او می داند که در نهایت با افرادی مثل آذری جهرمی و ستاری مقایسه خواهد شد، پس حداقل در شرایط فعلی به دستاوردهای مهم می اندیشد نه به بازی های رسانه ای و کشمکش های سهم بردن از قدرت!

کار هر چه قدر صعب تر باشد برای بذرپاش جذاب تر است

سلام نو-سرویس سیاسی: نامه معرفی وزیر رفاه ۹ شهریور به مجلس تحویل شده است که به علت تعطیلات مجلس متعاقبا در دستور کار قرار می‌گیرد. باتوجه به پایان مهلت سه‌ماهه سرپرستی، رئیس جمهور از رهبر انقلاب درخواست کرد تا جلسه رای اعتماد سرپرست کنونی امکان فعالیت داشته باشد که مورد موافقت معظم‌له قرار گرفت.

توییت سخنگوی دولت، پس از انتشار خبری مبنی بر انصراف سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از معرفی به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، هر چند از تب و تاب این خبر کاست اما دوباره این سوال را به جریان انداخت که آیا زاهدی وفا گزینه مناسبی برای این وزارتخانه است؟

در این خصوص مصاحبه ای با حمید محمدعلی زاده کارشناس منابع انسانی که سابقه مدیریت مدرسه حکمرانی اسما و سرپرستی آکادمی ترجمان گام دوم را در کارنامه خود دارد داشتیم تا درباره مهرداد بذرپاش، یکی از گزینه هایی که از سال گذشته برای تصدی این پست مطرح بود، صحبت کنیم.

سوابق مرتبط مهرداد بذرپاش با وزارت خانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی چیست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این نکته توجه داشت که مقام وزارت اساسا جایگاهی سیاسی است و وزارتخانه مورد نظر  هم هر چند مدیریت سه عرصه مهم از امور اجتماعی و اقتصادی را برعهده دارد، بیش از هر چیز نیازمند ایجاد همراهی و هم افزایی میان بازیگران درونی و بیرونی این سه عرصه است. تجربه یک سال اخیر هم به خصوص نشان داد که وزیر این وزارتخانه، به دلیل ارتباط مستقیم حوزه وظایف و عملکرد آن با معیشت و زندگی روزمره شهروندان، باید خط قرمزها و حساسیت های افکار عمومی و محدودیت های دولتی و حاکمیتی را به خوبی بشناسد و در مقابل آنها رویکردی عمل گرایانه و مبتنی بر پیامدهای واقع گرایانه داشته باشد.

با این توضیح، شاهد هستیم بذرپاش در تجربه زیسته خود  از دهه ۸۰ نخست در کسوت یک فعال دانشجویی و پس از آن، همواره با یک نگرش گفتمانی سعی داشته فعالانه در میدان باشد. همراهی او با آقای احمدی نژاد در دوران شهرداری ناظر به همین ویژگی است. به نظر می رسد فارغ از محبوبیت و مقبولیت، او به دنبال هدفی می رود که به نظرش درست است و به دنبال هیاهو و شوآف مرسوم و فرار رو به جلو مثل بسیاری از عزیزان دیگر هم نیست. حتی مشاهده می کنیم او چه پس از برکناری از معاونت جوانان رییس جمهوری، حواشی پیرامون فیش های پرداختی در سایپای تحت مدیریت‌ش و یا توسکا و در مورد اخیر انتصابش به عنوان رییس دیوان محاسبات، همواره سعی داشته با ارائه عملکرد و نتایج قابل دفاع، نشان دهد قرار گرفتن او در آن جایگاه ها و تصمیماتش نه تنها خالی از لطف نبوده بلکه برای اکوسیستم محل خدمتش آورده های مناسبی هم داشته است.

نقش آفرینی پررنگ در شکستن لایه های بسته مدیریتی در شهرداری و بعد از آن نظام اجرایی کشور، تولید محصول تیبا که در زمان خود باعث پیشی گرفتن سایپا از ایران خودرو در شاخص های مالی شد و در پست اخیرش به هنگام سازی فرآیندهای نظارت بر روند هزینه کرد بودجه که ارائه گزارش تفریغ بودجه را در نیمه نخست سال میسر نمود از جمله این موارد است. البته در این مسیر صددرصد مسایلی هم بوده است که وی می توانسته بهتر عمل کند، اما در حال حاضر ما در کشور فردی با شرایط سنی ایشان که توانمندی و تجربه های مشابه نظیر عضویت در هیئت دولت، هیئت رییسه مجلس، مدیرعاملی هلدینگ صنعتی، ریاست دستگاه نظارتی و غیره را داشته باشد شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نداشته باشیم.

این مسیر زیسته و تجربیات که البته جزییات مثبت و منفی آن از منظر ما پنهان است، برای عضویت در هیات دولت آقای رئیسی کافی به نظر می رسد و حتی از سوابق تعداد قابل توجهی از عزیزان عضو هیات دولت هم قابل توجه تر است. توجه به عنصر تجربه چندموضوعی-بین سازمانی از این جهت مهم است که وزارتخانه مورد بحث، خود از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده است که میان اجزاء آن وحدت رویه و اتفاق نظر وجود ندارد، راهبری صندوق های بازنشستگی که از یک سو آینده آنها یکی از چالشهای ایران است و از سوی دیگر مدیریت دارایی ها و بنگاه های آنها حساسیت افکار عمومی را برانگیخته است برعهده این وزارتخانه است، نظام حقوق و دستمزد توسط این وزارتخانه کنترل می شود و وظایف فراوان دیگری نیز دارد . هر چند اگر من جای ایشان بودم بعد از قرار نگرفتن در گزینه های انتخابی سال گذشته و معرفی اخیر آقای زاهدی وفا و انتظارات گروه های مختلف از وزیر این وزارتخانه خاص، حداقل برای وزارت کار قبول مسئولیت نمی کردم اما به نظر می رسد کار هر چقدر صعب تر باشد برای بذرپاش جذاب تر است!

کار هر چه قدر صعب تر باشد برای بذرپاش جذاب تر است

نکات مثبت مهرداد بذرپاش که می تواند او را در قامت وزیر دولت رئیسی معرفی کند چیست؟

نترسیدن از شروع مسیرهای پیچیده، توجه به رویکردهای مختلف در عین پذیرش مسئولیت تصمیم گیری و نگاه فناورانه. بذرپاش نشان داده که از انتخاب مسرهای سخت ابایی ندارد و از سوی دیگر سخن های مختلف را هم می شنود و برای این منظور حتی سالها قبل همکار اصلی تاسیس مرکز پژوهشی ای بود که بتواند کمک کند جنبه های مختلف حکمرانی مورد توجه قرار گیرد. از همه مهم تر، توجه به فناوریری، هم از منظر نرم و هم سخت آن، برای تبیین و پیاده سازی فرآیندهایی که برای تحول و حرکت سازمانها و بنگاهها مورد نیاز است. در یک کلام بذرپاش واجد صفات نسل جوانی است که می تواند حرکت را به سازوکارهای اجرایی بازگرداند.

چقدر احتمال دارد که در صورت معرفی بذرپاش رای بیاورد؟

به دلایلی معتقدم که بذرپاش گزینه مطلوب رئیس جمهور و اطرافیانشان نیست و ساختار کابینه هم برای حضور ایشان مساعد نیست و امیدوارم ایشان قبول نکنند، هرچند عرض کردم پیچیده بودن مسائل اتفاقا می تواند او را برای پذیرش مسئولیت مجاب کند. در صورت معرفی از سوی دولت بعید می دانم مخالفت جدی در مجلس علیه ایشان وجود داشته باشد.

به نظر شما در صورت حضور بذرپاش، آیا او به صورت مشخص می‌تواند با مخبر و رضایی هماهنگ باشد یا نه؟

آقای بذرپاش نشان داده است به قواعد بازی آشناست و به آنها احترام می گذارد. اگر او قبول کند وارد چالش وزارت کار شود، سعی خواهد کرد تمام بازیگران را با خود همراه کند نه آنکه با آنها به تقابل بپردازد. او در انتها به نتیجه کارنامه وزارت خود می اندیشد. او می داند که در نهایت با افرادی مثل آذری جهرمی و ستاری مقایسه خواهد شد، پس حداقل در شرایط فعلی به دستاوردهای مهم می اندیشد نه به بازی های رسانه ای و کشمکش های سهم بردن از قدرت!

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید