چادگان یکی از شهرستان‌های زیبای اصفهان می‌باشد که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به خودش جلب کرده است. این شهر یکی از شهرهای توریستی ایران می‌باشد.

آشنایی با شهرستان بی‌نظیر چادگان

سلام نو - سرویس گردشگری: چادگان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است. آب و هوای مطبوع و معتدل همراه با طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسب، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این مکان به یکی از زیباترین مناطق گردشگری اطراف اصفهان برای توریست‌ها و همچنین اهالی این شهر تبدیل شود.

آشنایی با شهرستان بی‌نظیر چادگان

سرگذشت چادگان

منطقه گردشگری چادگان دارای پیشینه تاریخی گسترده‌ای است. با کمی مطالعه و تحقیق در اسناد تاریخی می‌توان فهمید که شهرستان چادگان در دوران صفویه و با دستور شاه عباس اول بنا شده است. شهرستان چادگان به دلیل فاصله نزدیک و همجواری با زاینده رود و موقعیت طبیعی مساعد در این ناحیه، به یکی از شهرهای زیبا و آباد تبدیل شده است. در گذشته شهرستان چادگان، پاراتاک نام داشت که بعدها به چادگان تغییر نام داده است.
کلمه چادگان هم از دو کلمه (چاد) و (گان) تشکیل شده است. در واقع چاد یک کلمه ترکی به‌ معنای شیار، شکاف و دره است. گان هم پسوند نسبت است. چون شهرستان چادگان در میان دره‌ای کوچک واقع شده است به همین دلیل معنای لغوی یکسانی با محل قرارگیری خود دارد. شاه عباس صفوی ترک زبانان را به این منطقه هدایت کرده است تا از شرایط آب و هوایی مساعد و امکانات زاینده رود بهره‌مند گردند.
اگر به نوشته‌های مورخین و تاریخ نگاران توجه کنید، می‌بینید که، آخرین پادشاه هخامنشی برای گردآوری سپاه خود به پاراتاک آمده است و از این راه با عبور از دهات دیگر به همدان رهسپار شده است. درمورد اقامت اسکندر در شهرستان چادگان روایت‌های متفاوتی نقل می‌شود. ولی اگر بخواهیم اهمیت چادگان برای اسکندر بررسی کنیم؛ همین مورد کافی است که در مجاورت شهرستان چادگان روستایی به نام اسکندری وجود دارد. ستون‌های سنگی و ظروف سفالی قدیمی اهمیت و قدمت چادگان را حکایت می‌کنند.

آشنایی با شهرستان بی‌نظیر چادگان

موقعیت جغرافیایی

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آدرس دقیق چادگان کجاست؟
بهتر است اطلاع داشته باشید که چادگان تا مرکز استان اصفهان، یعنی اصفهان فقط ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد. مساحت شهرستان چادگان، ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است. تیران، کرون، فریدن و فریدون شهر از شهرها و شهرستان‌های نزدیک به چادگان هستند.
همچنین شهرستان چادگان، با استان چهار محال بختیاری هم مرز است. از نظر آبادانی شهرستان چادگان زبانزد خاص و عام است. همانطور که اشاره کردیم، زاینده رود یکی از دلایل چادگان است. آب و هوای مساعد، دلیل دیگر این سرسبزی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در اطراف شهرستان چادگان رشته کوه‌های معروفی قرار گرفته‌اند.
از آنجایی که شهر چادگان روی تپه‌های کم ارتفاع ساخته شده است، سیما و منظره خاصی در شکل‌گیری شهر را خلق کرده است. این اختلاف ارتفاع، عامل مهمی در جهت حفظ مزارع و باغات و کنترل توسعه مناطق مسکونی در بافت کشاورزی شهرستان شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید