اردبیل شهری زیبا با گردشگران بسیار است. این شهر جاذبه‌های زیادی دارد که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این شهر بناهای تاریخی بسیاری در دل دارد. قدیمی‌ترین حمام سنگی جهان نیز در این شهر واقع شده است.

قدیمی‌ترین حمام سنگی جهان در اصفهان

سلام نو - سرویس گردشگری: حمام سنگی گیوی اردبیل را بدون هیچ شک و تردیدی می توان قدیمی ترین حمام ایران و جهان دانست که خاصیت های بسیار شگفت آوری دارد. حمام سنگی که مردم و اهالی منطقه به آن ((داش حامامی)) می گویند، حمامی طبیعی است که از لحاظ ظاهری مثل غار است و در دامنه ی کوه قرار دارد. وقتی وارد این حمام می شوید فضایی مستطیل شکل را می بینید که دور تا دور آن از سنگ تشکیل شد. این حمام یکی از حمام های تاریخی ایران به شمار می رود.

حمام سنگی در جنوب استان اردبیل و سمت شرقی شهر گیوی میان باغات و کنار رودخانه گیوی قرار گرفته است. این حمام یک اتاقک مربع شکل با ابعاد حدود پنج متر است که در دل کوهی سنگی کنده شده است و یک در ورودی دارد. در فضای طبیعی کوچک ۴۰ متر مربعی حمام سنگی، آب در سه نقطه از آن با درجه حرارت‌های متفاوت تراوش می‌کند. آب این حمام معدنی و برای رفع سنگ کلیه مفید است.

قدیمی‌ترین حمام سنگی جهان در اصفهان

تاریخچه حمام 

در مورد زمان ساخت این مکان تاریخی اطلاعات دقیق و درستی در دست نیست.

به درستی مشخص نیست این حمام دست کند کی ساخته شده است. میتوان آنرا با دخمه های سنگی بسیاری که در منطقه آذربایجان قرار دارند مقایسه کرد که اکثرا مربوط به دوره اورارتویی هستند. برای تعیین دوره تاریخی این حمام نیاز به کار کارشناسی ویژه ای است که تاکنون انجام نشده است. ولی شاید این حمام قدیمی ترین حمام دنیا باشد که هنوز هم از آن استفاده میشود و آب گرم دارد.

قدیمی‌ترین حمام سنگی جهان در اصفهان

معماری داخل حمام

این مکان تاریخی در واقع یک اتاق سنگی ۴۰ متری می باشد، که از تراشیدن و شکافتن سنگ های سخت شکل گرفته است. حمام سنگی گیوی دارای یک درب ورودی و دیوار سنگ چین از سمت جنوب است که فضای داخل حمام را از فضای خارجی جدا می کند. نکته ی جالب در مورد شکل و جهت تراش و کندن اتاق سنگی است. در واقع برای اینکه هوای داخل حمام همیشه گرم و مناسب باشد، اتاق سنگی حمام مایل به داخل زمین تراشیده شده است.

در این فضا آثار تصنعی به چشم دیده نمی شود و بجز درب فلزی ورودی آن درون آن اعم از حوضچه ها و آبریز طبیعی است. مردم شهر گیوی هنوز هم از این حمام استفاده می نمایند . آنها عقیده دارند آب حمام اثر خاصی بر آنها دارد و بعد از استحمام به شدت گرسنه می شوند. درون حمام سکوهایی برای نشستن درون سنگ کنده شده است و به دلیل چشمه آب گرم درون فضا مملو از بخار است. استحمام با آب آن به قدری پوست و موی انسان را نرم و لطیف می کند که با هیچ فرآورده بهداشتی امروزی قابل مقایسه نیست و استحمام با آن بصورت رایگان می باشد .لازم به ذکر است که این حمام تنها حمامی در جهان می باشد که برای شستشوی مو و ... در این حمام نیازی به مواد شوینده ای همچون صابون و شامپو نیست؛ چرا که خاصیت درمانی و بهداشتی آب این حمام مطلب مذکور را ثابت کرده است.

قدیمی‌ترین حمام سنگی جهان در اصفهان

موقعیت جغرافیایی

حمام سنگی گیوی اردبیل در شهرستان کوثر و در قسمت جنوب شرقی شهر گیوی و در کنار رودخانه ی گیوی چایی قرار دارد.

خواص حمام

از جمله خاصیت منحصر به فرد آب این حمام تاریخی که هم می توان با آن استحمام کرد و هم از آن آب نوشید؛ این است که برای رفع سنگ کلیه مفید می باشد.برخی از اهالی شهر آب ولرم آن را به خانه خود برده و نوشیدنی هایی همچون چای را درست می کنند که این آب طعم خاصی به چای می بخشد .حمام سنگی گیوی علاوه بر استفاده شهروندان ، جاذبه ای گردشگری برای این شهرستان محسوب می شود. این مجموعه هم ‏اکنون به صورت سنتی مورد استفاده اهالی قرارگرفته و پذیرای مسافران و گردشگران است. داش حامامی بنایی منحصر بفرد است که در مکانی با مناظر طبیعی زیبا و شگفت انگیز واقع شده است. این محل در تعطیلات بویژه در ایام نوروز یکی از قطب های جذب گردشگر در شهرستان گیوی می باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید