در چند سال اخیر اولین باران پاییزی در خوزستان باعث تنگی نفس برخی از مردم و هجوم بیماران به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی می‌شود.

خوزستانی ها منتظر اولین بارش پاییزی باشند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، در چند سال اخیر اولین باران پاییزی در خوزستان باعث تنگی نفس برخی از مردم و هجوم بیماران به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی می‌شود.

خطرات اولین بارش‌های پاییزی در اهواز

گروه استان‌ها: مشکلات تنفسی اهوازی‌ها بعد از نخستین بارش‌های پاییزی از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شد. سال ۹۵ دانشگاه علوم پزشکی اهواز عامل این اتفاق را گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس اعلام کرد و دو سال بعد از آن مسئولان مدعی شدند با هرس این گیاهان آمار بیماران تنفسی کاهش چشمگیری داشته است اما با وجود این همچنان تردیدهای زیادی درباره عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها وجود دارد؛ تردیدهایی که نتیجه انجام نشدن یک مطالعه دقیق و علمی است.

همه چیز از پاییز سال ۹۰ آغاز شد؛ در آن سال با اولین باران پاییزی ۶ - ۷ هزار نفر از مردم اهواز به خاطر مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند و این مسئله نیز در سال‌های بعد اتفاق افتاد.

در سال‌های ۹۲ - ۹۴ نزدیک به ۵۶ هزار نفر با نخستین باران راهی اورژانس‌های بیمارستان‌های خوزستان شدند که از این تعداد ۲۶ هزار نفر فقط در سال ۹۴ به خاطر اختلال تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

در سال‌های ۹۶ و ۹۷ روند هرس کردن وسیع درختان کنوکارپوس پیش از آغاز گل‌دهی و گرده‌افشانی ادامه پیدا کرد و همچنان آمار مراجعه‌کنندگان به شکل چشم‌گیری کاهش یافت تا جایی که به نظر می‌رسید مسئله حمله تنفسی به شهروندان حل شده است.

در سال ۹۸ شهرداری اهواز زیر بار هرس درختان نرفت که در تاریخ ۲۸ مهر اولین باران پاییزی ۴۰۰ نفر را روانه بیمارستان کرد؛ روز یکشنبه ۲۸ مهر سال ۹۸ باران خفیفی در گوشه کنار اهواز بارید و ۴۰۰ نفر را راهی مراکز درمانی می‌کند.

به دنبال بارندگی شدید در ۴ آبان ماه ۹۸ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مراجعه ۶۰۰ نفر به اورژانس‌های بیمارستانی زیر نظر مجموعه علوم پزشکی اهواز خبر داد. این آمار در مجموع به ۱۲ هزار نفر رسید که چهار هزار و ۴۰۰ نفر آنها اهوازی بودند.

آماده‌باش بیمارستان‌های خوزستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اعلام آماده‌باش به بیمارستان‌ها در پی پیش‌بینی وقوع نخستین بارندگی پاییزی خبر داد.

دکتر حبیب حی‌بر با اشاره به در پیش بودن نخستین بارندگی پاییزی و احتمال بروز حملات تنفسی اظهار کرد: در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی خوزستان مبنی بر وقوع بارندگی در روزهای آینده، به همه بیمارستان‌ها آماده‌باش اعلام شده است.

وی افزود: همه بیمارستان‌های خوزستان آمادگی پذیرش بیماران تنفسی را دارند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

حی‌بر بیان کرد: همچنین به اندازه کافی دارو دپو شده است و امیدواریم مشکل خاصی در این زمینه نداشته باشیم.

تأمین اسپری‌های تنفسی

همچنین معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به پیش بینی بارندگی و احتمال بروز حمله‌های تنفسی، از تأمین اسپری‌های مورد نیاز بیماران خبر داد.

دکتر رضا گنجی با اشاره به قرار گرفتن در فصل بارندگی و احتمال بروز حمله‌های تنفسی در پی نخستین بارندگی اظهار کرد: تمهیدات لازم برای تأمین داروی مورد نیاز بیمارانی که مورد حملات تنفسی قرار می‌گیرند، اندیشیده است.

وی افزود: به این منظور، به اندازه کافی اسپری تنفسی وارد خوزستان شده است. نمی‌گوییم کمبودی نداریم اما امیدواریم در حد نیاز مشکلی نداشته باشیم.

کنوکارپوس چه درختی است؟

به گزارش خبرنگار مهر، کنوکارپوس، درختی همیشه‌سبز است که معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می‌شود؛ همچنین مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در برابر محیط سخت دارد.

این درخت به‌عنوان یک درخت مقاوم به شوری و گرما و همچنین کم‌آبی برای حفاظت از سواحل و اراضی شور کاشته می‌شود و با توجه به مقاومت بالا به خاک‌های شور به‌خوبی در نواحی نزدیک دریا کاشت می‌شود.

برنامه کاشت آن در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین کشور عربستان سعودی و عراق و ایران که مناطق گرم و خشک و معمولاً با خاک شور دارند، ادامه دارد و همچنین نمای زیبایی را به شهرها می‌بخشد؛ همچنین از جمله استان‌هایی که در ایران این درخت کاشته می‌شود می‌توان به خوزستان بوشهر و بندرعباس نام برد.

البته اخیراً مخالفت‌های با گسترش بی‌رویه این نوع درخت در خوزستان صورت گرفته زیرا مواردی همچون سرریز شدن فاضلاب‌ها عمدتاً به دلیل ریشه کردن درختان کنوکارپوس در مجرای فاضلاب و تخریب شبکه برق از جمله عوارض این درخت به شمار می‌رود.

آثار تخریبی کنوکارپوس در زیرساخت‌های شهری پس از گذشت حدود ۵ تا ۶ سال چاره‌ای برای شهروندان جز ریشه‌کنی آن از سطح پیاده‌روها و معابر نگذاشت؛ همچنین بسیاری از زیست شناسان به علت مضرات این گیاه سبز در محیط شهری آن را در زمره گیاهان مضر قرار می‌دهند.

به گفته کارشناسان هیچ‌گونه‌ای از حیات‌وحش مناطق جنوبی به کنوکارپوس علاقه‌ای ندارد نَه پرندگان بر شاخ و برگ آن لانه می‌سازند و نَه حشرات به سمت آن می‌روند.

حساسیت زا بودن

بعد از حملات تنفسی به دنبال یک طوفان در خوزستان، فرضیات این شد که ممکن است گرده درخت کنوکارپوس منجر به افزایش حملات تنفسی و مراجعه بیشتر به اورژانس شده باشد که بر همین اساس پروژه تحقیقاتی در دانشگاه جندی شاپور اهواز انجام و عصاره گرده درخت کنوکارپوس بر روی تعدادی بیمار مورد مطالعه قرار گرفت و مطالعات نشان داد، ۵۸ درصد این بیماران دچار حساسیت به گرده درخت کنوکارپوس می‌شوند.

پیش از این نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته بود با آزمایش عصاره گیاه کنوکارپوس از سوی تیم تحقیقاتی ثابت شده که این گیاه، عامل اصلی ایجاد بحران تنفسی در خوزستان است.

با مقایسه‌ای که نسبت به درخت نخل انجام شد، نتیجه این بود که حساسیت، ۵۶ درصد در درخت نخل نسبت به کنوکارپوس کمتر و در گل ابریشم، پرتقال و نارنج که در فصل بهار گرده افشانی می‌کنند، کنوکارپوس واقعاً حساسیت بالاتری دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید