محمودآباد یکی از شهرهای بسیار زیبای مازندران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از زیبایی‌های بی‍نظیر این شهر ساحل سرخرود می‌باشد که محبوبیت بسیاری در بین گردشگران دارد.

سرخرود ؛ ساحلی تماشایی در محمودآباد

سلام نو - سرویس گردشگری: قدم زدن در ساحل و حس کردن شن‌های نرم کنار دریا، تماشای موج‌ها و دیدن زیبایی‌های آن، همان چیزی است که می‌تواند حال شما را دگرگون کند. ساحل زیبا و شنی سرخ رود از دیگر جاهای دیدنی محمود آباد است که محبوبیت زیادی در میان گردشگران دارد.

این ساحل از یک طرف به دریا و از سمت دیگر به جنگل محدود می‌شود و منظره‌ای شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. اگر دوست دارید به یک ساحل متفاوت و دیدنی بروید، حتما ساحل شنی سرخ رود را انتخاب کنید.

سرخرود ؛ ساحلی تماشایی در محمودآباد

سرگذشت تاریخی منطقه سرخرود

من که صفای دریا و ساحل در همان یک‌بار زندگی‌ام به دلم نشسته بود، رفتم تا بیشتر از ته‌وتوی قضیه تاریخی این ساحل سر در بیاورم. من که نمی‌گویم، اما باستان‌شناسان پیشینه تاریخی ساحل سرخرود مازندران را به حدود ۴۰۰۰ سال قبل و احتمالا به پس و پیش همان دوران عصر آهن برمی‌گردانند. اصلا شاید نامش هم از همان روزهای زمین آمده که بعید می‌دانم قبل‌تر از آن نبوده باشد.

نمی‌دانم اصلا تمدنی در این ساحل بوده یا نه، اما درباره نامش که جست‌وجو کردم با چیزی روبه‌رو شدم که هوش از سرم پراند. درست و غلطش به پای محققان و کسانی که این چیزها را به لب آوردند، اما گفته می‌شود سر حدود ۴۰۰۰ نفر را در یک روز کامل از تن‌شان جدا کرده بودند و خون بود که آبی آسمانی دریا را کرده بود به سرخی خون و همین شد که نام سرخرود نشست به ساحلش.

سرخرود ؛ ساحلی تماشایی در محمودآباد

ویژگی آب‌وهوایی سرخرود

شهر ساحلی و جلگه‌ای غیر از مازندران نیست، که آب‌وهوای زمستانی به سرد و تابستان گرمی داشته باشد. اصلا همین می‌شود که بهترین زمان برای تازه کردن نفس و زدن دل به دریای خزر و ساحل سرخرود مازندران را باید بهار و تابستان دانست. یعنی آب‌وهوای سرخرود و ساحلش در همین روزها هستند که به دل‌تان می‌نشیند و حال‌تان را سر جایش می‌آورد.

سرخرود ؛ ساحلی تماشایی در محمودآباد

مردم‌شناسی و فرهنگ مردم بومی سرخرود

مردمان سراسر ایران که هر کدامشان روحیه و مهمان‌نوازی و فرهنگ خاص خودشان را دارند. مردم بومی سرخرود هم با جمعیت ۱۲.۳۴۵ نفری که از سرشماری در سال ۱۳۹۵ انجام شده، با کشاورزی برنج و ماهیگیری در دریای خزر و شکار پرنده‌های وحشی و باغداری، چرخ زندگی‌شان را می‌گذرانند و شب را به صبح می‌رسانند و اقتصاد بخش کوچکی از ایران را فراهم می‌کنند.

شیرینیِ گویش مازندرانی هم که از کوچک تا بزرگش آن را از بر هستند، در کنار لذت بردن از آداب و رسومی که خودش را در جشن‌های دینی و ایرانی مانند عروسی و عید نوروز و… نشان می‌دهد، برای مدت‌ها می‌ماند در خاطرات سفر به شمال‌تان.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***