مشهد به واسطه حضور مرقد مطهر امام هشتم در این شهر همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. زائران و مسافران این شهر همیشه هدیه‌ای به عنوان سوغاتی ماندگار از این شهر برای عزیزانشان تهیه می‌کنند.

معرفی بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد

سلام نو - سرویس گردشگری: بدر گذشته‌های نه‌چندان دور که زائران از نقاط مختلف ایران برای زیارت با کاروان به مشهد می‌رفتند سنت سوغاتی‌خریدن رواج داشت و خیلی مهم بود. خوشبختانه این سنت قدیمی حفظ شده است اما حالا انواع سوغات مشهد که می‌توانید انتخاب کنید بیشتر از گذشته است.

فیروزه نیشابور

در حوالی شهر مشهد و درست در اطراف شهر نیشابور، معادنی وجود دارد که محل استخراج فیروزه است و قدمت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال باز می‌گردد. فیروزه این سوغات مشهدی توسط هنرمندان و سنگ‌تراشان شکل داده می‌شود. امروزه هنر دست این عزیزان را در اشکالی مانند زیورآلات، ظروف‌های مزین شده به فیروزه، تابلوهای نفیس و تسبیح می‌توانید بیابید.

همچنین می‌توانید این سنگ‌ نفیس را به صورت تراش خورده یا نخورده تهیه کنید.

پیش از خرید این سوغات مشهد باید بدانید که فیروزه بر اساس نوع معدن، رنگ و طیف آن دسته‌بندی می‌شود.

هر چه در سنگ فیروزه طیف و رگه‌های آبی تیره و سبز وجود داشته باشد، فیروزه از ارزش بیشتری برخوردار است.

معرفی بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد

انگشتر

یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های مشهد، انگشتر است که مغازه‌های زیادی را می‌توانید در سراسر مشهد ببینید که انگشترهای مختلف را می‌فروشند. انگشترهایی که با سنگ‌های قیمتی تزئین می‌شوند و جنس آن‌ها معمولا از نقره است.

به همین دلیل است که در داخل حرم هم افراد زیادی این انگشترها را متبرک می‌کنند و به عنوان سوغات برای عزیزان خود می‌برند.

رکاب انگشترها، در اندازه و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که بهترین مرکز فروش آن بازار رضا است که طرح مورد نظر شما را هم روی سنگ حکاکی می‌کنند.

معرفی بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد

سنگ‌های معروف برای انگشترهای سوغات مشهد

مشهد شهر سنگ‌های قیمتی در جهان است و بیش از ۲۲ سنگ قیمتی را در اینجا شناخته است.

به همین دلیل هم انگشترهای نقره را می‌توانید با سنگ‌های مختلفی تهیه کنید که بعضی از آن‌ها قیمتی‌تر هستند و در جواهرات فروشی‌ها پیدا می‌شوند ولی سایر سنگ‌ها را می‌توانید از مغازه‌هایی که انگشتر را تهیه می‌کنید، بخرید.

فیروزه، عقیق، یاقوت، شرف شمس، زمرد، در نجف و حدید، رایج‌ترین سنگ‌هایی هستند که روی رکاب انگشترها سوار می‌شوند.

معرفی بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد

سایر زیورآلات زنانه و مردانه

یکی دیگر از جذاب‌ترین سوغات مشهد، زیورآلات است که هم برای آقایان و هم برای بانوان طراحی شده است.

علاوه بر انگشتر برای آقایان انواع دستبند چرم ساده و با پلاک، انواع زنجیره‌های نقره هم سوغاتی‌های زیبایی هستند که می‌توانید از مشهد بخرید.

زیورآلات زنانه هم به جرات لقب بهترین سوغات مشهد را برای خانم‌ها به خود اختصاص می‌دهند. در واقع مشهد به نقره‌هایش معروف است و تمامی زیورآلات نقره مثل گردنبند، دستبند، گوشواره و انگشترهای نقره در مراکز خرید و فروشگاه‌های مشهد به سادگی پیدا می‌شوند.

نقره‌هایی که با سنگ‌های مختلف مخصوصا فیروزه طراحی می‌شوند و یک سوغاتی جذاب و شیک برای خانم‌ها هستند.

تسبیح

در شهرهای مذهبی ایران، تسبیح یکی از بیشترین کالاهایی است که در فروشگاه‌های مختلف می‌توانید آن را پیدا کنید. تسبیح‌هایی که از جنس‌های مختلف تولید می‌شود و با قیمت‌های مختلف می‌توانید انواع آن را بخرید.

تسبیح‌های ارزشمندی که می‌توانید از مشهد تهیه کنید:

تسبیح‌های سنگی (فیروزه، یشم و عقیق)

تسبیح شاه مقصود

کهربا

یُسر

سندلوس

یکی از شیک‌ترین سوغاتی‌های مشهد تسبیح‌هایی است که از جنس سنگ‌های قیمتی تولید می‌شود و گزینه مناسبی برای آقایان محسوب می‌شود.

تسبیح‌های ظریف‌تری که از جنس فیروزه یا عقیق هستند هم یک سوغات ارزشمند برای خانم‌هاست.

معرفی بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد

گلیم و قالی

گلیم و فرش یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی هستند که در مناطق مختلف ایران می‌توانید نمونه‌های منحصر به‌فرد آن را ببینید. در خراسان‌ هم گلیم و قالی از جمله صنایع دستی است که عشایر خراسان آن را تولید می‌کنند و در شهرهایی مثل مشهد، انواع مختلف آن به‌فروش می‌رسد.گلیم‌هایی که از آن صنایع دستی مختلفی مثل کیف و کفش هم تولید می‌شود.

قالی و گلیم‌های مشهد در بازارهای سنتی مشهد با تنوع زیادی به فروش می‌رسند. مخصوصا بازار فرش مشهد که محل مناسبی برای انواع فرش‌های دست بافت و گلیم‌های خراسانی است.

حالا که در حال گشت‌وگذار در مشهد هستیم، بیایید سری هم بزنیم به پارک ملت مشهد که در بین محلی‌ها به زیبایی معروف است.

پوستین

پوستین همان پوست گوسفند یا سایر حیوانات است که با فراوری و دوخت از آن محصولاتی مثل کلاه، پالتو، پادری و … می‌سازند. این روزها ساخت پوستین کم شده است و طرفدار زیادی ندارد. در بعضی مناطق خراسان هنوز هم روستاییان پوستین می‌سازند. اگر علاقه به این نوع صنایع دستی دارید باید با پرس‌وجو فروشندگان آن را پیدا کنید.

معرفی بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد

دیگ سنگی یا هرکاره

هرکاره نام نوعی ظرف سنگی است که با تراشکاری و قلم‌زنی نوعی سنگ ساخته می‌شود. ظرف مخصوص پخت دیزی و ظرف‌های ساییدن مواد غذایی خشک مثل هاون از انواع متداول‌اند.

نوع بدون طرح و نقش که ارزان‌تر است برای آشپزی مناسب است و باتوجه‌به سنگی‌بودن آن، غذا با گرمای ملایم پخته می‌شود. انواع لعاب‌کاری‌شده و قلم‌کاری‌شده هم دکوری و زینتی‌اند.

از سنگ‌ها و لوازم تزئینی که بگذریم می‌رسیم به خوردنی‌ها. امکان ندارد کسی به خراسان سفر کند و حداقل یکی از خوردنی‌های سوغات مشهد را که معرفی می‌کنیم نخرد. در خیلی از مراکز خرید مشهد که نزدیک حرم قرار دارند، به‌راحتی می‌توانید دیگ سنگی پیدا کنید.

معرفی بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد

نبات

چای لاهیجان با نبات زعفرانی مشهد در کنار خرمای خوزستان یک ترکیب خوشمزه اصیل ایرانی است.

باتوجه‌به این که خراسان رضوی بزرگ‌ترین تولیدکننده نبات در ایران است، به هر بازاری سر بزنید حتما می‌توانید نبات تازه پیدا کنید. به‌جز نبات زعفرانی انواع نبات طعم‌دار گیاهی و میوه‌ای هم در بازار موجود است.

۸- خشکبار، برگه آلو و میوه خشک

ردشدن از کنار ویترین‌های پر از زردآلوی خشک، آلوبخارا، فندق، نخود و کشمش کار آسانی نیست.

استان خراسان و شهرهای نیشابور و خرو قطب‌های تولید آلو و انواع خشک‌شده آلو هستند. اگر شما هم ذائقه ترش و ملس دارید خرید این میوه‌های ترش‌مزه را فراموش نکنید.

بخش بزرگی از سوغات مشهد که زائران به خانه می‌برند خشکباری مثل کشمش و انواع دانه‌هاست. از مزه آنها که بگذریم خواص فندق، گردو، بادام و … جایی برای حرف باقی نمی‌گذارد.

معرفی بی‌نظیرترین سوغاتی‌های مشهد

ادویه

به‌جز انواع ادویه ایرانی و وارداتی از کشورهای همسایه که به‌صورت جداگانه می‌فروشند، نوعی ادویه ترکیب‌شده به نام هفت‌قلم در مشهد محبوب و پرفروش است و به یکی از سوغات مشهد تبدیل شده. ادویه‌های سازنده عبارت‌اند از:

  • دارچین
  • زردچوبه
  • گلپر
  • زنجبیل
  • فلفل‌سیاه
  • فلفل‌قرمز
  • سماق
کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید