امروزه تعداد زیادی از دانش آموزان، به سمت رشته‌های هنری می‌روند. هرچند هنر در سال‌های اخیر بین رشته‌های دانشگاهی، طرفدار زیادی نداشت، اما خوشبختانه الآن هنر توانسته توجه مردم را به خود جلب کند و در پی آن، بازار کار خوبی نیز داشته باشد.

رشته های دانشگاه هنر تهران - معرفی برترین دانشکده ها

درست مثل دانش آموزانی که به رشته‌های مهندسی علاقه‌مندند و از این رو درباره دانشگاه‌های مورد نظر و رشته‌هایشان تحقیق می‌کند، این تحقیق و بررسی نیز، برای دانش آموزان شیفته هنر خیلی مهم است. دانشگاه هنر تهران، برترین و با اعتبارترین دانشگاه بین دانشگاه‌های هنر در ایران است و هر سال، خیل زیادی از دانشجویان را در رشته‌های مختلف به خود جذب می‌کند. چون این دانشگاه، انتخاب اول بسیاری از افراد است، قصد داریم این مقاله را به رشته های دانشگاه هنر تهران اختصاص دهیم تا سهمی کوچک در انتخاب مسیر آینده‌تان داشته باشیم.

درباره دانشگاه هنر تهران

در زمان قدیم، تحصیل هنر در دانشگاه، چندان رواج نداشت و اکثر کسانی که به هنر علاقه داشتند، رشته‌ای دیگر را به عنوان رشته آکادمیک انتخاب می‌کردند و هنر را در کنار آن و در خارج دانشگاه دنبال می‌کردند. ولی امروز، آموزش دانشگاه‌ها، پیشرفت زیادی داشته و می‌بینیم که تعداد فارغ‌التحصیلان هنر که وارد بازار کار می‌گردند روز به روز بیشتر می‌شود. از این رو دیگر تحصیل هنر در دانشگاه، چیز عجیبی نیست، بلکه قبولی، به ویژه در رشته های دانشگاه هنر تهران، بسیار رقابتی شده است. اگر از جمله دانشجویانی هستید که می‌خواهد در یکی از رشته‌های دانشگاه هنر تهران قبول شود، حتماً باید آموزش‌های لازم را ببینید و در کنکور هنر، رتبه‌ای عالی کسب کنید. در صورتی که علاقمند به هر یک از رشته‌های هنری هستید می‌توانید با مراجعه به فرادرس، آموزش‌های لازم را در این زمینه دنبال کنید. فرادرس یک منبع جامع برای آموزش و تمرین در زمینه‌های مختلف هنری می‌باشد.

تاریخچه دانشگاه هنر تهران

قبل از معرفی رشته های دانشگاه هنر تهران، بد نیست به تاریخچه این دانشگاه نگاهی بیندازیم. این دانشگاه، بزرگ‌ترین مرکز آموزش دانشگاهی در ایران است که به رشته های هنری اختصاص داده شده است. دانشگاه هنر تهران، ۱۲۹۷، یعنی بیش از ۱۰۰ سال پیش تاسیس شده است. پس از فعالیت دانشگاه تا سال ۱۳۵۷، پنج موسسه هنری دانشکده هنرهای تزئینی، هنرکده موسیقی ملی، هنرستان عالی موسیقی، دانشگاه فارابی و دانشکده هنرهای دراماتیک با هم ادغام شدند و یک مرکز جامع را تشکیل دادند. نام این دانشگاه در آن زمان، مرکز آموزش عالی بود، و سپس در سال ۱۳۷۰، این نام، به دانشگاه هنر تغییر کرد. دانشگاه هنر در آن سال، از چهار دانشکده سینما و تئاتر، هنرهای تجسمی، هنرهای کاربردی و پردیس اصفهان تشکیل شده بود. پس از آن، در سال‌ ۱۳۷۳ دانشکده‌های موسیقی و در سال ۱۳۸۰ معماری و شهرسازی، به آن افزوده شد. البته دانشکده پردیس اصفهان، از سال ۱۳۷۹ از زیرمجموعه این دانشگاه حذف شد.

دانشکده های دانشگاه هنر تهران

دانشگاه هنر تهران از چندین دانشکده تشکیل شده است و ما قصد داریم رشته ها را در کنار دانشکده‌هایشان به شما معرفی کنیم.

دانشکده حفاظت و مرمت

معرفی این دانشکده، به سال ۱۳۹۴ برمی‌گردد و در ۴ رشته تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکترا فعالیت دارد. رشته های دانشگاه هنر تهران در دانشکده حفاظت و مرمت، در حوزه تخصصی آثار تاریخی و باستانی است.

رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از:

  1. مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی
  2. مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی
  3. هنرهای اسلامی
  4. مطالعات موزه

رشته ای که در مقطع دکترا تدریس می‌شود نیز، مرمت اشیا است.

رشته های دانشگاه هنر تهران - معرفی برترین دانشکده ها

دانشکده سینما و تئاتر

دانشکده سینما و تئاتر، یکی از با قدمت‌ترین دانشکده‌های دانشگاه هنر تهران است و رشته‌های آن، از شهرت بالایی برخوردارند. این دانشکده، در ابتدا با نام اداره هنرهای دراماتیک، در سال ۱۳۳۶ شروع به کار کرد و تا به امروز نیز، دانشکده‌ای فعال است. در بین رشته های دانشگاه هنر تهران دانشکده سینما و تئاتر، رشته‌های معروفی مثل بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و صحنه‌آرایی یا دکور را می‌بینیم. این دانشکده در سال ۱۳۶۲ تغییراتی را تجربه کرد و در پی آن به صورت تخصصی فعالیت خود را ادامه داد. دو گروه این دانشکده، عبارت‌اند از تئاتر و سینما. رشته‌های دانشکده سینما و تئاتر را در ادامه معرفی می‌کنیم.

رشته های کارشناسی گروه سینما:

  1. کارگردانی
  2. فیلم‌نامه نویسی
  3. فیلم‌برداری
  4. تدوین

رشته های کارشناسی گروه تئاتر:

  1. بازیگری
  2. کارگردانی
  3. ادبیات نمایشی
  4. طراحی صحنه
  5. نمایش عروسکی

رشته های کارشناسی ارشد:

  1. سینما
  2. کارگردانی
  3. نمایش عروسکی
  4. ادبیات نمایشی

رشته دکترا:

  • دکترای تخصصی تئاتر

دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر

دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، در ماه خرداد ۱۳۹۴ در این دانشگاه تاسیس گردید. هم اکنون ۳ رشته در این دانشکده آموزش داده می‌شود و بنا بر این است که رشته های بیشتری به آن اضافه شوند.

رشته های کنونی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر عبارتند از:

رشته های کارشناسی ارشد:

  1. پژوهش هنر
  2. فلسفه هنر

رشته های دکترا:

  1. تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر
  2. پژوهش هنر

رشته های دیگری که قرار است در آینده در مقطع دکترا اضافه گردند:

  1. تاریخ هنر
  2. فلسفه هنر
  3. حکمت هنرهای دینی

دانشکده معماری و شهرسازی

رشته های دانشکده معماری و شهرسازی، به دلیل داشتن بازار کار بیشتر، طرفداران زیادی دارند و قبولی در آن‌ها، به مراتب سخت‌تر است. امروزه جمعیت کشور رو به افزایش است و از این رو، معماری و شهرسازی بیش از پیش، اهمیت پیدا کرده است. دانشگاه هنر تهران، رشته های زیادی در این حوزه دارد که عبارتند از:

  1. معماری
  2. معماری داخلی
  3. علم و فناوری معماری
  4. برنامه ریزی شهری
  5. طراحی شهری

رشته های دانشگاه هنر تهران - معرفی برترین دانشکده ها

دانشکده موسیقی

پس از ادغام هنرستان و هنرکده موسیقی در سال ۱۳۶۸، رشته پرطرفدار کارشناسی موسیقی، در زیرمجموعه دانشکده هنرهای کاربردی به فعالیت پرداخت. شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۷۳، دانشکده موسیقی را به عنوان اولین دانشکده موسیقی در ایران، به دانشگاه اضافه کرد. بعد از آن نیز، کارشناسی موسیقی و کارشناسی موسیقی نظامی، به رشته های دانشگاه هنر تهران افزوده شدند. اکنون این دانشکده، در این رشته ها دانشجو می‌پذیرد:

رشته های کارشناسی:

  1. آهنگسازی
  2. موسیقی شناسی
  3. نوازندگی موسیقی ایرانی
  4. نوازندگی موسیقی جهانی
  5. موسیقی نظامی

رشته های کارشناسی ارشد:

  1. آهنگسازی
  2. موسیقی شناسی
  3. نوازندگی موسیقی ایرانی
  4. نوازندگی موسیقی جهانی

رشته های دانشگاه هنر تهران - معرفی برترین دانشکده ها

دانشکده هنرهای تجسمی

هنرهای تجسمی، یکی از پراهمیت‌ترین شاخه‌های هنر محسوب می‌شود. این رشته، سالانه خیل زیادی از دانشجویان را جذب می‌کند. هنرهای تجسمی از ریشه‌دارترین رشته های جهانی است و برای حرفه‌ای‌های این عرصه، بازار کار فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توانید رشته های زیر را در مقاطه کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دانشکده هنرهای تجسمی بیاموزید:

  1. عکاسی
  2. ارتباط تصویری
  3. نقاشی
  4. مجسمه سازی

رشته های دانشگاه هنر تهران - معرفی برترین دانشکده ها

دانشکده هنرهای کاربردی

رشته های دانشگاه هنر تهران در این دانشکده، بسیار زیاد است. این رشته ها عبارتند از:

فرش: همه ما از شهرت فرش ایرانی آگاه هستیم. فرش، هم یک پوش زیبا برای هر خانه است و هم این که ارزش هنری بسیار بالایی دارد. اگر به این حوزه منحصربه‌فرد علاقمندید می‌توانید در رشته های مرمت و تکمیل و رنگرزی و یا طراحی قالی به تحصیل بپردازید.

طراحی پارچه و لباس: این رشته که امروزه بسیار رقابتی است، در سال ۱۳۴۷ معرفی شد و پس از انقلاب تا ۱۵ سال، دانشجویی را به خود جذب نکرد. اما خوشبختانه پس از ۱۳۷۲ به فعالیت خود ادامه داد.

طراحی صنعتی: رشته طراحی صنعتی، یکی از رشته های دانشگاه هنر تهران است که کارشناسی آن در سال ۱۳۶۵ و کارشناسی ارشدش در سال ۱۳۷۳ به دانشگاه اضافه شد.

صنایع دستی: بی‌شک امروزه صنایع دستی ایران توانسته در سراسر جهان، توجه زیادی را به خود جلب کند. رشته صنایع دستی، فعالیت خود در مقطع کارشناسی را از سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و در سال ۱۳۹۱ نیز در مقطع کارشناسی ارشد به جذب دانشجو ادامه داد. این رشته، یک رشته عملی محسوب می‌شود و در عین حال، مباحث نظری نیز دارد. دانشکده هنرهای کاربردی، ۹ کارگاه تخصصی و عمومی را در اختیار این رشته قرار داده است.

امکانات صنفی و رفاهی دانشگاه هنر تهران

اگر می‌خواهید این دانشگاه را جزو گزینه‌های تحصیل خود قرار دهید، بد نیست درباره امکانات صنفی و رفاهی آن، اطلاعاتی داشته باشید

رشته های دانشگاه هنر تهران - معرفی برترین دانشکده ها

خوابگاه

دانشگاه هنر تهران، در ابتدا خوابگاه‌ها را به دانشجویان روزانه غیر تهرانی اختصاص می‌دهد و پس از آن دانشجویان شبانه را به عنوان الویت دوم و در صورت وجود جا، اسکان می‌دهد. متأسفانه دانشجویان پردیس، نمی‌توانند از امکانات خوابگاه بهره‌مند شوند. البته دانشجویانی که به دلایل مختلف، نتوانند در خوابگاه خود دانشگاه اسکان یابند، می‌توانند خوابگاه خودگردان بگیرند که البته باید این را در نظر داشته باشند که خوابگاه‌های خودگردان، هزینه بالاتری دارند، اما خوبی‌شان این است که از اجاره آپارتمان در تهران، ارزان‌ترند و تحت نظر دانشگاه هستند.

دانشجویان می‌توانند صبحانه و شام را در خوابگاه و با هزینه پایین دانشجویی تهیه کنند. ثبت نام غذا، از طریق سامانه تغذیه و به صورت هفتگی انجام می‌شود. خبر خوب این است که غذا، به اتاق دانشجو تحویل داده می‌شود. البته ناهار در سلف دانشکده‌ها رزرو می‌شود. دانشجو می‌تواند وعده غذا و تعداد آن را از روی منو انتخاب کند. هر ساختمان خوابگاهی، امکاناتی همچون آشپزخانه، اتاق مطالعه، امکانات ورزشی، حمام و سرویس بهداشتی و اتاق کار را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

امکانات علمی

هر مجتمع دانشگاهی در دانشگاه هنر تهران، کتابخانه و سایت‌های کامپیوتر مناسب رشته‌های آن مجتمع را داراست. برای مثال به تعداد قبولی‌های دانشجویان ارشد محصل در دانشکده سینما و تئاتر، اینتوس و سیستم پی سی وجود دارد که از تجهیزات مورد نیاز آن‌هاست) کتابخانه مرکزی، در دانشگاه هنرهای کاربردی قرار دارد و از سالنی مناسب جهت مطالعه تشکیل شده و کتاب هم امانت می‌دهد. دانشجویان ارشد می‌توانند تا ۱۴ کتاب را برای حداقل دو هفته به امانت ببرند (امکان تمدید اعتبار پنج مرحله‌ای وجود دارد). کتابخانه مرکزی دانشگاه هنر تهران با بعضی از کتابخانه‌های دیجیتال هنری معروف جهان همچون ابسکو (EBSCO) قرارداد دارد و از این دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان از منابع مطالعاتی آن‌ها بهره ببرند.

علاوه بر آن، دانشجویان می‌توانند تا سقف ۱۲ گیگابایت در ماه و به وسیله وی پیان مخصوص، از اینترنت فضای دانشگاه و خارج آن استفاده کند. جالب است بدانید که بعضی از رشته های دانشگاه هنر تهران مثل عکاسی، انیمیشن، سینما و... در برخی از سال‌ها، امکان تبادل دانشجویی بین دانشگاه هنر و دانشگاه‌های معروف غیر ایرانی مثل فیلم‌سازی بابلزبرگ آلمان را دارند و دانشجویانی که رزومه و فعالیت دانشجویی خوبی دارند و می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند می‌توانند از این فرصت عالی استفاده کنند.

امکانات تفریحی – رفاهی

دانشجویان می‌توانند هر ساله با توجه به شرایط خود، با ارائه ضامن یا چک کارمندی دولتی، نسبت به گرفتن وام دانشجویی اقدام کنند. علاوه بر آن، دانشگاه هنر تهران، امکانات ورزشی خوب و تخفیف برای باشگاه‌های مخصوص ارائه می‌دهد. مثلاً دانشجویان می‌توانند با ۵۰% تخفیف از برخی از استخرها استفاده کنند. دانشجویان دانشگاه هنر تهران می‌توانند به صورت رایگان به پزشکان و مشاور مراکز درمانی دسترسی داشته باشند. علاوه بر آن، تورهای زیارتی سیاحتی به درون شهری و برون شهری با کم‌ترین هزینه برگزار می‌شود. برگزاری مسابقات پرشور ورزشی و تفریحی همچون طناب‌کشی و غیره و همچنین جشن‌های فصلی و مناسبتی نیز از دیگر مزایای تحصیل در رشته های دانشگاه هنر تهران است. مثلاً جشن برگ‌ریزان پاییزی که در دانشکده هنرهای کاربردی برگزار می‌شود، فرصتی عالی برای عکاسی هنرمندانه است.

مراکز پژوهشی و تحقیقاتی

این دانشگاه، یک پژوهشکده حرفه‌ای تحت عنوان پژوهشکده هنر دارد. این پژوهشکده، در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد و از سه گروه پژوهشی محیط شهری پایدار، گروه پژوهشی تاریخ تطبیقی هنر ایران و گروه پژوهشی خانه و مسکن تشکیل می‌شود. این پژوهشکده، در راستای تحقیقات مبنایی در نظریه هنر و همچنین تحقیقات کاربردی جهت عملیاتی سازی دانش در کشورمان، فعالیت می‌کند. پژوهشکده هنر تلاش می‌کند بین نهادهای علمی، اجرایی و همین‌طور اجرای تحقیقاتی و در پی آن برگزاری جلسات تخصصی، بین دانشگاه و باقی نهادها، ارتباطی را شکل دهد.

کلام آخر در مورد رشته های دانشگاه هنر تهران

اگر شیفته هنرید و در جستجوی دانشگاهی عالی برای تحصیل هستید که بتواند آینده درخشان شما را تضمین کند، دانشگاه هنر تهران، یکی از جاهایی است که می‌تواند به شما کمک کند. در این صفحه سعی کردیم دانشکده‌ها و رشته های دانشگاه هنر تهران را معرفی کنیم و علاوه بر آن، اطلاعاتی درباره امکانات این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این مطلب توانسته باشد در انتخاب بهتر به شما کمک کند. در پایان مایلم فیلم های آموزشی فرادرس در زمینه هنر را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش ها میتوانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید