۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 55382952

اگر کمی به چابهار علاقه‌مند باشید حتما اسم تالاب صورتی را شنیده‌ایم، اما این تالاب صورتی چابهار کجاست و چرا تا این حد مشهور است؟

تالاب صورتی چابهار کجاست؟

سلام نو - سرویس گردشگری: در ایران جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیاری وجود دارد که شاید از وجود تعدادی از آن‌ها آگاهی نداشته باشید و یا به سبب زیبایی بی‌نظیری که دارند، نتوانید به ایرانی بودن‌ آن‌ها پی ببرید!

یکی از جاذبه‌های زیبا و باورنکردنی، مربوط به شهر چابهار است که تالابی بی‌همتا با عنوان تالاب صورتی را در یکی از روستاهای شرق خود دارد. این تالاب همچون نگین یاقوت بر روی حلقه چابهار نشسته و آن را به شهری عروس نشین تبدیل کرده است. منظور از عروس، همین تالاب است که با عنوان عروس چابهار هم شناخته و معرفی می‌شود. با همراه باشید تا به شما بگوییم تالاب صورتی چابهار کجاست.

تالاب لیپار؛ تالاب صورتی چابهار کجاست

اخیرا به سبب حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی در زندگی افراد، تصاویر گوناگونی از تالاب صورتی چابهار به اشتراک گذاشته شده و افراد را از وجود چنین طبیعت زیبایی آگاه ساخته است. بسیاری در اولین برخورد با چنین منظره بکری نمی‌توانند ایرانی بودن آن را هضم کنند. همین باعث شده تا بسیاری بخواهند بدانند تالاب صورتی چابهار کجاست.

با توجه به همین مسئله کسب اطلاعاتی در مورد مکان و ویژگی‌های این تالاب، می‌تواند به آگاهی افراد نسبت به زیبایی‌های منحصربه‌فرد ایران کمک کند.

تالاب لیپار که غالبا به سبب رنگ صورتی‌ای که دارد با نام تالاب صورتی شناخته می‌شود، نمونه‌ای از منابع نمک در ایران است و کاربردهای دیگری هم دارد.

تالاب لیپار واقع در کرانه دریای عمان، شرق چابهار، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر و کنار روستای لیپار، توانسته سبب ایجاد جاذبه‌ای متفاوت برای این منطقه شود.

برای رفتن به تالاب چابهار، می‌توانید از خود شهر چابهار مسیر را طی کنید. فاصله این تالاب تا شهر ساحلی چابهار ۲۰ کیلومتر واقع در شرق شهر بوده و این مسافت زمانی کم‌تر از نیم ساعت رانندگی را می‌طلبد. برای پیدا کردن جای دقیق تالاب می‌توانید از اهالی بپرسید تالاب صورتی چابهار کجاست؟

تالاب صورتی چابهار کجاست؟

علت نامگذاری تالاب صورتی چابهار به عنوان تالاب لیپار

لیپار که هم‌نام این تالاب و هم‌نام روستای آن است، شامل ترکیب عبارات لیپ و آر می‌باشد. هر یک از این کلمات در جایگاه خود معنایی دارند که به ویژگی‌های تالاب صورتی چابهار دلالت دارد.

از آنجایی که تالاب صورتی در روستایی قرار دارد که آب رودخانه موجود در آن همراه با خار و خاشاک به دریا می‌ریزد، به این نام برگزیده شده است. در نام لیپار، عبارت لیپ به معنای خار و خاشاک است و واژه آر به معنای آب است که با ترکیب این دو و شکل‌گیری نام روستا، تالاب صورتی چابهار نیز با همین نام خوانده می‌شود.

در نتیجه می‌توان چنین برداشت کرد که این نام در خصوص خود روستا انتخاب شده است. با این وجود بسیاری تنها از توصیف تالاب صورتی برای ذکر این تالاب استفاده می‌کنند.

تالاب صورتی چابهار کجاست؟

چگونگی پیدایش تالاب صورتی چابهار

این تالاب حاصل ایستایی آب دریای عمان در تنگه یا به عبارتی دو کوه مجاور است. با توجه به ویژگی‌هایی که تالاب صورتی چابهار در خود دارد، توانسته به یکی از اکوسیستم‌های طبیعی تبدیل شود و به همین سبب محلی مناسب برای زیست جانداران و گیاهان خاص باشد.

تالاب صورتی چابهار به عنوان نگین ایران‌زمین، داستان‌هایی در پس پیدایش خود دارد که هنوز علت قطعی شکل‌گیری آن یافته نشده است.

برخی بنای ساخت را یک اتفاق و رخداد طبیعی و غیرارادی می‌دانند که به‌مرورزمان حاصل شده است. در حقیقت این فرآیند به گونه‌ای است که با باز شدن طبیعی و تدریجی راه خورها، این تالاب به وجود آمده و در نتیجه هیچ عامل انسانی مؤثر بر این اتفاق نبوده است.

در مقابل روایت دیگری وجود دارد که بر ساخت ارادی آن دلالت پیدا می‌کنند. در این داستان فردی به نام دادکریم شیخ ‌زاده، با سرمایه‌گذاری بر روی ساخت این تالاب، در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی، اقدام به احداث آن نمود، که هدف از این‌ عمل سامان‌دهی به آب‌های سطحی حاصل از بارندگی‌ها بوده است.

در حالت کلی و جدا از چگونگی روند شکل‌گیری تالاب صورتی چابهار، لازم به ذکر است که در نتیجه پیدایش آن، بارندگی‌ها در این منطقه افزایش یافت و سبب سبز شدن زمین‌های مجاور شد؛ اما در چند سال اخیر، بروز خشکسالی، به یک تهدید برای این تالاب تبدیل گشته است.

تالاب صورتی چابهار کجاست؟

فواید تالاب صورتی چابهار

تالاب لیپار همچون نقشی گلگون در فرش خاکی زمین، یکی از محوطه‌های شگفت‌انگیزی است که توانسته چهره زرد و افسرده زمین را به سرخ آب و سفید آب خود بیاراید.

از آنجایی که این تالاب دارای نمک فراوانی در وجود خود است، عده‌ای از ساکنان این منطقه مشغول به بهره‌برداری از آن و استخراج نمک هستند. به همین دلیل می‌توان گفت که این تالاب به یک نمونه بارز از طبیعت سودمند تبدیل شده است.

از سوی دیگر رنگ محصورکننده‌ آن، سبب شده تا به یکی از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده ارزشمند تبدیل شود و مسافران را از نقاط مختلف ایران، به تماشای خود دعوت کند. در نتیجه می‌توان گفت که جنبه توریستی هم پیدا کرده؛ اما متأسفانه به سبب عدم رسیدگی به محوطه و ایجاد تفریحات متنوع، یا ساخت استراحتگاه، چندان بهره‌ای از این بابت ندارد.

هر چند که بازار کوچک و محلی موجود در این روستا، تنها محوطه تفریحی مجزا برای مسافران محسوب می‌شود. البته ناگفته نماند که خود این طبیعت بکر، حال و هوای خوبی برای پیاده‌روی و تماشای یک تصویر کمیاب دارد. حتی می‌توانید با عکاسی در این منطقه، لحظات زیبایی را به خاطرات ثبت شده خود تبدیل کنید.

تالاب صورتی چابهار کجاست

حالا که می‌دانید تالاب صورتی چابهار کجاست در صورتی که روزی قصد سفر به یک مکان پر آرامش را داشتید، تالاب صورتی چابهار بهترین گزینه برای شما خواهد بود. تنها کافی است که به شهر ساحلی چابهار آمده و مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر را به مقصد تالاب صورتی چابهار طی کنید.

تالاب صورتی چابهار کجاست؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید