در اوایل قرن بیست و یکم، گردشگری بین‌المللی به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان تبدیل شده بود و تأثیر آن از قطب شمال تا قطب جنوب به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شد. بنابراین، تاریخ گردشگری از علاقه و اهمیت زیادی برخوردار است. این تاریخ بسیار قبل از ضرب سکه‌ای کلمه توریست در پایان قرن هجدهم آغاز می‌شود.

تاملاتی در باب مفهوم «گردشگری»

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: گردشگری، عمل و فرآیند گذراندن وقت دور از خانه به دنبال تفریح، آرامش و لذت و در عین حال استفاده از ارائه خدمات تجاری است. به این ترتیب، گردشگری محصول تمهیدات اجتماعی مدرن است که در اروپای غربی در قرن هفدهم آغاز شد، اگرچه پیشینه‌هایی در دوران باستان کلاسیک دارد.

گردشگری از این جهت از اکتشاف متمایز می‌شود که گردشگران یک «مسیر دلخواه» را دنبال می‌کنند، از سیستم‌های تدارکاتی مستقر بهره می‌برند و همانطور که شایسته افراد لذت‌جو است، عموما از دشواری، خطر و خجالت مصون هستند. با این حال، گردشگری با سایر فعالیت‌ها، علایق و فرآیندها، از جمله، زیارت، همپوشانی دارد. این موضوع باعث ایجاد دسته‌های مشترکی مانند «گردشگری تجاری»، «گردشگری ورزشی» و «گردشگری پزشکی» و (سفر بین‌المللی که به منظور دریافت مراقبت‌های پزشکی انجام می‌شود) می‌شود.

ریشه‌های گردشگری

تاملاتی در باب مفهوم «گردشگری»

در اوایل قرن بیست و یکم، گردشگری بین‌المللی به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان تبدیل شده بود و تأثیر آن از قطب شمال تا قطب جنوب به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شد. بنابراین، تاریخ گردشگری از علاقه و اهمیت زیادی برخوردار است. این تاریخ بسیار قبل از ضرب سکه‌ای کلمه توریست در پایان قرن هجدهم آغاز می‌شود. در سنت غربی، سفرهای سازمان‌یافته با زیرساخت‌های پشتیبانی، گشت و گذار و تأکید بر مقاصد و تجربیات ضروری را می‌توان در یونان باستان و روم یافت که می‌تواند منشأ هر دو «گردشگری میراث» (با هدف جشن و قدردانی) باشد. از مکان‌های تاریخی با اهمیت فرهنگی شناخته شده) و استراحتگاه‌های ساحلی. عجایب هفتگانه جهان برای یونانیان و رومی‌ها به مکان‌های گردشگری تبدیل شد.

زیارت پیشینیان نتیجه مشابهی را ارائه می‌دهد و تمدن‌های شرقی را وارد بازی می‌کند. اهداف مذهبی آن با مسیرهای تعریف شده، مهمان نوازی تجاری و آمیخته‌ای از کنجکاوی، ماجراجویی و لذت در میان انگیزه‌های شرکت کنندگان همزیستی دارد. زیارت به اولین مکان‌های بودایی بیش از ۲۰۰۰ سال پیش آغاز شد، اگرچه تعریف گذار از محرومیت‌های موقت گروه‌های کوچک راهبان به شیوه‌های توریستی قابل تشخیص دشوار است. زیارت مکه از قدمت مشابهی برخوردار است. وضعیت توریستی حج با توجه به تعداد تلفاتی که حتی در قرن بیست و یکم همچنان در سفر از طریق صحرا متحمل می‌شدند، مشکل ساز است. آبگرم حرارتی به‌عنوان یک مقصد توریستی صرف‌نظر از ارتباط‌های زیارتی با این مکان به‌عنوان یک چاه مقدس یا چشمه‌ای مقدس با وجود برگرفتن برچسب انگلیسی زبان آن از Spa، یک استراحتگاه اولیه در بلژیک کنونی، لزوماً یک اختراع اروپایی نیست. قدیمی‌ترین انسن ژاپنی (چشمه‌های آب گرم) حداقل از قرن ششم برای حمام‌کنندگان پذیرایی می‌کرد. گردشگری از بدو پیدایش، پدیده‌ای جهانی بوده است.

گردشگری مدرن مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که به طور فزاینده‌ای فشرده، سازمان‌یافته و تجاری است و ریشه‌های آن را می‌توان در غرب صنعتی و فراصنعتی یافت. تور بزرگ اشرافی از مکان‌های فرهنگی در فرانسه، آلمان و به‌ویژه ایتالیا از جمله مکان‌های مرتبط با گردشگری روم کلاسیک ریشه در قرن شانزدهم داشت. با این حال، این کشور به سرعت رشد کرد و دامنه جغرافیایی خود را گسترش داد و مناظر آلپ را در نیمه دوم قرن هجدهم، در فواصل بین جنگ‌های اروپایی، در بر گرفت. (اگر حقیقت از نظر تاریخی اولین قربانی جنگ باشد، گردشگری دومین قربانی است، اگرچه ممکن است متعاقبا شامل زیارتگاه‌ها و مکان‌های میدان نبرد و حتی در اواخر قرن بیستم، اردوگاه‌های کار اجباری شود.) به عنوان بخشی از گسترش تور بزرگ، آن انحصارطلبی تضعیف شد زیرا رده‌های متوسط تجاری، حرفه‌ای و صنعتی در حال گسترش به زمین‌داران و طبقات سیاسی در آرزوی دسترسی به این آیین عبور برای پسرانشان پیوستند.

در اوایل قرن نوزدهم، سفرهای اروپایی برای سلامتی، تفریح و فرهنگ در میان طبقات متوسط و راه‌هایی برای کسب سرمایه فرهنگی (آن مجموعه دانش، تجربه و صیقل‌پذیری که برای آمیختن در جامعه مودب ضروری بود) رایج شد. با کتاب‌های راهنما، آغازگرها، توسعه بازارهای هنری و سوغات و سیستم‌های حمل‌ونقل و اقامتی که با دقت کالیبره شده بودند، هموار شدند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید