای تماشای کوچ عشایر به این روستا نیز هست.

در طول فصل تابستان نیز می‌توانید چادرهای عشایر بختیاری را اطراف روستای سر آقا سید ببینید. تماشای طبیعت این منطقه از بالادست روستا لذت دوچندان دارد. مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید نیز از میان جاده‌ای با صفا و کوهستانی می‌گذرد که در بهار و تابستان بسیار تماشایی است. با نزدیک شدن به فصل پاییز آب و هوای این منطقه تغییر محسوسی می‌کند. بارش‌های زمستانی در این روستا با شروع فصل پاییز آغاز می‌شوند و سرمای زمستان بسیار سخت است. در زمان بارش برف‌های سنگین در روستای سر آقا سید امکان دسترسی به این منطقه وجود ندارد و در بازه‌هایی از فصل سرما ارتباط این روستا با خارج از آن قطع می‌شود. اگر علاقه‌مند به سفر به این روستا در فصل زمستان هستید بهتر است آمادگی کامل برای روبه‌رو شدن با سرمای طاقت فرسای این منطقه را داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید