شورای اروپا اعلام کرد که چهل ناظر اروپایی در امتداد مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان مستقر می‌شوند.

حضور ده‌ها ناظر اروپایی در مرز آذربایجان و ارمنستان

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، شورای اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که ۴۰ ناظر این اتحادیه در امتداد مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان مستقر خواهند شد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم با هدف تسهیل در برقراری صلح و امنیت در منطقه، و تحدید مرزهای بین‌المللی بین دو کشور همسایه است.

این ماموریت نظارتی در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان دو ماه طول می‌کشد.این تصمیم پس از درگیری‌های مرگبار در ماه سپتامبر در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان گرفته شد.

شورای اروپا در بیانیه‌ای در اوایل این ماه اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تعهد خود را به منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه «آلماآتا» تایید کردند که از طریق آن هر دو تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند.

حضور اروپا در ارمنستان

منابع خبری روز یکشنبه از حضور هیات اروپایی در ارمنستان برای بررسی وضعیت استقرار ناظران اروپا در مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان خبر دادند. پیش بینی می‌شود ناظران اروپا تا پایان ماه جاری در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر شوند. یک هیات ارزیابی فنی اتحادیه اروپا روز جمعه وارد ایروان شد.

این دو کشورهمسایه کماکان در نقاط مرزی دچار مشکل هستند. وزارت دفاع ارمنستان روز شنبه ارتش جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس در خطوط مرزی و تیراندازی به مواضع نیروهای ارمنستانی متهم کرد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز متقابلا نیروهای طرف مقابل را به تیراندازی متهم کرد.

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. روسیه بارها به عنوان میانجی بین دو کشور عمل کرده و اخیرا نیز حضور نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی را بین مرزهای باکو و ایروان خواستار شده بود.

وزیر خارجه روسیه به تازگی در دیدار با همتای ارمنستانی خود از آمادگی اعزام ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی برای استقرار در ارمنستان خبر داد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در دیدار با «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان گفت: «سازمان پیمان امنیت جمع آماده اعزام ناظران خود به ارمنستان است، این امر مستلزم تصمیم شورای امنیت جمعی این اتحادیه است.»

پایان پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید