جالب است بدانید که عوامل مختلفی در این افزایش قیمت تاثیرگذار بوده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش هزینه مصالح، هزینه نیروی کار و هزینه آهن‌آلات اشاره کرد.

بررسی جامع هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۱

هزینه ساخت ساختمان یکی از مسائلی است که همیشه متغیر بوده و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور هیچ گاه ثابت نمی‌ماند. البته به این نکته توجه کنیم که در سال‌های اخیر، هزینه‌ها و تورم روند بسیار افزایشی داشته و متاسفانه دست مردم و گاها سرمایه گذاران فعال در این حوزه برای ساخت‌وساز، بسته شده است. بررسی هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۱، یکی از موضوعاتی است که خیلی از افراد از جامعه به‌دنبال آن هستند. ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

چه عواملی در هزینه یک ساختمان تاثیرگذار هستند؟

در هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۱ عوامل بسیار زیادی تاثیرگذار هستند. تمامی این عوامل قبل از اقدام برای اجرای ساختمان، باید بررسی شوند تا بتوان برآورد دقیقی از این هزینه‌ها داشت. از مهمترین عوامل هزینه ساخت ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • هزینه خرید زمین
  • هزینه جواز ساخت
  • هزینه خرید مصالح مختلف
  • قیمت روز آهن‌آلات
  • هزینه کارکرد پیمانکار
  • هزینه نیروی کار
  • هزینه سفت‌کاری
  • هزینه نازک‌کاری

متاسفانه قیمت هرکدام از این عوامل ممکن است به صورت روزانه و یا هفتگی تغییرات زیادی داشته باشد؛ اما در هر صورت شما باید این عوامل را بشناسید تا بتوانید برآورد دقیقی از هزینه‌ها به دست بیاورید.

مراحل محاسبه هزینه‌های ساخت و ساز

یکی از نکاتی که باید برای محاسبه هزینه ساختمان در قدم اول به آن دقت داشته باشید، برآورد قیمت زمین است. اگر زمین در مناطق بالا و متراژ بیشتری داشته باشد، قطعا از قیمت بالاتری هم برخوردار است. این نکته را هم بگوییم که قیمت زمین، به موقعیت مکانی، منطقه‌بندی و تجهیزات قابل دسترسی بستگی خواهد داشت.

بررسی جامع هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۱

بعد از این مرحله، باید به فکر جواز کسب باشید. بهترین گزینه این است که شما جواز کسب را در فصل سرد دریافت و ساختمان‌سازی را در فصول گرم سال شروع کنید. اگر تصمیم شما برای ساختمان‌سازی جدی است، باید به شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن قرار دارد، مراجعه کنید و نسبت به دریافت جواز کسب، اقدامات لازم را انجام دهید. لازم است که مدارکی مانند سند مالکیت، فیش تسویه حساب عوارض و کارت شناسایی مالک را حتما در اختیار داشته باشید. همچنین باید بررسی‌هایی انجام شوند و تعداد طبقات مورد نظر برای سازه شما مشخص شود تا بتوانید عملیات اجرایی را شروع کنید.

حتی باید که هزینه جواز کسب را بدهید و این را بدانید که هرسال این هزینه، حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

در مرحله سوم، هزینه اسکلت ساختمان باید مشخص شود؛ این که قرار است سازه شما بتنی باشد یا فلزی؟  سازه‌های فولادی هزینه اولیه بیشتر و در عین حال خواب پول کمتری دارند وخاصیت و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند؛ این در حالی است که به دلیل مزیت‌های سازه‌های بتنی از جمله هزینه اولیه کمتر بسیاری از افراد هنوز به دنبال این ساختمان‌ها هستند.

با توجه به شرایط و موقعیت اجتماعی مختلف در کشور ما، روش‌های مختلفی برای ساختمان‌سازی در نظر گرفته می‌شود و لازم است که برآورد دقیقی از مصالحی که به آن نیاز دارید، داشته باشید. برای هزینه اسکلت ساختمانی، شما به میلگرد، تیرآهن، ورق و بسیاری از مقاطع فولادی دیگر نیاز دارید که روند تغییرات قیمت این محصولات با توجه به وضعیت بازار، به صورت روزانه در حال تغییر است؛ بنابراین بهتر است از قیمت‌ها اطلاع داشته باشید تا بتوانید در بهترین زمان ممکن خرید کنید.

مقایسه هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

طبق گزارشات اعلام شده از سوی سازمان نظام مهندسی، قیمتی که برای ساختمان‌های ۱ تا ۵ طبقه در سال ۱۴۰۰ گزارش شد، به طور میانگین متری ۳ میلیون بود. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، این روند قیمت افزایشی بود و تقریبا ۶ میلیون تومان گزارش شد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ تقریبا دو برابر شده‌اند و عوامل مختلفی مانند قیمت مصالح، آهن آلات و تغییر ارزش زمین در مناطق مختلف در این افزایش قیمت تاثیرگذار بودند. البته لازم به ذکر است که این قیمت ها اعلام شده از طرف سازمان نظام مهندسی بوده و این که چقدر با قیمت های واقعی در بازار هم خوانی دارد خود نیز جای بحث خواهد داشت.

قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال ۱۴۰۱

بررسی جامع هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۱

محاسبه هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۱، با توجه به روند قیمت‌ها، مطمئنا کار ساده‌ای نیست و به طور کلی به طراحی، نقشه ساختمان و متریال به کار رفته در آن بستگی دارد. این موضوع دغدغه ذهنی بسیاری از پیمانکاران یا افرادی است که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند. هزینه ساختمانی که با «ال اس اف» ساخته شده باشد، چیزی بین ۷ تا ۱۰ ملیون به بالا است. همچنین هزینه ساختمان بتنی، بین ۸ تا ۱۰ میلیون و اسکلت فلزی هم چیزی مابین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان برآورد می‌شود.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم، این است که این هزینه‌ها فقط مربوط به ساختمان هستند و هزینه‌های شهرداری، نظام مهندسی و بیمه و... در اینجا بیان نشده است.

اطلاع از این قیمت‌ها می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید برای ساختمان‌سازی تصمیم بگیرید. البته این را هم اضافه کنیم که این قیمت‌ها حدودی هستند و برای اینکه تخمین دقیق‌تری از هزینه‌ها داشته باشید، باید اطلاعات بیشتری به دست آورید. برای مثال در ساختمان‌های چند طبقه، هزینه‌های شما بیشتر خواهد شد.

  • هزینه ساخت ساختمان تا ۴ طبقه : ۴ تا ۱۰ میلیون تومان در هر مترمربع
  • هزینه ساخت ساختمان ۴ تا ۶ طبقه : ۶ تا ۱۲ میلیون تومان در هرمترمربع زیربنا
  • هزینه ساخت واحدهای ۶ الی ۱۰ طبقه: ۸ تا ۱۵ میلیون تومان در هرمترمربع زیربنا

جمع بندی

با مقایسه‌ای که برای هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که قیمت هر متر مربع زبربنا، تقریبا روند افزایشی دو برابر داشته است. جالب است بدانید که عوامل مختلفی در این افزایش قیمت تاثیرگذار بوده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش هزینه مصالح، هزینه نیروی کار و هزینه آهن‌آلات اشاره کرد. برای برآورد دقیق هزینه‌ها، باید لیست جامعی از هزینه‌هایی که قرار است برای ساخت سازه استفاده کنید، داشته باشید تا بتوان قیمت نهایی را به دست آورید. برای اینکه در مورد شناخت مراحل و هزینه‌های اجرای ساختمان اطلاعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید به سایت پاراسیویل که در حوزه آموزش مهندسی عمران و طرح و اجرای پروژه های ساختمانی فعال است مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید