اردستان یکی از شهرهای زیبای اصفهان می‌باشد که زیبایی‌های فراوانی ار در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این شهرستان منطقه حفاظت شده کهیاز می‌باشد که در سطوح حفاظتی مختلف مورد حفاظت قرار گرفته است.

آشنایی با منطقه حفاظت شده کهیاز

سلام نو - سرویس گردشگری: منطقه حفاظت‌شده بخشی از زیست‌بوم است که همه عناصر آن اعم از زنده و غیرزنده، شامل جانوران (مهره داران)، گیاهان، حشرات و بندپایان، جلبک‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها و تک سلولی‌ها و... و حتی منابع کانی، شکل زمین، مورفولوژی، منابع آبی و کلیه عناصر فیزیکی آن به‌طور کامل و با اهداف خاص در قالب طرح‌های پهنه‌بندی داخلی مناطق، در سطوح حفاظتی مختلف مورد حفاظت قرار می‌گیرند.

منطقه حفاظت‌شده کهیاز استان اصفهان یکی از این مناطق حفاظت‌شده است که از جاهای دیدنی اردستان محسوب می‌شود. این منطقه در چند سال گذشته، برای حفظ طبیعت و گونه‌های گیاهی و جانوری، به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شده است.

آشنایی با منطقه حفاظت شده کهیاز

مساحت منطقه

منطقه‌ کهیاز با مساحت‌ تقریبی ۱۰۰.۰۰۰ هکتار در شرق‌ شهرستان‌ اردستان‌ در استان اصفهان واقع شده است. ورودی‌ منطقه‌ با مرکز شهرستان‌ حدود ۱۰ کیلومتر فاصله‌ دارد. راه‌ ارتباطی‌ زواره‌ به شهراب‌، مسیر راه‌ آهن‌ در شمال‌ منطقه‌، و راه‌ آسفالت شده اردستان‌ به نائین‌ از حاشیه‌ غربی‌ منطقه‌ گذر می کند. آب‌ و هوای‌ این منطقه گردشگری نسبتا خشک و بیابانی است و میانگین‌ بارندگی‌ سالیانه‌ آن‌ حدود ۸۰ میلی‌ متر و متوسط‌ دمای‌ آن‌ نیز ۱۷ درجه‌ سانتی‌ گراد است. منبع‌ اصلی‌ تامین‌ آب‌ این منطقه بارش های فصول سرد سال است که به‌ صورت‌ چشمه‌ ظاهر می شوند و اکثراً نیز دائمی‌ می باشند. از مهمترین‌ آنها می توان به‌ چشمه‌ سبز، چشمه‌ چنار، چشمه‌ توت‌ و چشمه‌ بابا احمد اشاره‌ نمود. سنگ آب ها و همچنین‌ چند آبشخور در محل های‌ دره‌ باغ‌، سنجتو، بابا احمد و نصرند، از دیگر منابع‌ تامین‌ کننده‌ آب‌ این‌ منطقه‌ هستند.

آشنایی با منطقه حفاظت شده کهیاز

نحوه دسترسی به منطقه حفاظت‌ شده کهیاز

برای دسترسی به منطقه حفاظت‌ شده کهیاز، ابتدا باید خود را به شهرستان اردستان در شمال‌شرقی شهر اصفهان برسانید. پس از رسیدن به اردستان، به بخش شرقی شهرستان اردستان و شهر زواره حرکت کنید. در مسیر جاده زواره به نایین، تابلوی جاده فرعی روستای «همت‌آباد» به چشم می‌خورد که شما را به روستای کهیاز خواهد رساند. منطقه حفاظت‌شده کهیاز در حاشیه چندکیلومتری این روستا قرار دارد.

پوشش گیاهی و جانوری

منطقه حفاظت‌شده کهیاز از لحاظ شرایط جغرافیایی و اقلیمی دارای پوشش گیاهی و جانوری مناسبی است که شناخت و حفاظت از آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. پوشش گیاهی آن شامل انواع گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ای است. از مهم‌ترین گیاهان این منطقه، می‌توان به بادام کوهی، انجیر، تاغ، درمنه و قیچ اشاره کرد. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری نیز می‌توان به آهو، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، گرگ و انواع پرندگان مثل زاغ، کبک، تیهو و دیگر پرندگان خشک‌زی اشاره داشت. احتمال حضور یوزپلنگ آسیایی در این منطقه وجود دارد؛ اما تاکنون هیچ مشاهده مستندی در این مورد انجام نشده است.

آشنایی با منطقه حفاظت شده کهیاز

مناسب‌ترین زمان بازدید از منطقه

فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از منطقه حفاظت‌شده کهیاز است؛ چراکه این منطقه سرسبزی و طراوت کافی را دارد و گردشران می‌توانند از تماشای حیوانات تازه متولد شده نیز لذت ببرند. در فصل تابستان آب‌وهوای منطقه گرم و خشک می‌شود و در پاره‌ای از موارد، طاقت‌فرسا خواهد بود. در فصل پاییز زمستان آب‌وهوای کویری منطقه رو به سردی می‌گذارد و شب‌مانی یا کمپینگ را غیرممکن می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید