سخنگوی وزارت خارجه چین خطاب به لندن گفت: از ارسال سیگنال‌های نادرست برای نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال در تایوان خودداری کنید.

پکن خطاب به لندن: به اصل "چین واحد" احترام بگذارید
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، دولت انگلیس پیشتر روز یکشنبه اعلام کرده بود که "کرگ هندز"، مسئول تجارت دولت این کشور در وزارت خارجه امروز سفر رسمی دو روزه به تایوان خواهد داشت.

وی همچنین قرار است میزبان بیست و پنجمین گفتگوهای تجاری سالانه انگلیس و تایوان در تایپه باشد، با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان دیدار و یادداشت تفاهمی برای افزایش همکاری در زمینه فناوری و نوآوری امضا کند.

در همین رابطه ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:‌ ما بارها موضع اساسی چین را در قبال موضوع تایوان اعلام کرده‌ایم. تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است. پکن به شدت با هرگونه تماس رسمی بین تایوان و کشورهایی که روابط دیپلماتیک با چین دارند، مخالف است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تاکید کرد که اصل "چین واحد" یک اصل سیاسی برای توسعه روابط دوجانبه بین چین و لندن است.

وی افزود: ما از دولت انگلیس می‌خواهیم تا به تمامیت ارضی چین احترام بگذارد، قویا از اصل چین واحد تبعیت کند، از تمامی ارتباطات رسمی با تایوان دست بردارد و ارسال سیگنال‌های نادرست را به نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال در این جزیره متوقف کند.

اوضاع در اطراف تایوان پس از آن تشدید شد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه اوت ۲۰۲۲ از این جزیره بازدید کرد. پکن سفر پلوسی که آن را ژست حمایت از جدایی‌طلبی می‌دانست، محکوم کرده و مانورهای نظامی گسترده‌ای را در مجاورت این جزیره به راه انداخت. با وجود این واقعیت، از آن زمان تاکنون چندین کشور از جمله آلمان هیات‌هایی را به این جزیره اعزام کرده‌اند که باعث افزایش تنش در تنگه تایوان شده است.

تایوان از سال ۱۹۴۹ به‌ طور مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن این جزیره را استان خود می‌داند و با هرگونه تماس رسمی کشورهای خارجی با تایپه مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیر قابل انکار می‌داند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید