کاشان یکی از استان‌های زیبای ایران است که زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبای‌های این استان چهارطاقی می‌باشد که در نیاسر واقع شده است.

چهارطاقی نیاسر ؛ بنایی باستانی که از ساسانیان به یادگار مانده است

سلام نو - سرویس گردشگری: این بنای باستانی به جا مانده از اواخر دوران اشکانی یا اوایل دوره ساسانی است و یکی از قدیمی ترین و سالم ترین چارطاقی های ایران است. این چارطاقی که به آتشکده ساسانیان نیز معروف است در شهر نیاسر و در حوالی چشمه اسکندریه واقع شده است. هرچند این بنا در نزد عوام به آتشکده معروف است اما پژوهشگران برای این چهارطاقی کاربری های مختلفی مثل نشانه راهیابی، بنای یادبود، آتشگاه و مقره بزرگان را محتمل می دانند. چهارطاقی نیاسر بر فراز صخره ای قرار گرفته و از دور خودنمایی می کند. این بنا به صورت اتاقی با اضلاع ۱۴*۱۴ به همراه یک گنبد ساخته شده است.

چهارطاقی نیاسر ؛ بنایی باستانی که از ساسانیان به یادگار مانده است

چهارطاقی نیاسر در کجا قرار دارد؟

آدرس: استان اصفهان، شهرستان کاشان، ارتفاعات بخش نیاسر (مشاهده در نقشه)

شهر نیاسر که به عقیده‌ مورخان روستایی باستانی بوده است، از جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی این شهر در استان اصفهان و در منطقه‌ای کوهستانی در ارتفاعات کرکس قرار دارد. نیاسر به‌واسطه‌ وجود چشمه‌ای دائمی و پرآب، از مناطق خوش آب و هوای ایران به شمار می‌رود. این شهر با توجه به قدمت تاریخی قابل‌ملاحظه‌، ابنیه‌ تاریخی متعددی را در خود جای داده است که چهارطاقی نیاسر از آن جمله است.

این چهارطاقی بخشی از یک آتشکده مربوط به دوره‌ ساسانی است که به دستور اردشیر بابکان (موسس سلسله‌ ساسانی) روی یکی از صخره‌های غربی مشرف به شهر ساخته شده است. طول اضلاع پلان مربع آن، ۱۴ متر است و در ساخت آن از سنگ‌های موجود در مکان ساخت و گچ استفاده شده است. سنگ‌های به‌کار رفته در بنا، در قسمت پایینی بنا به‌شکل طبیعی و در قسمت فوقانی و قوس‌ها مربع‌شکل هستند.

چهارطاقی نیاسر ؛ بنایی باستانی که از ساسانیان به یادگار مانده است

نحوه دسترسی

دسترسی به این به چهارطاقی نیاسر با حرکت از سمت شمال‌غربی شهر کاشان تا فاصله ۳۰ کیلومتری شهر نیاسر امکان‌پذیر است. این آتشکده بالاتر از چشمه اسکندریه و همین طور در فاصله ۴۰۰ متری غار نیاسر قرار دارد.

چهارطاقی نیاسر ؛ بنایی باستانی که از ساسانیان به یادگار مانده است

مناسب‌ترین زمان سفر

بهترین زمان بازدید از چهارطاقی نیاسر فصل بهار است. شما می‌توانید در اردیبهشت ماه پس از بازدید از مراسم گلاب‌گیری کاشان، سری به‌جاذبه‌های تاریخی این دیار، از جمله چهارطاقی نیاسر بزنید. فصل تابستان به‌واسطه گرمای هوا، بازدید از چهارطاقی نیاسر می‌تواند برای عده‌ای آزاردهنده باشد. به‌دلیل قرارگیری آتشکده نیاسر در ارتفاعات این شهر، سرمای هوا و جریان باد بازدید از این اثر باستانی را دشوار خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید