یکی از استان‌های پر جاذبه ایران آذربایجان‌شرقی می‌باشد که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان آرامگاه امامزاده اسماعیل است که در شهرستان میانه واقع شده است

زیارتی مجازی از آرامگاه امامزاده اسماعیل

سلام نو-سرویس گردشگری:آرامگاه امامزاده اسماعیل از اماکن مذهبی و جاهای دیدنی میانه است و در قلب شهر قرار دارد. این بارگاه که در ضلع جنوبی مسجد جامع شهر جای گرفته است، به دوره صفوی تعلق دارد. بسیاری از المان‌های بنای قدیمی در اثر تغییرات و نوسازی از بین رفتند که از آن جمله می‌توان به گنبد پوشیده در کاشی‌های فیروزه‌ای اشاره کرد. از بنای پیشین تنها مناره بلند صحن اصلی و کتیبه‌های سردر اصلی باقی‌مانده‌اند. این اثر در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۴۸ با شماره‌ی ثبت ۸۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

زیارتی مجازی از آرامگاه امامزاده اسماعیل

شجره نامه امامزاده اسماعیل

مردم و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ارادت خاص و ویژه ای به این امامزاده و عظیم الشان دارند و در فرصتهای مقتضی این ارادت خالصانه خود را تقدیم ایشان میکنند مردم اعتقاد دارند که امامزاده سید اسماعیل از نوادگان حضرت امام جعفر الصادق (ع) است که نسب شریفش عبارت است از:اسماعیل ابن جعفر محمد الاطروش ابن علی ابن الحسن بن علی الخارص ابن محمد الدیباج ابن الامام جعفر الصادق(ع) نام مبارکش اسماعیل و لقب شریفش کمال الدین است.

زیارتی مجازی از آرامگاه امامزاده اسماعیل

سرگذشت آرامگاه امامزاده اسماعیل

سطح خارج گنبد امامزاده تا چندی پیش با کاشیهای فیروزه‌ای رنگ تزیین شده بود ولی اکنون در پی تعمیر و نوسازی اساسی آن اکثر این خصوصیات از بین رفت و ساختمان آن از نو به طرز جالب و با سبک معماری پیشرفته و آمیخته با فرهنگ و هنر اسلامی تجدید بنا شد.بقعه جدید امامزاده اسماعیل با هنرنمائی قلمزنان ماهر اصفهان در سال 1378 جایگزین بقعه قدیمی گردید. گلدسته این مسجد و امامزاده به ارتفاع 13 متر و قطر قاعده پائینی 3.5 متر می باشد که در سال 1258قمری بدست «عوض اوغلو بایرامعلی» ساخته شده است. گویا کتیبه ای روی این گلدسته وجود داشته است که به تاریخ و سازنده آن اشاره شده بود ولی نتوانستیم آنرا ببینیم. گویا آنرا برداشته اند. امامزاده اسماعیل درطول زمان دچار تغییرات زیادی شده و تاحدودی اثر متروکه و ازبین رفته بود ولی با این حال درسال 1354 شروع به بازسازی این اثر تاریخی،مذهبی شده واکنون ساختمان ونمای فعلی آن بازسازی شده ودر معرض دید عموم قرار دارد. امامزاده اسماعیل که بنام مقبره کمال الدین شهرت دارد درجنوب مسجد جامع میانه واقع شده و متصل به آن میباشد دیوارهای این بناء باآجر ساخته شده وگنبد و روپوش داردکه سطح خارجی آن با کاشیهای فیروزه ای رنگ پوشیده شده است.وسعت داخلی بقعه در حدود 30 مترمربع (5/5*5/5 )وارتفاع آن تاپای گنبد 5/4 متر است.بلندی گنبد6متر میباشد.دردیوار شمالی بقعه دری به مسجد جامع باز می شود که دربالای آن کتیبة سنگی موجودوعبات زیر روی آن کنده شده است: الله،محمد،علی،هذه روضه سیدالشهداءکمال الدین بن سیدمحمدبن امام جعفرصادق (ع)در تاریخ سنه 923 ظهورشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید