یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان پل بهشت آباد می‌باشد که در در اردل قرار گرفته است.

بهشت آباد ؛ پلی یادگاری از دوران قاجار در اردل

سلام نو - سرویس گردشگری: پل بهشت آباد در شهرستان اردل، ۳۰۰ متری شمال شرقی روستای بهشت آباد قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. این پل توسط یکی از خوانین قدرتمند بختیاری به نام حسینقلی‌خان ایلخان بختیاری، در ۶ کیلومتری شهر اردل روی رودخانه بهشت آباد ساخته شد. با ۲۰ متر طول، پل در انتهای صخره‌های درکش ورکش احداث شده است و تا سطح آب هفت متر فاصله دارد. در بدنه و پایه‌ها، از مصالح سنگ و در طاق دهانه،‌ از آجر استفاده کرده‌اند. این اثر که از جاهای دیدنی اردل محسوب می‌شود، در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۵۹۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بهشت آباد ؛ پلی یادگاری از دوران قاجار در اردل

معماری پل بهشت آباد

طول پل برابر با ۲۰ متر و عرضش ۳.۵ متر است و ارتفاعی برابر با هفت متر از سطح آب دارد. این پل تنها دارای یک دهانه با قوس جناغی است و برای ساخت آن از آجر استفاده کرده اند. عرض دهانه پل در پایین ترین قسمت آن ۱۰ متر و ارتفاع آن سه متر است و راس آن تا پل فاصله ای برابر با ۱ متر دارد.

پایه های پل از قلوه سنگ ساخته شده است و به نوعی می توان گفت پی پل را صخره های اطراف رودخانه تشکیل می دهند. همچنین ارتفاع پایه ها در قسمت شمال غرب چهار متر تا طاق و در جنوب غربی ۵/۱ متر است. طاق پل را به دو روش رومی در وسط و ضربی در کناره ها ساخته اند. ظاهرا طاق اولیه را از سنگ ساخته بودند ولی پس از تخریب، طاق کنونی را با آجر بر روی بقایای سنگی آن ساختند. سطح پل صاف است و طارمی های قدیمی آن به کلی از بین رفته اند، این پل در دهه های اخیر قبل از احداث پل جدید، که در فاصله ۲۰ متری از آن احداث شده است، با تیرهای آهنی و مصالح سیمان مستحکم شده است.

بهشت آباد ؛ پلی یادگاری از دوران قاجار در اردل

نحوه دسترسی به پل بهشت آباد

هانمطور که قبلا هم اشاره شد این پل در شهرستان اردل قرار دارد و برای دیدن از آن باید به روستای بهشت آباد بروید. بهترین روش رفتن به این منطقه استفاده از خودرو شخصی است ولی اگر قصد این کار را ندارید می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی درون استانی نیز استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 0
    اردل یکی از شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری می باشد نه سیستان و بلوچستان، ،،،لطفا دقت بفرمائید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید