بروجن یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل سیستان و بلوچستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر پل مصلی می‌باشد.

تنها پل ماشین‌روی ایران قدیم در بروجن

سلام نو - سرویس گردشگری: پل مصلی مشهور به عروس پل‌های بروجن، یادگار دوران قاجاریه به‌شمار می‌آید و با استفاده از ملات ساروج ساخته شده است. یک سنگ‌نوشته بر دیواره پل دیده می‌شود که تاریخ ساخت آن را سال ۱۳۱۹ هجری قمری ثبت کرده است. این پل تنها پل ماشین‌رو در زمان گذشته محسوب می‌شد و با روش آجرچینی خفته راسته بنا شده است. در گذشته، یک حمام و دو آسیاب بادی در اطراف پل وجود داشتند که بر اثر سیلاب از میان رفتند. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر، یکی از جاذبه های گردشگری بروجن محسوب می‌شود. پس از محوطه‌سازی‌های کنار پل، بازارچه صنایع دستی در مجاورت آن رونق گرفته است. به همین دلیل پل تاریخی مصلی به پل صنایع دستی نیز در میان مردم شهرت دارد.

تنها پل ماشین‌روی ایران قدبم در بروجن

سرگذشت پل

در دوران گذشته استفاده از این ملات دارای اهمیت زیادی بوده و از آن برای ‏ساخت حوض، پل، آب انبار، برکه، گرمابه، بنای خانه و سد استفاده می‌شده است. پل مصلی در سال ۱۳۱۹ ‏ه.ق ساخته شده است. در سنگ نوشته‌ای بر روی پل به نام سازنده آن اینگونه اشاره شده است " فی السنه ‏‏۱۳۱۹سعی و اقدام و اهتمام جناب افتخار الحجاج حاجی نصراله ابن مرحمت پناه، حاجی مراد علی و به ‏استادی کربلایی احمد بن کربلایی حسن و به سرکاری آقای مشهدی خدا مراد تمام شد". آنطور که از متن ‏پیداست قدمت این پل به بیش از صد سال می‌رسد و به دلیل استحکام بسیار بالایی که دارد از سیلی که در ‏سال ۱۳۳۰ ه.ش اتفاق افتاده گزندی ندیده و سالم مانده است. این در حالی است که حمام و دو آسیاب بادی ‏در اطراف پل در اثر این سیلاب از بین رفته‌اند.

تنها پل ماشین‌روی ایران قدبم در بروجن

همانطور که در عکس پل مصلی بروجن می‌توان دید، این پل با ‏روش آجر چینی خفته راسته ساخته شده است. در این نوع آجرکاری که از معمولی‌ترین روش‌های آجر چینی ‏به حساب می‌آید، یک ردیف آجر کنار هم راسته چیده می‌شوند و بند عمودی بین هر آجر درست وسط آجر ‏ردیف بلایی قرار می‌گیرد. این پل در زمانی که ساخته شد تنها پل ماشین رو بروجن بوده است و از آن زمان تا ‏کنون به نام عروس پل‌های بروجن نیز مشهور است. وقتی در سال ۱۳۸۰ این پل به عنوان اثر ملی ثبت شد، ‏محوطه سازی‌هایی در اطرافش انجام گرفت و بازار صنایع دستی نیز برپا شد، به همین دلیل مردمان محلی این ‏پل را به نام پل صنایع دستی نیز می‌خوانند. ‏

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    بروجن تو استان چهارمحال و بختیاریه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید