۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
کد خبر: 55386837

این بنا از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. دکوراسیون خانه برای سبک آن دوره معمول است: کاشی‌های رنگارنگ، ستون‌ها و طاق‌ها فضایی اصیل بی‌نظیر ایجاد می‌کنند. باغ آرام پر از درختان شکوفه، گل‌ها و بوته‌ها است که با فواره‌ها و مجسمه‌های فیروزه‌ای تزئین شده است.

همه چیز درباره موزه مقدم  تهران

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: موزه مقدم خانه‌ای است که به عنوان یکی از با ارزش‌ترین خانه‌های جهان شناخته می‌شود. مجموعه موزه از خود خانه و یک باغ زیبا تشکیل شده است که با خیال راحت از سر و صدای خیابان در پشت دیوارهای ضخیم پنهان شده است. ورودی موزه از خیابان مشخص نیست، اما آماده است تا تمام زیبایی خود را به روی مسافران کنجکاویی که متوجه درب محجوب موزه می‌شوند بگشاید.

https://apochi.com/wp-content/uploads/2018/05/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85.jpg

تاریخ موزه مقدم

این خانه نمونه‌ای مجلل از بناهای دوران قاجار است. در اصل متعلق به یکی از مراجع شهر به نام احتساب‌الملک بوده است. بعدها پسرش محسن مقدم وارث خانه شد و به همراه همسرش سلما صاحب خانه شد. این خانه علاوه بر اینکه خود یک بنای معماری و فرهنگی است، مجموعه ای باورنکردنی از اشیاء قیمتی است.

این خانه به دانشگاه تهران رسیده است که بعد از فوت محسن نیز نظارت خود را ادامه داد. در سال 2009، این خانه بازسازی شد و برای تبلیغات به عنوان موزه افتتاح شد.

https://apochi.com/wp-content/uploads/2018/05/68059872-1.jpg

معماری موزه مقدم

موزه مقدم از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. دکوراسیون خانه برای سبک آن دوره معمول است: کاشی‌های رنگارنگ، ستون‌ها و طاق‌ها فضایی اصیل بی‌نظیر ایجاد می‌کنند. باغ آرام پر از درختان شکوفه، گل‌ها و بوته‌ها است که با فواره‌ها و مجسمه‌های فیروزه‌ای تزئین شده است. این باغ به ویژه در فصل بهار که طبیعت در آفتاب ملایم از خواب بیدار می‌شود، نفس‌گیر است.

یکی از اتاق‌های خانه با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و مرجان تزئین شده است. همچنین مهمانان می‌توانند کاشی‌های طلایی منحصر به فرد را تحسین کنند که یکی از دیوارها را تزئین می‌کند.

https://apochi.com/wp-content/uploads/2018/05/Moghadam_museum-1.jpg

نمایشگاه موزه مقدم

محسن مقدم نقاش، باستان شناس و استاد هنر بود. هم او و هم سلما علاقه زیادی به فرهنگ و تاریخ داشتند و به همین دلیل است که زندگی خود را وقف جمع‌آوری اشیاء با ارزش از سراسر جهان کرده‌اند، آنها را در خانه نگه داشته‌اند و از آنها به عنوان فرزندان خود مراقبت کرده‌اند. نسل‌های بعدی برخی از قطعاتی را که مقدم از بازرگانان خریده بود یا برخی از خانه‌هایی که صاحبانشان قصد تخریب آن‌ها را داشتند، بیرون آوردند و به کلکسیونرهای خارجی آنها را قاچاق کردند، برخی از قطعات دوباره از خارج برگردانه شدند. بازدیدکنندگان اکنون می‌توانند یک نمایشگاه از مجموعه منسوجات کمیاب محسن را تماشا کنند. سایر نمونه‌ها در حالت یخ زده قرار دارند تا از تخریب آنها جلوگیری شود. تعدادی سفال قرمز از مجموعه باستان شناسی چشمه علی که قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلاد می‌رسد، در این نمایشگاه نقاشی، موزاییک، مجسمه و سایر اقلام به همراه عکس‌های محسن و سلما وجود دارد.

https://apochi.com/wp-content/uploads/2018/05/moghadam-house-tehran-iran-dreamiran.jpg

موقعیت موزه مقدم

این موزه در قلب تهران، در خیابان امام خمینی، در فاصله چند قدمی ایستگاه مترو حسن آباد و ایستگاه اتوبوس BRT البرز واقع شده است. به دلیل نزدیک بودن به کاخ گلستان ، بازار بزرگ و موزه های متعدد می‌توانید آن را به راحتی در لیست سفر خود قرار دهید .

https://apochi.com/wp-content/uploads/2018/05/11-750x563-1.jpg

محل اقامت در نزدیکی موزه مقدم

موزه مقدم به دلیل موقعیت مرکزی خود هتل‌های زیادی در اطراف خود دارد. اگر قصد سفری مقرون به صرفه دارید، هتل 1 ستاره مهر یا هتل ثامن را امتحان کنید. هر دو در فاصله چند قدمی قرار دارند. اتاق‌های دنج را می‌توانید در هتل‌های ۲ ستاره شهریار، ایران مرکزی یا هتل گلستان پیدا کنید. برای اقامت لوکس بیشتر به هتل بزرگ فردوسی مراجعه کنید. هتل 5 ستاره اسپیناس خلیج فارس گزینه دیگری است که می‌توانید برای انتخاب در نظر بگیرید.

https://apochi.com/wp-content/uploads/2020/02/Moghadam-Museum-Iran.jpg

محل غذا خوردن در نزدیکی موزه مقدم

پس از بازدید از موزه مقدم، ناهار را در یکی از کافه‌ها و رستوران‌هایی که در فاصله کمی از موزه قرار دارد، صرف کنید. می‌توانید کافه ملک افسانه‌ای را در خیابان کوشک مصری امتحان کنید یا در بازار بزرگ قدم بزنید. بهترین مکان برای تجربه فضای اصیل و البته امتحان کردن غذاهای سنتی. همچنین، می‌توانید مکان‌های دنج و مدرن زیادی مانند کافه راش پیدا کنید.

https://apochi.com/wp-content/uploads/2018/05/Moghadam-Museum-1.jpg

زمان بازدید از موزه مقدم

موزه مقدم مکان بی‌نظیری است که شما را متحیر می‌کند و نیاز به ساعت‌ها وقت گذاشتن برای تماشای تمام زیبایی‌های دکور داخلی و باغ دارد. پس از خیابان‌های خاکستری تهران با درخشندگی و رنگارنگی از خود پذیرایی کنید و لحظاتی آرام را در این مکان منحصربفرد سپری کنید. موزه مقدم همه روزه به جز شنبه ها از ساعت 9 الی 16:30 باز است. حیاط موزه به ویژه در فصل بهار خیره کننده است، در حالی که درختان و گل‌ها شکوفا می شوند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید