اردبیل یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است. یکی از زیبایی‌های این شهر پل معلق پیرتقی می‌باشد که در ارتفاع ۶۰ متری از کف رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است.

پیرتقی ؛ پل معلق تاریخی ایران در خلخال

سلام نو - سرویس گردشگری: پل‌های معلق که تاریخچه احداث آن‌ها به قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد، با اینکه کاربری گذشته را ندارند، اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری در سراسر دنیا محسوب می‌شوند و عبور از آن‌ها لذت و هیجان بی‌اندازه‌ای را به‌همراه دارد. پل معلق پیرتقی در دره‌های عمیق و زیبای شهر هشتجین قرار دارد. طراحی این پل به‌گونه‌ای است که طبیعت چشم‌نواز را با وحشت و هیجان در هم می‌آمیزد و گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند؛ هرچند تداوم استقرار این پل معلق نه‌چندان ایمن، نیاز به تامل بیشتری دارد.

پل به دلیل مجاورت با روستای پیرتقی که اکنون خالی از سکنه است و تنها یک خانوار در آن سکونت دارد به پل پیرتقی شهرت پیدا می کند. پل در ارتفاع ۶۰ متری از کف رودخانه قزل اوزن قرار دارد و به هیج وجه برای عبور و مرور مردم و یا گردشگران مناسب نیست چرا که این پل ایمن سازی نشده است و تنها تحمل وزن مشخصی را داراست، اما قطعا تماشای این پل معلق و بسیار هیجان انگیز از پایین دست و یا از بلندای کوه های مجاور بسیار لذت بخش خواهد بود. اطراف این پل را پوشش طبیعی چشم نوازی فرا گرفته است که چشم هر بیننده ای را می رباید. در نزدیکی این پل علاوه بر رودخانه خروشان قزل اوزن چشمه های آب متعددی نیز قرار دارند که سبب سرسبزی و طراوت بیشتر این محیط شده است.

پیرتقی ؛ پل معلق تاریخی ایران در خلخال

نحوه دسترسی به پل

راحت‌ترین مسیر دسترسی به پل پیرتقی، این است که از خلخال به‌سمت‌ سه‌راه سرچم حرکت کنید؛ بعد از گذاشتن از شهر کیوی و سه‌راه فیروزآباد، ۱۲ تونل پیش روی شما است که بین تونل ۹ و ۱۰ در سمت راست، قهوه‌خانه‌ای دیده می‌شود که جاده‌ای خاکی در کنار آن وجود دارد. با طی کردن این جاده خاکی در طول ۳۰۰ متر، درختی کهنسال را در کنار چشمه‌ای جوشان خواهید دید. وسیله نقلیه خود را در حوالی چشمه پارک کنید و باقی مسیر را پیاده بروید.

پیرتقی ؛ پل معلق تاریخی ایران در خلخال

مناسب‌ترین زمان بازدید از پل

بهترین زمان بازدید از پل معلق پیرتقی، فصل تابستان است. در فصل بهار هوای این منطقه هنوز سرد به‌نظر می‌رسد و بارندگی‌های پرتعداد، مسیر دسترسی خاکی به پل را سخت و صعب‌العبور می‌کند. فصل پاییز و زمستان نیز به همین دلیل برای بازدید از پل معلق هشتجین مناسب نیست.

پیرتقی ؛ پل معلق تاریخی ایران در خلخال

تفریحات پل

یکی از تفریحات رایج در اطراف این پل معلق زیبا که در چند سال اخیر رونق زیادی یافته است صخره نوردی و کوهنوردی است. مناظر زیبا و خروش رودخانه قزل اوزن هیجان این امر را بیشتر می نماید اما به خاطر داشته باشید که حتما با تجهیزات کافی به این منطقه مراجعت کرده و نکات ایمنی را رعایت فرمایید. بر بلندای رودخانه قزل اوزن و در نزدیکی پل معلق پیرتقی یک خط زیپلاین نیز قرار دارد که بسیار هیجان انگیز است. طبیعت بکر اطراف این پل هیجان انگیز سبب شده تا گردشگران بسیاری خود را به نزدیکی این پل معلق برسانند. اگر دلتان می خواهد تا عبور از روی یک پل معلق هیجان انگیز را تجربه کنید حتما سری به پل معلق مشگین شهر بزنید چرا که عبور از پل معلق پیرتقی گاهی تنها جان شما را به خطر می اندازد، بنابراین تنها با تماشای این پل بسنده کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید