اردبیل یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که به واسزه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به خودش جلب کرده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر قلعه قیز قالاسی می‌باشد که در دل بیله سوار جای گرفته است.

قلعه‌ای ساخته شده با قلوه سنگ در بیله‌سوار

سلام نو - سرویس گردشگری: قیز قلعه سی که با نام قلعه دختر دشت مغان نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی بیله سوار به شمار می‌رود که از سال ۶۲۹ تاکنون پابرجا است. این دژ محکم در کنار رودخانه برزند و در ۱۷ کیلومتری شمال گرمی مغان قرار دارد. قیز قلعه سی یکی از قلعه ‌های متعددی است که با نام قلعه دختر در سرتاسر کشور شناخته می‌شوند. مصالح قیز قلعه سی شامل قلوه سنگ و ملات ساروج می‌شود و در حال حاضر از آن، دو دیوار ناقص و دو برج باقی‌مانده است. سبک و نام بنا، قدمت آن را به دوران اشکانی و ساسانی منسوب می‌کند.

قلعه‌ای ساخته شده با قلوه سنگ در بیله‌سوار

سرگذشت قلعه

بنای این قلعه به سده‌های پیشین مربوط است و آثار این قلعه در قسمت شمال غربی روستای قیز قالاسی بیله سوار مغان مشهود است. روستای انجیرلو نزدیکترین آبادی به این قلعه است که کمتر از یک کیلومتر فاصله دارد. راجع به قیز قالاسی افسانه‌های زیادی در بین اهالی محل مشهور است.

افسانه‌ای در باب قیز قلعه سی یا قلعه دختر وجود دارد که بنابر آن، گویند:دختری بر این قلعه فرمانروایی داشته که با در دست داشتن طلسمی آن را ناگشودنی ساخته بود،اما پژوهش های تاریخی ثابت کرده که نام گذاری کلمه قیز یا «دختر» روی این قلعه‌ها مسلما علت ویژه‌ای داشته است.

قلعه‌ای ساخته شده با قلوه سنگ در بیله‌سوار

شاید یکی از علل آن در فرهنگ ایرانی مظهر دست نخوردگی وبکر بودن آنها باشد و استفاده از نام قیز یا دختر در قلعه‌ها، اشاره‌ای ضمنی به غیر قابل تسخیر بودن آن قلعه‌ها توسط دشمنان مهاجم و در واقع بکر بودن آنان است. هم‌چنین اصولآ هر جای بلند و مرتفع نیز به نام دختر معروف شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید