اصفهان یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های این استان روستای کویری بیاضه می‌باشد که در دل شهرستان خور جای گرفته است.

جذاب‌ترین روستای کویری ایران در اصفهان

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای بیاضه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای ایران در بخش کویری استان اصفهان است که در ۵۵ کیلومتری جنوب خور قرار دارد. این روستا نه‌تنها به‌واسطه بافت سنتی و معماری خاص و نخلستان‌هایی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند؛ بلکه مناطق کویری اطراف آن جزو مهم‌ترین جاذبه‌های بیاضه برای کویرنوردی محسوب می‌شوند. به همین دلیل روستای بیاضه یکی از پربازدیدترین روستاهای گردشگری ایران است.

جذاب‌ترین روستای کویری ایران در اصفهان

خانه‌های قدیمی که عمدتاً از خشت و گل ساخته شده‌اند که حوض‌های بزرگی را دل خود دارند؛ ایوان‌ها و طاق‌های بلند که نقش خنک‌کننده هوا در تابستان را دارند، هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند و از ویژگی‌های شاخص معماری خانه‌های روستای بیاضه محسوب می‌شود. وجود قلعه تاریخی بیاضه، ساباط‌ها، قنات‌ها، مسجد جامع قدیمی و جاذبه های تاریخی دیگر این روستا را به یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران تبدیل کرده است. قدم در کوچه پس کوچه‌های رازآلود روستای بیاضه که می‌گذارید، در فضای خیال‌انگیز آن غرق در رؤیا خواهید شد، پیشنهاد می‌شود در این روستا سری به مسجد جامع آن بزنید که با صدها سال قدمت یکی از مکان‌های شگفت‌انگیز روستای تاریخی بیاضه محسوب می‌شود.

جذاب‌ترین روستای کویری ایران در اصفهان

نحوه دسترسی به روستا

نایین، انارک، چوپانان، خور، بیاضه

یزد، خرانق، رباط پشت بادام، بیاضه

شاهرود، جاده معلمان، جندق، خور، بیاضه

اردکان، چک چک، خرانق، رباط پشت بادام، بیاضه

طبس، خور، بیاضه

جذاب‌ترین روستای کویری ایران در اصفهان

علت نام گذاری

در اطراف روستای بیاضه به‌سمت یزد، زمین به‌خاطر وجود نمک شبیه به مناطق برفی سفید است و احتمالا به همین دلیل نام این روستا را «بیاض» به معنی سفید گذاشته‌اند. نام این روستا در ادبیات نوشتاری ایران امروزی به‌صورت «بیاضه» نوشته می‌شود؛ ولی در نقشه‌های منقطع ایران به‌دلیل قرارگیری بین مرز سه استان خراسان جنوبی، یزد و اصفهان گاهی از قلم می‌افتد. با این حال، در نقشه‌های پیوسته ایران به‌صورت «بیاضیه» می‌آید. در سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی نام بیاضه را به‌شکل «پیاده» نوشته شده است. صورت‌های دیگر نام این روستا عبارت‌اند از بیاضیه، بیاذق، بیادق، مفازه و بیاذه.

مناسب‌ترین زمان سفر

بیاضه روستایی با آب و هوای کویری است که تابستان‌های بسیار گرمی دارد؛ به همین دلیل بهترین زمان سفر به این روستای زیبا اوایل بهار و همچنین فصل پاییز است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید