نیاسر یکی از زیباترین شهرهای کاشان است که به دلیل جاذبه‌های زیبایش گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از زیبایی‌های این شهر غار نیاسر می‌باشد که قدمت این غار را به متعلق به اوایل دوران پارت ها تخمین می زنند.

بی‌نظیرترین غار مصنوعی ایران در نیاسر

سلام نو - سرویس گردشگری: غار نیاسر یکی از غارهای مصنوعی است که به دست انسان ایجاد شده است و در گذشته به منظور اجرای اعمال مذهبی خاص مورد استفاده قرار می گرفته است. پژوهشگران قدمت این غار را به متعلق به اوایل دوران پارت ها تخمین می زنند. این غار سه طبقه دارد و تونل ها، راهروهای تنگ و طولانی و چاه های متعددی در آن وجود دارد. عمق این چاه ها بحدی زیاد است که دسترسی به عمق چاه ها بدون استفاده از تجهیزات پیشرفته امروزی ممکن نیست. غار نیاسر اسم های متعددی دارد و به نام های «غار رئیس»، «سوراخ ویس»، و «غایر ویس» شهرت دارد. این غار آنقدر پرپیچ و خم است که طی کردن کل مسیر بدون راهنما توصیه نمی شود.

بی‌نظیرترین غار مصنوعی ایران در نیاسر

موقعیت مکانی

غار دست کنده نیاسر در استان اصفهان، در ۳۰ کیلومتری غرب شهر کاشان، و در بالای روستایی به نام نیاسر واقع است.

معماری غار

غار نیاسر درون بخش آهک ساخته سکوی تالار قرار گرفته و ارتفاع دهانه آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر و مشرف نیاسر است. این غار دارای ساختمانی پیچیده و تو در توست. غار نیاسر دارای کانالهای دست کنده و تعدادی چاه است. مقطع کانالها به شکل مربع و ابعاد آنها در بخشهای مختلف، متفاوت است. درون این چاهها و در دووجه مقابل هم چاله هایی برای نهادن دست و پا در سنگها کنده شده که عبور از آنها را آسان میکنند. عمق چاههای غار نیاسر، که دارای مقطع مربع شکل و ابعاد حدود ۵/۱ متر هستند، از ۲ تا ۱۰ متر متغیر است. از دیگر عوارض موجود در غار، دو راهی ها و سه راهی هایی هستند که فقط یکی از آنها بازدیدکننده را به انتهای غار راهنمایی میکند و سایر مسیرها انحرافی و گمراه کننده اند. نکته بسیار جالب توجه در ساختمان غار، وجود اتاقک هایی است که به راحتی میتوانیم درون آنها بنشینیم تمامی این اتاقکها در ابتدای چاهها ساخته شدهاند.

بی‌نظیرترین غار مصنوعی ایران در نیاسر

تاریخچه غار

باستان شناسان معتقدند که این غارها حدود ۲۰۰۰ سال پیش و در زمان پارت ها کنده شده اند، اگرچه برخی از چیزهایی که در آن ها پیدا شده است مربوط به عصر ساسانیان و سلجوقیان است. قسمت های عمده‎ ای از سازه این غارها دست نخورده باقی مانده است، اگرچه ورودی این غارها بسیار وسیع است. در واقع یک ورودی بسیار بزرگ وجود داشته که با زمین لرزه ای در سال ۱۹۸۰ در نزدیکی کاشان از بین رفته است و برخی آثار آن زمین لرزه هنوز هم دیده می شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید