اردبیل یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران می‌باشد که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به خودش جلب کرده است. قلعه آق‌داغ یکی از زیبایی‌های وصف نشدنی این شهر می‌باشد که ارتفاع ۳۳۰۳ متری دارد.

قلعه‌ای با ارتفاع ۳۳۰۳ متری در خلخال

سلام نو - سرویس گردشگری: قله‌ آق‌داغ به ارتفاع ۳۳۰۳ متر به عنوان دومین کوه بلند استان اردبیل و یکی از جاهای دیدنی خلخال شناخته می‌شود. دامنه‌های این کوه را گل‌های خودرو، ریحان و آویش‌های کوهی پوشانده‌اند و از فراز آن جنگل‌های نوده، آق‌سو، چنارلیق، کیوی زاویه و قره تکان دیده می‌شوند. همچنین به دلیل وجود مقبره‌ای به نام امام زاده سلطان سید محمود، این کوه را امازادا داغی هم می‌نامند. در ارتفاع حدوداً ۲۱۰۰ متری این کوه چشمه‌ای جاری است که آب گوارایی دارد و مردم محلی معتقدند آب آن باعث هضم سریع غذا شده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

قلعه‌ای با ارتفاع ۳۳۰۳ متری در خلخال

شهرستان خلخال از بخش های مختلفی تشکیل شده است و کوهستان آق داغ نیز در مرز بین سه بخش مرکزی، خورش رستم و شاهرود این شهرستان قرار گرفته است و این بخش ها را از نظر جغرافیایی به طور کامل از یکدیگر جدا کرده است. همین مرز جغرافیایی تبدیل به مرز سیاسی این سه بخش نیز شده است. قله آق داغ هم با ارتفاع ۳۳۲۱ متر بعد از قله سبلان در رتبه دوم قلل مرتفع استان اردبیل قرار دارد.

قلعه‌ای با ارتفاع ۳۳۰۳ متری در خلخال

پوشش گیاهی و جانوری

این قله زیبا بخشی از منطقه حفاظت شده آق داغ است که دارای گونه های گیاهی متراکم و متنوعی همچون گون، یونجه، آویشن، سنجد، زرشک و .. است در دامان این کوه گونه های مختلف جانوری نیز زندگی می کنند که از میان آن ها می توان به گونه هایی همچون عقاب طلاییف کبک، جغد، روباه، گراز، شغال، سمور و ... اشاره کرد.

قلعه‌ای با ارتفاع ۳۳۰۳ متری در خلخال

مسیر دسترسی

شهرستان خلخال بخش هشتجین روستای مره جین سپس آق سو و شروع مسیر به سوی قله

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید